Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 2267 ggr
Zynell
0

Ny marsvinsägare - behöver massa tips och råd!

Hej alla!

Idag var jag och min son i djuraffären och köpte bur, hö mm för våra marsvin som vi ska få om ungefär en vecka. Min son fyller fem om några dagar och marsvinen är hans present. Då jag är väldigt ny och oerfaren när det gäller marsvin så har jag självklart sätt till att läsa mycket. Jag har haft djur, allt från gnagare till hundar och katter, stort sätt hela mitt liv. Marsvin hade jag en gång för ungefär 20 år sedan.

Lyckades hitta denna fina sida och började läsa om allt möjligt som har med marsvin att göra och blir bra förvirrad på en del punkter.

I djuraffären köpte vi hö, som marsvinen ska ha hela tiden samt en torrfoderblandning som försäljaren rekommenderade. Vi köpte också majskolvar, torra sådana. Utöver detta blev vi också rekommenderade KANI-C, dvs vit c tabletter som skall ges en gång om dagen. Samt ALLVITAMIN som ska droppas i vattnet eller ges direkt i munnen. Logiskt, tyckte jag.

Men så började jag läsa här… Många skriver att dropp i vatten inte behövs. Det är kanske upp till var och en att avgöra, antar jag.

Försäljaren sade också att man inte behöver ge dem så mycket grönsaker och frukt eftersom marsvin är torrfodersätare. Jag uppfattade det som om hon menade att man knappt behövde ge grönsaker alls. Men här på forumet läser jag att många, eller de flesta, gör det dagligen, flera gånger om dagen till och med. Vad stämmer??

Har jag fattat detta rätt:

Brockoli, kål, morot kan ges dagligen.

Tomat, gurka osv vattniga grönsaker kan ges 1-2 ggr/v.

Äpple, banan dvs söta frukter också 1-2 gg/v.

Något annat jag hängde upp mig på var saltsten. Detta blev vi också rekommenderade så självklart köpte vi en. Så att marsvinens tänder inte skenar i väg. Men samtidigt läser jag här på forumet att en saltsten inte behövs.

Detta känns lite som att få barn för första gången! :) Känner mig lite tafatt och osäker. Gör-jag-rätt-situationen liksom.

Även om jag är ny när det gäller marsvin så vill jag verkligen se till att de får det bra och trivs. Så jag tar mer än gärna emot alla tips och råd jag kan få!

Utökade din rubrik så tråden lättare hittas via Sök-funktionen. /Felicia, medarbetare

MikaTela
0

Man blir ledsen när man hör hur lite djuraffärerna vet nu för tiden med tanke på att dom motarbetar grisarnas välmående med sin ickekunskap.

1. Låt bli saltstenen den ökar bara risken för urinsten eller vad det var och marsvin har inte behov av salt på det viset som t ex en häst.

2. Marsvin kan oftast leva utan "torrfoder" och SKA ha grönsaker för att få i sig alla näringsämnen och vitaminer som dom behöver. Ska dom ha torrfoder ska det vara en bra pellets (t ex Lottie) och ingen blandning man köper i lösvikt då den oftast bara gör att marsvinet blir fet vilket i sin tur är skadligt.

3. Vitaminerna du köpte är helt onödiga om du ger rätt grönsaker!

Försök hitta en näringslista där du ser vad dom olika grönsakerna innehåller. Marsvin behöver dagligen C-vitamin då dom inte själva kan producera det, det finns i t ex vitkål, broccoli, persilja osv.

Tomater och övriga syrligare frukter och grönsaker ska man vara försiktig med då det kan ge munsvamp, olika marsvin är olika känsliga.

Gurka och sallad innehåller mest vatten och knappt inga vitaminer, det kan man ge för det är gott och för att få i dom lite mer vatten varma dagar eller under transport.

För att dom ska slita tänderna lägger ni istället inte trädgrenar från fruktträd eller björk. Läs runt lite men jag har för mig att även rönn funkar (kolla det först jag kan ha fel). Tänderna slits även när dom tuggar hö men dom behöver sina pinnar med.

Sommartid kan du vänja in dom på gräs (vilket innehåller massa nyttigheter och även c-vitamin). Vänj dom sakta om dom inte är vana. Några strå i taget första dagarna och sen öka så efter en vecka kan du ge ungefär en näve. Mina tog ca 1-2 månader att vänja in från 0 till att gå ute på gräs större delen av dygnet.

