Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1536 ggr
paronskrutten
0

Djuraffärspersonal..

Tidigare idag var jag i Globen, och gick ner till djuraffären där, ville bara titta runt lite. Efter ett par varv, frågar jag hon i kassan "vart kommer marsvinen ifrån?" "bränntorp gård" svarar hon. Sen kommer jag in på reggade och seriösa  marsvinsuppfödare, och då säger hon, dock inte ordagrant "såna uppfödare vill bara tjäna pengar" jag svarar förvånat "jaså?". Sen försökte jag argumentera med henne, men hon vägrade ge sig.. Usch vad trångsinta folk kan vara ibland..

Helena

Creation
0

Jaha. Så nu vill seriösa uppfödare tydligen tjäna pengar av anledningen att deras marsvin kostar fem gånger mer än de i djuraffären, enligt henne(50kr djuraffär - 250kr seriös uppf typ)? För att seriösa uppfödare inte vill ha oseriösa köpare som betalar lika mycket för ett marsvin som man gör för sin lunch? För att seriösa uppfödare spenderar pengar och tid på sina djur och inte sätter djurens liv på spel i vårdslösa förhållanden? -.-  
Jag blir så less på sånt folk…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

paronskrutten
0

Grejen är ju att djuraffärsmarsvin kostar ca 300 kronor, så där ligger det ingen skillnad, men grejen är, att seriösa uppfödare lägger ner mer pengar än vad de tjänar på marsvinen, vilket inte en grossist gör. Dessutom påstod hon i djuraffären att bränntorp gård inte var grossister "nej, det är ju inte som om djuren sitter på varandra i smutsiga burar som de gör hos grossister. man kan hälsa på där, dem har det jättefint".

Helena

idipidi
0

Haha, vad modig du är som vågar argumentera.

Det är mycket möjligt att Bränntorps gård följer de regler som finns, håller hyfsat rent o.s.v. Men djuren är ju garanterat inte hanterade sen de var små, det förs inga stamtavlor och därmed har man ingen aning om vad som finns bakåt o.s.v. Och det handlar ju fortfarande om att de har 800 marsvin…

Jag hamnade f.ö. i argumentation med en annan djuraffär i Stockholmsområdet för några år sedan. Den djuraffären tog djur från Anne Cid (som alltså var föregångaren till Bränntorps gård och som tvingade stänga p.g.a. att det var så vidrigt). Han hävdade att han kände henne och hon var så sseriös och skötte djuren så bra och var bara utsatt för smutskastning och skitsnack… Ehum…

paronskrutten
0

Oj, mitt inlägg #2 var ju jättefint i grammatiken.. äsch, ni fattar ;)

#3 Modig och modig.. det bara vart lite så, men hon var ju knäpp ;D Det är så tråkigt att argumentera med folk som man vet har fel i sina åsikter, och vägrar ge sig, så efter ett par meningar orkade jag inte prata med henne mer :P 

Nä, jag fick ju hem Groa, hon vägde alldeles för lite för att säljas, hon låg och sov raklång i min hand, fick plats alldeles utmärkt, storlek hamster typ.. men annars är djuren friska och ser krya ut, men ev. genetiska/dolda sjukdomar vet man ju inte om. 

Hon i djuraffären tyckte att det var precis lika bra att veta ungefär vilken vecka djuret föddes som att veta det exakta datumet.. Och stamtavlor och grejer brydde hon sig inte ett skvatt om. Hon jämförde marsvinsuppfödarnas sätt att ta pengar för djuren som hunduppfödare.. hmm, jag tycker det är viss skillnad på 300 kr och 20.000..

Ursäkta om det blev virrigt.. blir ofta det när jag skriver :P

Helena

MoaL
0

Och vad skulle det vara för dåligt med hunduppfödare? Jisses, det finns knäppt folk. :S

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

FeliciaS
0

Nämen…, något yttligare konstigt om en djuraffär! Så förvånande ;P Bra att du vågade argumentera emot, tycker jag med, även fast det verkade som om allt du sa åkte in genom det ena örat och ut genom det andra ;)

#3 Urrrkkk.. Okej, då kan man ju undra hur rent Bränntorps gård är… =/

#4 Precis! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#4 En del folk verkar inte tro att djur kostar pengar över huvud taget *s*

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.