Hur får man dem tama?
Tama kanske är fel ord, en orädda. Ska jag ha många hus? Tycker de bara gömmer sig då, eller blir de tryggare i längden? Ska jag ta bort husen och låta dem vänja sig vid att bara gömma sig i höt?
När jag har de ute så försöker de bara gömma sig, antingen i handduken eller under varandra, är det bara att ha dem ute som gäller eller finns det någon med tips?
Husen ska du absolut inte ta bort, då kan dom aldrig blir trygga i buren. Tålamod är det som gäller, sitt och prata med dom vid buren med lite gott i handen åt dom. Tids nog så kommer dom att komma fram och äta ur din hand. Min yngsta flicka åt ur min hand först igår och då flyttade hon hit i början av augusti. Låt det ta tid!
I famnen så tycker jag att det är enklare att ha uppe dom en och en, annars gömmer dom sig bara hos varran. Eftersom du vill att dom ska söka sig till dig och inte varrandra så skulle jag föreslå att du tar upp som åtskilda. Sitt även där och locka med lite mat, prata och klappa lugnande. Titta på tv/ en film under tiden så har du något att göra istället för att bara sitta och stirra på marsvinet som är stirrigt ^^ Det kan också hjälpa att ha dom i en handduk/ örngott med en handduk i för då känner dom sig trygga och lite ombonade. Lycka till!
Hanna
Sök här på iFokus, jag har skrivit ungefär 10 nästan likadana inlägg om det här ;P Så sök på "rädd", "orädd", "tama" etc. :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus