Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 522 ggr
Angelica-Russin
0

Varför springer den äldre honan efter de mindre?

Det är så att vi först hade tre marsvin, två av dom fick ungar tillsammans och då bodde de fem marsvinen i tre olika burar. Sedan flyttades, de som fått ungarna, ihop. Och den äldsta honan flyttades ihop med de två ungarna som nu är 4 mån. Vet ej hur gammal den äldsta honan är, men hon nog ett par år. Och nu har jag märkt att den äldsta honan börjat springa efter de små och jagar dom. De springer undan och då fortsätter hon eller ger sig för ett tag och börjar sedan igen men sen så är det stopp. Jag har bara sett detta två ggr. Betyder detta nåt speciellt?

Abico
0

Antagligen så är de små uppstudsiga eller liknande, den äldre honan sätter dom på plats.

Hanna 

FeliciaS
0

Kan inte tillägga annat än det Abico redan nämnt, det låter som om hon sätter dem på plats ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Angelica-Russin
0

#1 #2 Okeej, tack ;D Men ang. honan själv. Det är min lillasysters marsvin, hon fick det av en kompis och jag tror inte att hon blivit gosad med där, hon var och är iaf inte sådär jättetam. När man rör henne lite och ska klappa henne när hon är nånstans i buren, förutom vid matskålen, så sparkar hon bakut vänder sig om lite och springer iväg. Ibland står hon sedan och hackar tänder. Är det för att hon inte blivit så tam och upptagen i famn eller är det att hon är rädd?