Är dom smutsiga så tvätta dom gärna i halvljummet vatten, oparfymerat schampo och inte huvudet! Se till att dom blir helt torra efteråt innan ni sätter ner dom i buren igen!

Marsvin gillar att gömma sig så ha gärna 1 hus var till småttingarna eller iaf 1 som dom får plats i bägge två.

Kolla in Humlans (ligger under marsvin.ifokus länkar) där finns massor av bra att veta. :)

Och fråga gärna igen. Mycket bra att du frågar här och inte slukar allt djuraffären talade om för dig!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Zynell
0

hej! tack för ditt svar. Det var givande. Verkligen underligt att någon får jobba i en djuraffär med så fel kunskap.

Lösviktsfoder var precis vad hon rekommenderade, så vi tog det. Marsvinen får väl göra slut på det så får vi hitta något bättre därefter. Samma sak med vitaminerna. Ser de - just nu - som bra backup eftersom jag vet inte hur mycket eller hur ofta man ännu ska ge av grönsaker och frukt.

Har en vecka på mig att lära mig. :) Sen kommer gosingarna hem.

Abico
0

Först och främst, välkommen hit :)
Jag kan varmt rekomendera artiklarna här på sidan, där finns både texter om vad för mat som är lämplig för marsvinen och lite annat smått och gott.
Djuraffärer, ja vad ska man säga ^^' Dom jobbar ju med att sälja sina grejer så resultaten kan ofta bli därefter…
Det är inte alls svårt att täcka ett marsvins c-vitamin behov, 24g broccoli eller 10g bladpersilja, på två enkilos marsvin/ dag. Olika droppar och grejer är rätt onödigt eftersom c-vitaminen dunstar bort i kontakt med solljus..

Hanna 

FeliciaS
0

Varmt välkommen hit! :)
Väldigt tråkigt när man läser om allt vad de i djuraffären har sagt. Tänk att de får ha sådana okunskaper om levande varelser de säljer. Torrfoderblandningen ni köpte innehåller troligtvis mycket fett och salt, och för lite kostfibrer - vilket är vanligt i djuraffärernas lösviktsblandningar. Jag tycker du ska skippa den helt, ge marsvinen en bra start i livet med enkel havre, kornkross och knäckebröd (fullkorn, utan socker) istället. (Läs artikeln "Alternativt kraftfoder")

Majs är helt OK, men det är inte alla marsvin som tycker om sådant - och dessutom innehåller det lite fel näringsämnen för marsvin. Men marsvinen kan få ha den om de gillar den, men det är absolut ingenting som de ska ha ständig tillgång till.

Båda vitamindropparna ska ni skippa helt och hållet. Marsvinen får i sig tillräckligt med c-vitamin genom den dagliga dosen av grönsaker som de ska ha. Vitamindroppar/tabletter är bara onödigt och förstör det friska, rena vatten som marsvinen ska få ha.

Du har fattat rätt ang. grönsakerna, men det är inte bara broccoli, kål och morötter som kan ges daligen. Även persilja, rotselleri, rotpersilja m.m. Morötter innehåller mycket energi så får era marsvin sitta mycket stillla bör de inte få för mycket av det och inte varje dag (när de är vuxna). Nu på sommaren är gräs och maskrosblad otroligt bra! (Läs artikeln "Vilda växter som marsvinen kan äta")

Saltsten är direkt farligt för marsvin! Risken för (smärtsam) njur- och urinsten ökar betydligt och salt är ett ämne marsvinen behöver i otroligt liten mängd. För att hålla gnagarbehovet i trim räcker det med hö, grenar från frukträd och gärna knäckebröd då och då.

Två andra viktiga punkter är varifrån du ska köpa marsvinen, och att buren blir tillräckligt stor och med mycket roliga saker och gömslen i för marsvinen. (Läs artikeln "Djuraffär eller uppfödare?")

Hoppas det ska ge dig svar på dina frågor och troligtvis får dina marsvinett bättre liv genom lite kunskaper härifrån ;) Lita inte på djuraffären. Undrar du över något är du alltid välkommen att fråga.
/Felicia, medarbetare

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zynell
0

Hej alla och tack för välkommandet! Känns verkligen tråkigt att folk är så outbildade i en djuraffär. Nu har jag köpt på mig saker som är helt onödiga och kan inte lämna tillbaka de heller eftersom de är öppnade. Som tur var så fick vi torrfodret helt gratis eftersom vi köpte "startpaketet" för marsvinen. Får väl ge dem det då och då helt enkelt.

