Marsvins ägare pånytt
Det var något år sedan ja hade marsvin men har nu tagit mig äran att ta hem en liten pojke. nonself?färg?
Han är 2 år och har visat agrissivitet så han har bott med en kanin men ägaren kan inte längre ha kvar varken han eller ninisen så jag erbjöd han ett hem hos mig. I morgon åker ja hem och då följer han me =)
Vad skoj att du blivit marsvinsägare igen :) Och varmt välkommen hit till Marsvin.ifokus! ^^,
Ja, Snorkel är en Nonself. Tänk också på att marsvin är flockdjur och ska enligt lag leva med minst en annan artfrände. Så en kompis till honom är otroligt viktigt. Du kan läsa mer i artiklarna "Att sammanföra marsvin" och "Varför ska man inte ha marsvin ensamma?" som finns här på sidan :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 tackar tackar =)
Jag är fullt medveten om att de skall bo minst i par men enligt hans tidigare ägare så gick han inte ihop me andra marsvin och fick därför bo med en kanin. psst, skrev i tidigare inlägg ;)
#3 Jo, jag vet att du har skrivit det. Men vad var anledningen till att han inte funkade ihop? Det kan ju vara något hon bara säger, eller så har hon inte sammanfört dem på rätt sätt eller med marsvin av rätt ålder… Har hon bara testat att ha honom med ett annat marsvin innan är det långt ifrån säkert att han är agressiv.
Mvh Felicia
#4 Ingen aning faktiskt, frågade inte. De var dummt av mig ! Skall se om ja hinner träffa han i morgon så ja kan ställa den frågan.
#5 Jaså, oj, det var en han *s*
Jag tycker i alla fall att du ska skaffa en liten bebispojke som sällskap till honom :)
Mvh Felicia
#5 Är det vandligt att man kan lämna tillbaka bebisen till uppfödaren om det inte skulle funka? Annars kommer ja ju stå här me 2 ensamna små grisar ..
#7 välkommen hit får jag också passa på att säga^^
Som FeliciaS säger så borde du prova att sammanföra honom med en liten bebis, det brukar oftast inte vara några problem, bara dom sammanförs på rätt sätt från början.
Det är bara att du kommer överens med uppfödaren och säger att du vill lämna tillbaka bebisen om det inte skulle funka mellan dom.
Det är absolut värt ett försök. :)
btw. han är jätte söt! :)
#7 Javisst, fråga uppfödaren om h*n går med på att låta dig testa att ha dem tillsammans. Men gör allt på ett så säkert sätt som möjligt (som det står i artikeln "Att sammanföra marsvin") så ska det nog inte vara några som helst problem :) Många uppfödare vill ha tillbaka marsvinen om ägaren inte kan ha kvar dem.
Mvh Felicia

Vilken ursöt kille! :)
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Snorkel är augoti av något slag, kanske creamaugoti, men jag är inte 100 % säker. Marsvinshannar brukar acceptera bebispojkar, men det kan gå kanske porrigt till ett tag. Håller han på och mobbar bebben och hindrar den från att äta, så funkar de inte ihop, men jag tycker absolut att du ska testa.

#1 Det är möjligt att man kan få låna ett marsvins bebis men jag blandar inte mina djur med andras, med tanke på sjukdom.
Nya djur eller djur som lämnat flocken får sitta i karantän i 14 dagar.
Men om marsvinet nu visat upp aggresivitet hade jag inte laborerat med en marsvins unge då en vuxen hane faktikt kan ha i hjäl en sån liten krabat.
Inse att vissa marsvin passar bäst själva.

