Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 977 ggr
FeliciaS
0

Guideraserna som godkända raser?

Hejsan!
Jag och mamma pratade om de marsvinen jag snart får hem och då var vi inne på CH-teddy. Hon undrade vad det är som gör att det inte är en godkänd ras? 
Jag själv hade ju inte heller något bra svar på frågan, och vill gärna veta.

Vad är det som gör att de är guidestandard men inte en godkänd ras med egen rasklass? CH-teddysarna t.ex. har ju en rasstandard att bedömas efter och intogs i Guide redan 2006. Hur blir då Guideraserna godkända att få en egen rasklass?

Jag har inte riktigt fått grepp om det där och vill gärna veta.
/Felicia :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Gissar bara, men jag kan tänka mig att rasen kanske inte har blivit tillräckligt "inriktad" än? Att alla ch-teddy ser lite olika ut, med lite olika pälskvalité och så? Det är ju svårt att finna en bra standard för en ras som kan variera ganska stort i utseende. Därför har de förmodligen bara en guide för vad de borde sträva efter. =/ När djuren blivit tillräckligt bra för guidebedömningen, antar jag att rasen borde bli standardiserad och få en mer detaljerad beskrivning på vad uppfödarna ska försöka framhäva.
Enbart vad jag tror, någon annan får säga säkert.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[starlights]
0

Eftersom du brukar vara väldigt snabb med att ändra på andras rubriker, tycker man ju att du borde vara mer noggran när du formulerar dina egna….?
Tråden handlar ju bara om varför CH-teddy inte är en godkänd ras, hade du haft med det i rubriken hade man förstått trådens innehåll bättre samt hade den varit lättare hittas via Sök-funktionen. Flört

FeliciaS
0

#1 Jag tänkte också på det, men ändå… Det finns ju en standard som säger hur de ska se ut osv.

#2 Fast jag undrar om alla guideraser i allmänhet - hur de blir godkända raser, som jag har skrivit i mitt inlägg. Kanske inte framkommer helt? Skrev till ett litet "t.ex." så det framkommer tydligare. Varför jag kom på själva frågan var därför vi pratade om CH-teddy och det är en ras som ingår i guide. Det är mest därför jag skrev om CH-teddy och därför att det är den guiderasen jag vet mest om ännu ;) Men t.ex. näst sista meningen är inte direkt formulerad som om det gällde bara CH-teddy och den meningen har varit som den är från trådens början ^^,

Mvh Felicia

parsley
0

Det finns en standard för hur CH-teddyn ska se ut. De som håller på och föder upp och ställer ut CH-teddy kommer förmodligen att ansöka om att få rasen godkänd fro m 2009, men om den kommer att bli godkänd är inte klart ännu. Domarkommitten avgör om en ras ska få full standard, som det heter, och få börja ställas i ras.

I dagsläget kan CH-teddyn ställas  guideklass, ägaren kan få den bedömd och tävla om bästa guide. Däremot kan man inte tävla om BIS (best in show) eller få cert.

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

#4 Okej, tack :)

Men vad är det som avgör om en ras med guidestandard blir godkänd ras, liksom hur blir den det? Är det några vissa krav som rasen måste uppfylla eller hur går det till? Varför blir inte raserna godkända med en gång, varför finns "mellansteget" guide?

Mvh Felicia

idipidi
0

#6 Det ska finnas tillräckligt många av dem, flera uppfödare ska föda  upp dem (så att rasen inte dör ut om den enda uppfödaren slutar), de ska hålla hyfsad klass och domana ska hinna bli lite vana vid dem m.m.

Den blir de faktiskt inte godkända direkt heller utan steget efter Guide är rasklass på dispens. Då tävlar de precis som om de vore godkända men kan inte bli champions. Steget därefter är fullt godkännande.

Det vore väl ingen höjdare om en ras direkt blev godkänd och kanske hälften av domarna aldrig ens hade sett någon… Och sen kanske intresset dör ut efter ett år och så finns en godkänd ras som ingen har.

FeliciaS
0

#7 Okej, tack så jättemycket för svaret! Nu fick jag svar på min lilla fundering :D

Mvh Felicia

parsley
0

Är du intresserad av CH-teddy så tycker jag absiolut att du ska skaffa, även om du inte kan ställa den i rasklass. CH-teddyn brukar ha ett trevligt temprament, och du kan ställa den i både pet och guide (innan rasen blir godkänd). Tror dessutom att CH-teddyn har en lång utställningskarriär. Man kan börja ställa ut dem redan som juniorer och sedan fortsätta att ställa dem i flera år och marsvinet fortsätter att ha fin päls och bra kropp.

FeliciaS
0

#9 Jag har tingat en redan, hon heter Halloweens Cherchez och vi ska hämta henne nu under kommande vecka :D *lääängtar*

Ja, det är väl bara när de fäller som pälsen inte ser så bra ut ^^,

Mvh Felicia