När det gäller havre, räcker det med vanliga havregryn eller finns det någon grynmix i affären som de ska ha? Och kornkross? Gör jag det själv eller finns det också att få tag i?

Min marsvin kommer från djuraffären. Vi beställde två stycken som de tar från en uppfödare någonstans.

Buren är stor. 120x59x50. Den räcker, hoppas jag. För närvarande har vi bara ett stort hus för marsvinen. Har ni några tips på vad mer man kan ha?

Currymarsvin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Du har fått mycket bra svar här på forumet, och jag kan bara hålla med om att det är tragiskt att så outbildade människor får sälja djur. Tänk på det nästa gång du köper djur, att om man köper dem i djuraffär är det den verksamheten man stödjer. Jag föreslår att du även tar upp att du fått lägga pengar på en massa onödiga (vitaminer) och rent ut sagt farliga saker (saltsten) när du hämtar marsvinen.

En annan aspekt på att köpa marsvin på djuraffär är att de ofta lever kortare tid och har försämrat immunförsvar eftersom de ofta stressats som små. De uppfödare som säljer till djuraffär är ofta oseriösa och kan vara "djurfabriker" som tar kullar non stop på honor tills de dör, sköter djuren dåligt, håller på med inavel osv. Ofta kan även honor redan vara dräktiga när de säljs. Det är mycket möjligt att dina marsvin är jättefina och bra, jag vill bara att du ska vara medveten om risken. Om djuraffären dessutom var så okunnig har de antagligen ingen större koll på sina uppfödare heller.

Buren verkar i alla fall vara lagom stor för två små svin. De ska ha var sitt hus eftersom de inte alltid kommer överrens och kan vilja vara ifred. Annat som är kul för dem är tex en stor hög med hö/halm att gömma sig i, rör att springa i (finns på tex byggmarknader), en tegelsten att klättra på och fruktgrenar att gnaga på.

lomsen
0

Rör av olika slag, mysrullar, hängmattor, gör egna av handdukar el likn.-de älskar det, hyllor, korgar upponedvända är jättebra som hus,

men A o O är hö som basföda och grenar ibland slipar ner tänderna,

björk är bra under sommaren. likaså frukt o bärgrenar.

Lycka till-det är helt underbara djur!

Meeris
0

Hej och välkommen hit!

Är själv "marsvinsmamma", dvs våra två är egentligen barnens och sedan jag själv hade marsvin har det ändrats mycket i synen på dessa söta djur. Jag har fått lära mig en hel del "nytt" men det mesta tycker jag är absolut vettig.

Jag rekomenderar varmt Mia Winges (från marsvinshjälpen) bok "Mitt husdjur - Marsvinet". Den förklarar på ett enkelt och jättebra sätt alla de frågor som du ställde, alltså int bara att man inte ska gjöra si eller så utan också varför. Kolla om det inte finns i biblioteket om du inte vill köpa den! Många bra tips ur boken finns även på ovannämnda hemsida från marsvinshjälpen.

FeliciaS
0

#5 Ja, det är hemskt tråkigt. Havre kan du köpa på Lantmännen/Granngården eller någon hästhandel - hel havre alltså. Även kornkross finns där. Jag rekommenderar dig varmt att läsa artikeln "Alternativt kraftfoder" som finns här på forumet.

Den där "uppfödaren" kan i själva verket vara hemsk grossist som inte har koll på sina marsvin, vilket kan resultera i att era marsvin är ett resultat av inavel. Din historia liknar den jag hade när "jag" köpte marsvin, endast 8 år gammal. Det ena marsvinets bettfel visade sig vid 3,5-års ålder och tänderna behövde klippas ca 1 g/mån (normalt slits marsvinens tänder av hö - bettfel får de av inavel). Tyvärr… Kanske kan du kontakta affären och säga att ni har ångrat er?

Mvh Felicia

[starlights]
0

Usch blir mörkrädd varje gång jag hör hur okunniga vissa djuraffärer är och tycker det är oroväckande att marsvinen kommer från "en uppfödare någonstans".

