Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1002 ggr
Tisse
0

åhh nej jag föll dit!

Var på djuraffären i dag. skulle köpa en vattenflaska till buren som jag har står här hemma. Väntar på en kull som är beräknad närsomhelst. Så tittade jag in hos djuren och blev totalt föälskad i den enda honan som fans kvar.

Jag köpte henne. Jag VET att man INTE ska ha marsvin själv men jag tänkte att det kanske går bra tills dom små bäbisarna kommer.Bättre att hon är själv hos oss och får sällskap, och mys av oss än att sitta helt själv  i djuraffären tänkte jag. Självklart vill jag att hon ska ha det så bra hon bara kan! Kanske man skulle höra med tjejen som jag väntar kull av om hon har något marsvin jag kan låna till sällskap så länge. Är det en bra ide ?

Abico
0

Vad är det för nån flicka du fått tag i då? :)
Hur lång tid dröjer det till bebisarna är leveransklara? Är dom inte födda ännu så tycker jag att du ska försöka låna en hona sålänge.

Hanna 

Tisse
0

Det är en liten blandis. Men gud vad söt hon är. Kärlek vid första ögonkastet! Hade tänkt mig en renrasig tjej som jag kan ställa ut och så. Men men man ska följa sitt hjärta ;) kanske blir lite pet utställning i allfall.
laddar upp en bild så snart jag kan. Tänkte hon skulle få lite lugn och ro i dag känna av nya buren och allt.

Hur brukar du göra med att få dina marsvin trygga med dig i början ? tid har jag all i världen eftersom jag fortfarande är mammaledig, Nyfiken hur du gör. 

Min vän har massa hanar. kanske kunde låna en och ha i en bur brevid. ja för det skär i hjärtat att hon ska vara själv.

Creation
0

Hoppas att detta är en engångsförteelse då åtminstone ;)
Om du inte hittar någon hona till låns går det väl att ha en hane i buren bredvid(men var riktigt noggrann med att de inte träffas och så!), bättre sällskap på avstånd än inget sällskap alls.
Men hur lång tid dröjer det innan du får en kompis åt nykomlingen?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Okej :) Jag tycker faktiskt "Marsvin som marsvin" det spelar väl ingen roll om hon har stamtavla eller ej ^^ Men visst är jag väl rätt emot "djuraffärs-köp" när det kommer till marsvin.
Jag fick ju faktiskt hit två småflickor för ett litet tag sedan, den ena har blivit hanterad en hel del hos uppfödaren pga. att hon hade en otäck böld som skulle behandlas så hon är rätt så trygg av sig, för det mesta - blir det otäckt så skriker hon i högan sky ;P
Sen har vi min lilla lunka som varit så väldigt rädd sedan hon kom, bara suttit i ett hörn bakom huset och kommit fram och skuttat först när jag lagt mig i sängen för kvällen. Vad jag har gjort är att jag tagit upp henne minst en gång om dagen, gosat och grejat med henne (eftersom hon är långhårig så vill jag att hon ska bli van vid att borstas och så så snart som möjligt) för att sedan släppa ner henne igen ganska snart. Först idag när hon varit här i ca. 14 dagar så har hon börjat visa vem hon är bakom den lilla rädda kalufsen ^^ Hon har nu börjat nosa omkring sig när man han henne uppe, smaka lite på mig och försöka skutta iväg ur mitt knä när jag kollar bort - precis som en sex veckors bebis ska ^^

Men jag har gjort precis som jag skrivit ovan, pyssla och greja med henne, gärna ett par gånger om dagen - korta stunder. Skäm bort henne med lite grönt när hon är i din famn (det är inte helt säkert hon äter det i början, det kan ta ett tag innan hon slappnar av såpass att hon vill äta) och rör dig lugnt när du är i närheten av buren så att du inte riskerar att skrämma henne. Sen är det tålamod som gäller *s* Du kan sitta med handen inne i buren, med en bit mat i så kommer hon förhoppningsvis att såsmåningom våga äta ur handen på dig.

Jo, det kan väl vara en idé. Annars tycker jag att du ska höra med hon som du ska köpa smågrisarna av senare om inte hon kan låna ut en hona. Alternativt kolla om det finns någon annan uppfödare i närheten :)

Hanna 

Denna kommentar har tagits bort.
Tisse
0

Okej. tack tack.

