ser marsvin svartvitt?
Ser marsvin färger eller är dom färgblinda?
Marsvin ser världen i lika mycket färg som vi människor. :) Så, nej, de ser inte allt svartvitt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Var har du hittat de uppgifterna?
Precis som Creation har svarat så ser marsvin färger - vilket har förvånat forskare då kaniner och hamstrar ser i svartvitt och möss och hundar endast kan urskilja vissa färger. Deras ögon liknar våra och ser lika mycket i färg som oss. Deras ögon kan skilja ut 33 bilder/sek medan vi människor ser högst 22 bilder/sek. Dock har de inget djupseende. Man har gjort många undersökningar och experter har forskat mycket på marsvin då de skiljer sig mycket från andra (till utseendet lika) gnagare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aha det trodde inte jag , haha :)
Men alltså, lika mycket färg som vi människor. Det är det väl bara primater som gör? Har någon en källa där man kan läsa mer?
#5 Jag läste det i min ena marsvinsbok, Marsvin - lyckliga och friska skriven av Immanuel Birmelin. Det står ju att forskare har undersökt det, så det borde ju stämma tycker man ;) Jag vet inte tillräckligt mycket om syn och sånt, men jag hoppas det är sant. De skiljer sig ju mycket från andra liknande arter genom att de föds fullt utvecklade, inte kan producera eget c-vitamin osv. precis som primater.
Mvh Felicia

#6 Jag har också den boken ;)
#7 Den är väldigt bra tycker jag, förutom vissa små saker men då har granskaren skrivit något annat (Mia Winge som har Marsvinshjälpen).
Mvh Felicia

#8 Ja, håller med om att vissa saker inte riktigt stämmer :P
#6 Läste det faktiskt i samma bok :p

okej tack :) jag läste den boken typ för ett par år sen men man glömmer :D

#6 Har också den, och han hade väl gjort ett test med skålar typ?
3# Hästar har ju också färgseende och marsvin är ju närmare släkt ed dem än kaniner och hamstrar. så de tycker inte jag är konstigt..
Alltså nu har jag kollat upp det här. Marsvin har inte lika bra färgseeende som människor utan har. Människor och andra primater har tre olika sorters tappar (celler som är ljuskänsliga och bestämmer över färgseendet) medan de däggdjur som har färgseende bara har två olika sorter. Vi kan se skillnad på ungefär en halv miljon olika nyanser medan djur med bara två sorters tappar på ett ungefär kan se skillnad på en tiondel så många nyanser.
#13 Det stämmer inte att marsvin är mer släkt med hästar än med hamstrar och kaniner…

Tack ^^
#14 Aha, intressant. :)
#14 enligt denna artikel i nature så är de inte en "rodent" alltså gnagare
#17 Japp, den artikeln är 12 år gammal och inga forskare har lyckats upprepa de resultaten sedan dess. Det är alltså bara dessa forstare som anser (ansåg?) det. För att en sån sak ska ändras måste flera forskare vara överrens och resultaten ha upprepats flera gånger. Officiellt räknas marsvin fortfarande som gnagare och har alltid gjorts. Om du är intresserad av fler Artiklar som visar det så kan jag leta upp det.
#18 Jag tvivlar inte en sekund på att du har fel, men hur kan de ha kommit fram till något sådant om det inte stämmer? :)
Mvh Felicia
#19 Åh, så funkar all forskning. :) Man testar olika metoder och får olika resultat. Det som räknas i slutändan är det som flera oberoende forskare kommit fram till, de resultat som tål granskning och som forskarvärlden alltså är överrens om.
I just det här fallet handlar det om att man gör gen-anlayser och det är metoder som utvecklats enormt de senaste åren. Man har testat massor av olika metoder och kommit fram till vad som funkar och vad som inte gör det. Man tittade i den här rapporten bara på en viss gen på ett visst sätt kan man säga. Och när rapporten skrevs trodde man att så fort man kollade i generna så fick man rätt svar.
I senare forskning har man istället haft möjlighet att titta på många olika gener på olika sätt och sen titta på det sammanlagda resultatet. Och då hamnar marsvinen bland gnagarna igen. :)
Det skrivs massor av forskningsrapporter hela tiden som kommer fram till resultat som skiljer sig från varann. Delvis eftersom att metoderna skiljer sig åt. Om man vill hävda något speciellt så kan man ofta lyckas leta upp en rapport som stödjer det… Men det som egentligen spelar roll är om andra lyckas upprepa resultaten och om man kommer fram till samma slutsats med flera olika metoder. Det är liksom det som ÄR forskning. :)
#20 Okej… Tack så mycket, då vet jag :D Man lär sig något nytt varje dag, är det inte i skolan är det på marsvin.ifokus - eller båda ock :)
Mvh Felicia