Precis som Currymarsvin skriver så kommer oftast djuraffärsmarsvin från grossister och det är nog något som de flesta inte vill stödja, problemet är bara att många inte vet om att det finns eller vad det är.
Vilket jag oftast tror beror på att man man går in i djuraffären, köper två marsvin, och tar sen inte reda på mer eftersom det "bara" är marsvin och eftersom de flesta är uppvuxna med att det är så här det går till när man ska köpa burdjur.
Även detta med att djuraffärer ständigt ger ut fel information, och folk tror på det, tror jag också beror på att man är uppvuxen just med det att burdjur köper man i djuraffärer och då tror man även att de vet "allt" eftersom de säljer ju trotts allt djuren och de ser ju friska ut i affären där de sitter i sina burar.

I vilket fall som helst så tror jag inte att du (Nellieclind) tillhör denna kategori, eftersom du uppenbarligen vill dina blivande marsvin väl, den uppfattningen har jag fått i alla fall av dig.=)
Tycker även att du fått bra svar på dina frågor.

Men tillbaka till marsvinen nu….
Jag tycker absolut att du ska fråga djuraffären var marsvinen kommer ifrån, vad uppfödaren heter, kontaktuppgifter till den (myckat bra att ha!) m.m.
Det finns som sagt de seriösa uppfödare som säljer ungar till djuraffärer, men då är också djuraffärerna oftast väldigt duktiga med att tala om vad uppfödaren heter och ev. uppfödarnamn.

Den stora fördelen med att köpa från uppfödare är att du alltid har någon kunnig att vända dig till om du behöver hjälp eller har nya frågor. De flesta uppfödare är även duktiga med att skicka med skötselråd och lite annat smått och gott så att även nybörjare ska kunna få en bra start med sina nya familjemedlemar.

Lycka till med marsvinsköpet!

Zynell
0

Hade verkligen inte den blekaste aning om att det var så här förrän jag började läsa här, ang djuraffärerna! Senaste gången jag var inne i en djuraffär var säkert när jag gick i lågstadiet och det är över 20 år sedan. Har aldrig behövt besöka en då jag alltid hade djur hemma, mest hund och katt som vi fick från bekanta. Hade jag känt till detta hade jag absolut aldrig vänt mig till dem. Ska absolut ta uppgifter om uppfödaren. Nu när jag tänker efter sade dem till mig att djuren kommer från antingen malmö eller jönköping och att det ska vara pålitliga uppfödare. (jag bor utanför stockholm) Affären jag gick till heter Arken zoo, tror jag. Den enda som finns i den "lilla byhåla" jag bor i.

Självklart vill jag djurens bästa och tack för din tillit, Starlights. :) Jag kommer antagligen skämma bort dem med mycket pussar och kramar, så som jag skämmer bort min son. :))) Jag känner mig som barn på nytt och är både ivrig och exalterad inför att få hem de små, även om de egentligen är en present till min son.

En fråga! Om det är så att de inte är uppväxta på grönsaker osv pga oseriös uppfödare. Behöver man vänja dem vid det långsamt så att de inte får problem med magen, eller är det bara att ge? Hur många gånger om dagen borde man föresten ge grönsaker?

FeliciaS
0

#11 Du kan läsa mer om det i artikeln "Djuraffär eller uppfödare?" :) Arken zoo tycker jag personligen inte alls om.  Börja med att ge lite åt gången, 2 ggr/dag är bäst att ge - till början en liten mängd och sedan öka lite varje dag. Kålsorter och frukt ska man vara extra försiktig med i början. Morötter, persilja, maskrosblad och gräs är bra att börja med. Några maskrosblad per marsvin och dag kan de gott få redan från första början :)

Mvh Felicia

[starlights]
0

#11 Då kan man ju fråga sig varför en seriös uppfödare från Malmö/Jönköpng skulle skicka marsvinungar till djuraffärer enda upp i Stockholm!Förvånad 

Tycker det verkar mycket skumt…

FeliciaS
0

#13 "Uppfödare" ja… =/ Vad jag vet har tyvärr Arken Zoo grossister som de får sina djur ifrån (har läst - kommer dock inte ihåg var).

Mvh Felicia

Currymarsvin
0

#11 Jag tycker också att du verkar vara en bra blivande marsvinsägare som bara som så många andra haft otur vad gäller köpet. Att marsvinen kommer så långt bort ifrån stöder tyvärr min teori om grossister (eller "fabriker" som jag kallar det). Marsvinen ska fraktas långt, kanske i ett litet utrymme utan tillgång till vatten eller mat, kanske ihopträngda med många andra djur… Det leder till en oerhörd stress som kommer att göra dem mycket svaga och känsliga när de kommer fram.