Tog uppe henne i morse innan jag åkte till jobbet.Blev faktis förvånad hur nyfiken och sprallig hon redan var Tungan ute

Tyvär så blev det inte som vi hade tänkt med den väntade kullen. Det blev 4 pojkar och en flicka med 3 ben !Gråter

Men hon har en hona från förra kullen som kanske får komma på prov snart :)

Hihi måste bara berätta. Min pojkvän var lite emot att köpa marsvin då han inte har något intresse alls för dom. Jag försökte få han omedvetet intresserad, så han fick välja namn och det blev Luna som hon nu heter. Vi köpte ju henne i går. innan jag ens gjort klart i buren var han där och öppnade kartongen med Luna i.

gav henne pellets genom hålen i kartongen..

Och i går kväll när jag kommer hem från jobbet sitter han på golvet framför soffan. Hmm konstigt tyckte jag. Sen ser jag att han har tagit en handuk lagt lite mat och tagit ut Luna i soffan. Där ligger hon och myser under soffkudden och min pojkvän sitter å klappar på henne!
Haha sötnosar..
Han som inte var intresserad *puh*

Flört

Stormviskaren
0

#6 HAHAHA  själv har jag 9 grisar och min pojkvän "avskyr" dem. Men i mellan åt när ja kommer in i sovrummet sitter han o gosar med både marsvin och kaniner ^^ *konstigt* hehe

Abico
0

#6 - Vad kul att höra :) Hon verkar vara en riktigt trevlig flicka ^^
Vad trist med ungarna :( Vart bor du? Du kan ju ta kontakt med någon annan uppfödare eller åka på någon utställning i närheten av dig och titta på salu djuren.

Det är märkligt det där ;P Min kompis pappa är en riktig kontorsnisse och verkligen inte en man som man kan tänka sig sitter och gosar med marsvin *s* Men så var dom marsvinsvakt åt en liten hona i höstas och gissa vem som var där vid buren och klappade för jämnan? Och nu när dom skaffade marsvin själva (härom dagen) så var det just han som ställde sig på den positiva sidan, mamman var inte lika övertygad *s*

Min pappa tar väl också avstånd från grisarna en del ;P Han kommer väl ner till mitt rum någon gång i veckan och slänger en blick på buren "Den där röda är den ny?" "Ja, det var ju henne jag hämtade i Lilla Edet för två veckor sedan" "Jaja…" XD
Men han har faktiskt klappa lite på dom ibland när jag sitter upp i tv soffan med dom *s*

Hanna 

Stormviskaren
0

8# haha den där nya XD min pappa märkte inte ens när jag hade 3 st och fick 12 på samma gång XD hahha så ja hade 15 st ^^

Tisse
0

Hahaha Dom är ju för roliga. Ska verka så tuffa och allt men när ingen ser på kryper den mjuka sidan upp Flört

Bor i Västerås (Västmalandslän).Somsagt ska se först om den hona hon hade från förra kullen kan passa. Usch sitter här på jobbet vill bara hem hem hem och titta på min lilla skruttis där hemma.
Ska försöka lägga upp en bild på henne. Hon är långhårig som ett släp bakåt med har inte så mycket långt hår fram. (som en prinsessklänningGlad) Kan ju inte så mycket om dom långhåriga raserna försökt tittat här omkring men jag tror ni får hjälpa mig att ras bestämma henne.

Abico
0

#9 - Haha ;P Nä, pappa han hjälper till med hö och spån inköp men där går gränsen *s*

#10 - Okej :) Du kan titta på http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/ - Uppfödare - uppfödarannonser, för att ta reda på dom det finns någon uppfödare i din närhet med ungar :) Men prova du med den andra honan först ^^

Det låter som om hon kan vara ett sk. semi-långhår. Det är ingen riktig ras utan snarare ett blandrasmarsvin med långhår i släkten. Jag har själv en gammal gubbe här hemma som är semi-långhår, han får ett tjusigt släp därbak :P Men jag brukar hålla det kortklippt eftersom det blir så grisigt annars.

Hanna 

Tisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Nu äntligen har jag lite bilder på Min Luna :)

Tisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer en till =) Nån som ser vika raser det kan vara ?

[starlights]
0

Hon ser ut att vara satin.
Men hon ser inte ut att vara en rastypisk satinsheltie, men någon långhårsras ligger där bakom henne eftersom hon har lite längre päls. =)

MikaTela
0

Vad speciell hon ser ut, mycket söt! :D

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

TRASAN
0

åååå vad vacker luna var. :)

Cuyi
0

nej gud så söt! :O

Tisse
0

Tycker okså att hon är helt otroligt vacker därför jag inte kunde stå i mot denna lilla tjej :D

paronskrutten
0

Otroligt söt :)

Helena