Kom för övrigt hem från england och hitta min ena hane sönder tuggad, och dom hade gått i hop sen dom var små.
Sitt aldrig och tala om för andra vad som är bäst för deras marsvin basta!
#12 En marsvinshane som biter ihjäl en marsvinsunge är det ju nått fel på (eller ren olyckshändelse) tycker jag. Jag har aldrig nånsin varit med om att en hane varit så aggressiv mot något som inte är ett hot. Så den risken borde man kunna ta faktiskt. Hon vet ju inte på vilket sätt den förra ägaren försökt sätta ihop dom på.
#13 Att marsvin som fraktas i mindre utrymmen i par eller grupp biter varandra är inte särskilt konstigt. Det kan hända med alla sorters djur. Men det betyder inte att dom ska bli tvungna att leva ensamma resten av livet.
#12-13
Ursäkta om min attityd nu verkar … ja jag vet inte hur jag ska beskriva det!
Men är du bäst av alla på marsvin? :S
Med tanke på att du inte är ensam uppfödare här och du är enda som säger man inte ska försöka!
Och med tanke på att du tror skendräktighet beror på att djuren har barnlängtan!
Jag tycker du är riktigt otrevlig och har lätt för att trycka ner folk här inne och tala om för dom hur okunniga dom är men när det visar sig att dom har rätt så piper du iväg utan ett knyst!
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Tycker definitivt att du kan testa sätta ihop Snorkel med en liten hanbebis.=)
Men gör då så som andra redan sagt, kom överens med uppfödaren att du får lämna tillbaka bebisen om det absolut inte skulle fungera.
Försökte själv sätta ihop två vuxna hanar för några månader sedan, gick inte mer än en dag, sen var det riktigt slagsmål.
Nu har den ena hanen flyttat och den andra fått en bebis pojke som sällskap, det går kanon bra!
Men får se om det fortsätter gå bra nästa år, då det är tänkt att han ska användas i avel då… risken finns ju att de inte kommer kunna samsas igen.
Men för hanar som inte går i avel tycker jag oftast att det alltid går bra att ha två tillsammans livet ut.
#12 Så du sätter även alla dina marsvin som varit på utställning eller parning i karantän i 14 dagar?
#14 Håller helt med dig att om en vuxen hane har ihjäl en bebis, är det något som är väldigt fel!
Har precis som dig faktiskt aldrig varit med om att vuxna (avels) hanar varit aggressiva mot bebishanar. Det är liksom inget hot mot dem, utan brukar istället vara mycket uppskattat.=)
Tack för era svar allesammans. Har inte riktigt bestämmt mig för hur ja skall göra, skall först höra mig för hos uppfödare i trakterna här.
Men iaf han är hemma nu, rädd är han så han gömmer sig inne i sin sko kartong. Han har bott ute bland mögligt bajs på äcklig mark med bara gräs och maskrosblad som foder så ja skall försöka introducera lite mer näringsrik mat o se om han vågar smaka.
#17 Låter bra ;) Hoppas allt löser sig för (fd. stackars) sötnosen. Han får det nog bättre hos dig, som tur är ^^,
Mvh Felicia
Synd att gallret gör så det blir skugga, men han är ändå supersöt :D !
Han är Lemonagouti/White :)
Mvh Felicia
har inte läst alla svaren här så ja vet inte om någon redan nämnt detta, men visst kan man prova sätta ihop honom me en bebis. men även om det funkar när bebisen är liten så kan dom mycket väl börja bråka vid 6 månaders ålder. vilket 2 av mina 4 har gjort. och då har man ju redan fäst sig vid bebisen och så står man där… men visst det kan funka men man bör ha det i bakhuvudet oxå. (me tanke på vad förra ägaren sagt…)
Har bestämmt mig för att söka upp en lien pojke till han =) Vi får hålla tummarna för att han accepterar en kompis. Vart kan jag hitta hur man skall göra för att sammanföra dem på bästa sätt?
#23 Så bra! :) Artikeln "Att sammanföra marsvin" som finns här på sidan ^^,
Mvh Felicia
kikade lite där men är de inte lite traumatiskt för den lille att få värsta badet o sen träffa en främling, nya dofter överallt osv. Skall ja bara släppa ner dem båda på ett neutralt ställe eller skall de hälsa på varandra genom galler först ? lukta på varandras dofter innan osv ?
#25 Nej, det är väl inte traumatiskt heller ^^, Vissa uppfödare badar marsvinen innan de säljs, så be att h*n gör det innan han kommer till dig. Släpp ihop dem på neutral yta direkt, de behöver inte hälsa på varandra genom galler. Det kan bara ge motsatt effekt att din store pojk vill till den andra så blir han lite smågalen ;P Du badar ju dem så att deras egna dofter ska försvinna, det är ju så det blir enklare att de accepterar varann.
Mvh Felicia