Som sagt, jag hoppas att dina små svin mår bra, men om jag var du skulle jag avboka köpet. Eller i alla fall kräva info om uppfödare och att de kan garantera att de inte kommer från grossister. Samt kräva en förklaring till varför de fraktas så långt.

Bortsett från det tråkiga så är det mycket trevligt att höra om en förälder som är så engagerad i barnens djur, det bådar gott för de små (både djur och barn)! Glad Jag hoppas att det blir bra för er!

Zynell
0

#12 ok! tack för ditt svar. Ska ta det lite försiktigt i början. :)

#15 Tack så mycket! :)

Hade detta köp endast handlat om mig hade jag absolut sagt upp marsvinen och sökt reda på någon seriös uppfödare. Men nu handlar detta om en present till min femåring (med en massa inblandning från mig :P ) och han kommer inte att förstå varför jag säger nej till marsvinen. Han vet redan att de är på väg. Jag får helt enkelt hoppas på att marsvinen mår bra och är dem väldigt stressade så ska jag göra mitt bästa för att de ska få känna sig trygga och säkra igen. Och förhoppningsvis förstår de till slut att vi vill bara gosa och pussa på dem. :))))

Det jag däremot kommer att göra är att kräva uppfödarinfo när jag går till djuraffären på onsdag för att hämta marsvinen.

Jag har redan påpekat (många gånger) till min son att marsvinen kommer antagligen att vara blyga och rädda från början och att han inte kommer att kunna leka med dem på direkten. Han är en klokt litet barn och ovanligt tålamodigt för sin ålder så jag vet att han kommer att lyssna till vad jag har sagt och självklart kommer jag alltid att vara med när han vill leka med dem.

Sandra-B
0

:-O

Jag blir helt stum när jag läser den här tråden, vet inte riktigt vad jag ska säga, tycker det mesta redan har sagts.

Kan iaf ta och hälsa dig välkommen hit:-)

Men, som redan är sagt så skickar ingen "riktig" (seriös) uppfödare sina ungar från Malmö/Jönköping till en djuraffär i Stockholm för försäljning, det luktar grossist lång väg.

Jag är rädd att du kommer kunna få oerhörda problem med marsvinen om du köper dem, bla pga inavel med okänd bakgrund (ärftliga sjukdomar etc) ohanterade djur som kommer vara svåra att få tama/trygga samt eventuellt problem med att få dem att äta vad de behöver om de nu inte är vana vid grönsaker (vilket kanske ven har resulterat i att de har vitamin-brister).

Jag förstår helt och fullt att din son blir ledsen och besviken om han inte får hem marsvinen på onsdag som det är sagt MEN han kommer förmodligen att bli mer ledsen om det visar sig att marsvinen blir sjuka och måste avlivas inom ett år eller två.

Om jag har förstått det rätt så bor ni i/utanför Stockholm och där finns faktiskt en del SMF registrerade uppfödare, några har säkert ungar till salu nu.

Titta in på svenska marsvinsföreningens hemsida (under uppfödare- norrort) så finns där länkar till uppfödare där.

Oavsett vad ni väljer att göra så önskar jag er lycka till och som sagt, välkommen hit!

//Sandra (medarbetare på marsvin.ifokus)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Zynell
0

#17. Tack för välkommandet.

När jag var i affären för några dagar sedan sade det att det medföljer en garanti på marsvinen. Om det visar sig vara något fel på djuren så kan jag lämna tillbaka de inom en vecka. Dessutom har jag möjligheten att undersöka de små i djuraffären innan jag betalar och jag kommer att fråga försäljarna massor!

Jag hoppas verkligen att vi slipper genomgå allting ni alla har varnat mig för och till nästa gång vet jag bättre. Tyvärr är det alltid så här man lär sig.

Tack så hemskt mycket för all er hjälp! :) Och håll tummarna för oss!! :)))

Abico
0

#18 - Jag håller tummarna för att allt går bra :)
Själv har jag en gammal pojke här hemma som fyller sju år i höst, han kommer från djuraffär och var en ganska bedrövlig syn de första månaderna här hemma men sedan dess har han aldrig varit sjuk utan alltid varit pigg och glad. Så det kan ju faktiskt gå bra :)

Hanna 

Zynell
0

#19 Vad kul att allting har gått bra!

