kattsand! under spånet= mindre lukt
prova med billig kattsand på de ställen de kissar mest under spånet el dyl
hos oss luktar det sällan nu.
byter givetvis ofta ändå.
testa!
Ja och har man en träbur sparar det på materialet utan att man behöver ha vaxduk eller våtrumsmatta.
Jag har kört med kattsand under i ca 6 månader eller något. Även tipsat nånstans här innan. :)
Det man måste tänka på är att ha rikligt med spån över (kisset rinner igenom och sugs upp av det med bäst uppsugningsförmåga) så inte marsvinens tassar utsetts för sanden och torkas ut.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Toa-Lätt går också bra att ha under spånet ;)
Jag är intresserad av att veta vad kattsand innehåller?
#2 Toa-Lätt funkar superbra ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Jag kan meddela dig det nästa gång jag köper hem det!
Toalätt sparar inte buren lika mycket som kattsand och dessutom är toalätt mycket dyrare!
#4 Tack ;)
Beror nog på vilket märke kattsand man köper, vissa är ju jättedyra och vissa har sämre uppsugningsförmåga.
Mvh Felicia
Är det verkligen så lämpligt att använda kattsand överhuvudtaget som botten material. Kattsand dammar ju endel och själva sanden innehåller väl ämnen som ska göra att den ska klumpa sej i kontakt med vätska. Man kan ju tänka sej vad som händer ifall dom andas in det eller äter det.
Visst det används till katter, men dom är endast i kontakt med det korta stunder och betydligt högre upp än marsvin.
#6 jag har kattsand till mina hamstrar i deras toaletter och dom gräver och massa sånt i det, det är inga problem.. det borde väl vara ungefär det samma?
Jao fast jag har köpt dom billigaste och dom har tillräckligt bra uppsugningsförmåga. :) Största nackdelen är att dom dammar mer vid hantering.
Som sagt ska du ha ett tjockt lager spån över, mina marsvin har aldrig varit i kontakt med sanden. Och den dammar endast när du häller in den i buren och det slutar som senast efter du har spånet över.
All sand klumpar sig inte! Och återigen, den ska INTE komma i kontakt med marsvinen för den torkar ut deras trampdynor bland annat. Du ska fortfarande ha spån över!
#7 Ja det borde det ju. Men har du kollat deras lungor?
#8 Allt damm syns inte. Och även om man har ett tjockt lager spån över så hindrar det inte marsvin att gräva sej ner till det ifall dom vill.
Nej allt syns inte men man får ju använda förnuftet och inte slänga in marsvinen det första man gör. Sen finns det dammfri kattsand också.
Och har man grävande marsvin får man ju tänka om och inse att kattsand inte funkar. Men gräver inte marsvinen ser jag inget hinder, mina marsvin mår bra och dom har gått med kattsand under spånet.
Man kan ju köpa ett dyrare kattsand som ej dammar och ej gör pälsen klumpig och äcklig
Fast det är ju jättedyrt för så pass lite som knappt räcker till en bur. har det själv till våra katter och det fungerar bra för dem, ingen lukt och inga klumpiga pälsar (har en långhårig + 2 korthåriga katter)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tycker det där med kattsand verkar lite sådär. Håller mig hellre till endast spån med Toa-Lätt under i så fall, en miljövänlig rest- och naturprodukt ;P
Mvh Felicia
Jag använder bara spån jag föresten :) Verkar inte bra att ha kattsand under utifall det skulle skada.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 nej jag har inte kollat deras lungor, men jag är inte den enda som använder kattsand i hamstertoaletter och om det var dåligt borde någon före mig kommit på det tycker jag? använder förstås ever clean som är en dyrare sort (199:- för 11,3 kg eller 119:-(tror jag) för 6kg) men den är kanon både till hamster och katt =)