Jag tänker läsa på så mycket jag bara kan om olika sjukdomar som marsvin kan få innan jag ska hämta marsvinen. På det sättet behöver jag inte bara gå efter försäljarens godkänande om att de är friska. Förhoppningsvis kommer jag kunna se det själv.

hehe… det enda jag i stort sätt gjort den senaste veckan är att läsa allt jag kommit över om marsvin.

På onsdag gäller det i varje fall! Ska berätta hur det har gått och hur det verkar när vi kommer hem. :)

Abico
0

#20 - När du tittar igenom marsvinen så titta på följande;
Ögonen ska vara rena och klara, inte rinna.
Nosen ska vara torr och ren, inte kletig eller rinnig.
Tänderna ska vara raka och fina, om marsvinet dreglar så kan det bero på tandproblem.
Pälsen ska vara ren, lukta gott och det ska inte fattas päls någonstans/ finnas irriterad eller sårig hud.
Tassarna ska vara mjuka och fina, inga svullnader.
Känn också igenom marsvinets kropp så att där inte finns några bölder eller liknande eller att marsvinet reagerar när du rör det på något spc. ställe.

Hanna 

Zynell
0

#20 Tack så hemskt mycket för tipsen! :)) Det ska jag absolut göra.

MikaTela
0

#6 Jag håller med dig fullständigt om djuraffärer - riktigt tragiskt! Dock tror jag inte ALLA uppfödare som säljer till djuraffärer är oseriösa. Jag skulle kunna tänka mig att sälja djur till djuraffärer just för att få in bättre djur, kunna garantera att deras första tid var bra, dom är av bra stam och "kvalité" och få upp ögonen hos affärsinnehavarna att det är bättre om djuren kommer från uppfödare än från "djurfabriker". Och om fler seriösa uppfödare tänkte på samma vis KANSKE djurhållningen och utbudet i djuraffärer skulle förbättras!

#16 Förstår att det är svårt att förklara för en 5 åring varför man inte tar marsvinen från djuraffären. Kolla runt om du kanske hittar uppfödare i närheten som har djur till salu just nu och förklara sedan att ni måste köpa där då marsvin inte gillar att åka långa resor och dessa är nämre och "gulligare" (visst att djuraffärsdjur är söta med men lätt att förklara så för ett barn! ;))

Lycka till! :)

FeliciaS
0

#18 Dock brukar ju "felen" visa sig vid betydligt högre ålder en några veckor. Men som sagt, hoppas allt går bra och fokusera på det positiva i huvudet så lär det bli bra :) Tycker du är en väldigt ansvarsfull djurmamma och det är toppenbra att du bryr dig, vissa struntar helt och hållet i det och ser det som "bara marsvin".

Mvh Felicia

CavyCorner
0

Varför är man oseriös som uppfödare om  man säljer ungar till djuraffär???

Sorry TS att jag kapade din tråd lite:-)

Zynell
0

Nu är marsvinen här! :)

Det blev två söta marsvinsflickor. En är nästan helt vit, med lite brunt runt ögonen och öronen. De är mellan 6-8 veckor gamla.

Den andra är brun i olika vackra bruna nyanser. De är jätte söta! Nu sitter de i sin bur, tysta. Ibland rör de på sig, men inte så mycket. De är nog ganska rädda och varken äter eller dricker. Jag sitter ibland en kort stund vid buren, kanske klappar lite på de och så. Men annars låter jag dem vara. Och min son tog det väldigt bra. Han klappade lite försiktigt och tittade.

Hur ska man göra nu? För att få dem tama? Tänkte låta dem sitta i buren ett par dagar, prata lite med de och klappa. Men hur fort bör man ta ut dem?

Ireth
0

#26 Jag tycker absolut det är bäst att börja greja med dem från början. Jag tror inte saker blir lättare om de blir lämnade ifred i några dagar :) Ta ut dem korta stunder lite då och då istället så att de blir vana vid dig.

FeliciaS
0

#26 Vad skoj! Grattis :) De såldes inte för tidigt iaf. Är de kullsyskon?

För att de ska känna sig trygga ska buren innehålla mycket gömslen (hus, rör, tunlar) och sånt, samt mycket hö de kan gömma sig i. Du kan plocka grenar och gömma grönsaksbitar i toarullar och ge dem, så har de någonting att sysselsätta sig med. Marsvin slappnar av när de äter också, även om de är på sin vakt :)

Låt dem inte vara för sig själva, utan mata dem, ta upp dem och håll på med dem mycket så att de vänjer sig vid er. Handskas med dem båda samtidigt i början, så att de känner trygghet av varandra. Använd sökfunktionen och leta upp alla de trådar som finns som handlar om att göra marsvinen trygga :)

Mvh Felicia

Zynell
0

ok. :) Har nämligen hört motsatsen. :P

Zynell
0

#28 De är inte syskon men i affären var det de två som höll ihop. Gick efter varandra och så. På vägen hem kröp de ihop i kartongen vid varandra. Den bruna höll sitt huvud på den vitas rygg. som om de försökte ge varandra stöd. Jätte gulligt! Så vi tog dem.

Då ska jag bara laga mat åt familjen och börja gosa och mysa en stund med bebisarna. :)))

Denna kommentar har tagits bort.
Abico
0

#26 - Vad skoj :D
Har ni några idéer på namn till flickorna ännu?

Hanna 

Currymarsvin
0

Vad kul att det verkar ha gått bra! Hoppas att flickorna är trevliga och att ni trivs ihop!

Om de tycker att det är läskigt att äta i början kan du se till att alltid ha hö i deras hus så att de inte behöver gå ut för att äta det. Sedan försöka locka ut dem med godare mat som tex persilja - det brukar vara uppskattat.

FunkyShrimp
0

Djuraffärspersonal kan ofta inte så mkt om vad som gäller, och ger ut fel information ofta tyvärr.

Grönsaker till mitt marsvin o kaninen ges dagligen.
En morot på morron brukar det vara och sedan på kvällen gräs nu när det finns gräs ute (gräs kan du ge en massa av! :) de gillar också maskrosblad. Klöver ska man dock inte ge för mkt av).
Och alltid hö tillgängligt i buren.

Morot ska du inte ge för mycket av. max en om dagen, då de blir hårda i magen av för mycket morot.
Du kan ge knäckebröd också, som hjälper till att hålla tänderna i trim också :)

Saltsten slipar inte ner tänderna, utan de slickar ju endast på stenen. För att få marsvinen o slipa ner tänderna, lägg in en träkloss eller trägren eller någonting de kan gnaga på :)

Och skaffa inte sån höhäck heller, eftersom marsvin gillar att göra gångar i höet, naturligt betéende. Så det ska ligga i buren :)

FeliciaS
0

#29 Ja, det står så i många felaktiga "faktaböcker" och djuraffärspersonal brukar även ge ut den infon ibland…

Mvh Felicia

[starlights]
0

#30 Fick du reda på något om uppfödaren till dem?

Zynell
0

Nu har det gått 1 dag med marsvinen. Först satt de helt stilla, rörde sig knappt. Idag far de runt i buren, pratar, busar och har en massa saker för sig. Hör att de är ständigt framme vid vattenflaskan och dricker eller så diskuterar de. :) (buren sitter en bit bakom datorn så jag har ryggen till dem)

Vi har haft dem ute ur buren flera gånger. Klappat, matat och bara gosat. (har hittills blivit nedkissad två gånger) :P Till en början var de rädda. De är fortfarande oroliga men mer avslappnade, speciellt den bruna. Idag slickade t o m den vita på mig. Det känns ändå som att de börjar slappna av. De pratar lite med oss ibland. Prrrr prrr säger dem när man klappar dem. Någon som vet vad det betyder?

Redan nu märker man deras personligheter. Det brun virvelmarsvinet är en typisk ledartyp, energisk och mest högljudd. Medan den vita korthåriga marsvinet är lugnare och försiktigare av sig och inte heller lika nervös som den bruna.

Namnen var tänkta att bli sötnos och tingeling, men tingeling passar inte riktigt det bruna. (den vita blev sötnos.) Så namnen är fortfarande lite osäkert.

Uppfödaren är Bränntorp Gård i Rejmyre. Enlgit broschyren uppfyller uppfödaren kommunens och jordbruksverkets krav för uppfödning samt är medlem i svenska marsvinsföreningen. Någon som känner till den platsen?

[starlights]
0

#37 Vad heter uppfödningen då och personen som har den?

Vem som helst kan gå med i SMF, man behöver inte ens ha marsvin för att göra det.

[starlights]
0

Här står lite om Bränntorp Gård.
http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2639210

Utdrag ur artiklen:
"På Arken fanns i lördags även Ronny Hammarsten från Bränntorp gård med sina marsvin och kaniner.
Totalt har han 800 marsvin och 300 kaniner. Fullt så många hade han dock inte tagit med sig till djurens dag. Då fick det i stället räcka med tre marsvin och sex kaniner."

Jag tycker ju det säger allt om deras verksamhet….

Zynell
0

#38 Jag vet inte mer än att de kommer ifrån Bränntorp gård, tyvärr.

[starlights]
0

Får jag bara fråga om de i djuraffären visste när ungarna var födda (datum) eller de sa bara att de var 6-8 veckor gamla?

Sandra-B
0

**Usch, håller med dig:-(
Det är skrämmande.

Hittade samma artikel när jag googlade lite.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Zynell
0

#41 Det blev tyvärr inte jag som hämtade ut dem, utan min mamma eftersom jag blev tvungen att vara kvar på jobbet. (är egen företagare.) Hon blev sagd mellan 6-8 veckor, men jag kan höra med min mamma om hon fick något datum.

MikaTela
0

Efter litet besök hos mr google fick jag upp följande

"- Bränntorps gård sköter om djuren på ett bra och föredömligt sätt, säger inspektören Jan Olofsson i Finspångs kommun" Det skrevs 6 mars 2006.

I samband med att dom gjorde en artikel om Anne Cid's djurfarm där hon uppfödning av kaniner och marsvin som dog dagligen, var sjuka, blev brutalt avlivade och annat. När hon la ner sin farm såldes en del av djuren till Bränntorps gård och därav citat här ovan.

Ligger norr till i östra götaland.

[starlights]
0

#43 Har du vägt dem, risken att de är yngre är stor eftersom grossister "skördar" ungarna när de ser lagom gamla ut, där av att de inte kan säga exakt födelsedatum. Är de 6-8 veckor bör de väga ca 400g.

Antar att ni inte fick med någon härstamning på dem då heller…?

paronskrutten
0

Jag köpte Groa, Curry och Pärlan från djuraffär, dom härstammar också därifrån. Groa var Väldigt liten, Curry och Pärlan var i bra storlek tror jag. Har bekanta som också har grisar därifrån, jag tror dom föder upp mängder med djur, tyvärr.

Helena

Meeris
0

Undrar bara hur det går för er nu? Kanske får ma se bilder på de två?

Zynell
0

Det går bra med grisarna! :) Den bruna heter Coffe och den vita Tingeling. Från början var de väldigt skygga och tysta, men det dröjde inte länge förrän de började skrika så fort man prasslar med något eller kommer gående med matskålen. Då kommer de fram och ska ha mat. Men går man förbi buren springer de så fort de kan för att gömma sig. Det lär nog dröja innan det försvinner.

Man märker av också deras personligheter nu. Coffe är mer rättfram, vågar mer, lite av en ledartyp :) och tar gärna mat ur handen. Medan Tingeling är försiktig, tystare och tar inte så gärna mat ur handen. Hon är också lite av en "fin" dam, fin i kanten, lisksom. :) Coffe vräker i sig maten medan tingeling tar det varsamare.

Det är lättare att "prata" med Coffe. Hon verkligen tittar på en när man talar med henne och hon "svarar" och har sin favoritplats på min axel, gärna under mitt hår. :)

Båda kryper gärna upp i knät på oss och i det stora hela är det bra. Förutom att de är fortfarande skygga och lite rädda.

Skrotan
0

48# vad bra att allt fungerar bra:) jag har läst igenom tråden och tycker du verkar vara enansvarsfull marsvinsägare:) det enda som saknas är väll bilder på marsvinsflickorna att visa för oss^^

parsley
0

Det är inte ovanligt att marsvin springer iväg och tar skydd när man rör sig utanför buren. Våra pettar gör det ofta, och de är riktiga "tamgrisar". Tror att det är fråga om någon slags reflexbeteende, hastig rörelse = fara = ta skydd.

Lycka till med marsvinsflickorna.

Zynell
0

#49 Jag ska fixa bilder så fort jag kan! :)

Sandra-B
0

Diskussionen om djuraffärer är flyttad hit, var snälla och fortsätt där istället.

//Sandra, Medarbetare på marsvin.ifokus

**SMF 237 Sweet Dream's