Foton på min nya Cuy!
Så fina :)
Vad heter dom och hur gamla är dom?
Hanna
Blackvelvet´s Tofte (2år) och Lovetannens Olivia Del Cuy (8mån). =)

jättfina marsvin. lycka till med dom. :))
Ska de bli föräldrar? Jag är så nyfiken på Cuy :)
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Vad är Cuy för något? :)
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)
Vad roligt :) Tycker honan var väldigt fin. Bilden på Philip var väldigt söt <3
#7 En marsvinstyp som är mycket större än "vanliga" raser, de bör väga runt 2 kg, finns betydligt större uppåt 3 kg och även lite mindre. De lever vilda i Sydamerika och föds upp som föda. Det kan man väl säga, kort och gott ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tofte väger 1,6 kg.
Philip är 2 månader och väger drygt 750gram.
Skall avla in skinny i Cuy och tvärt om då cuy får ett bättre temperament och skinnyn blir större. Mitt lilla projekt ;P
#12 som ja skrivit i din Gb på din hemsida så är ja väldigt förtjust i din Cuma (A)

#12 vad heter din hemsida? :)
http://www.freewebs.com/theresesskinnybarare/
Här är den! =)
#11 är det inte stor risk att skinnysarna blir polydaktyla då? och att livslängden förkortas?
Kan hända men cuman som har polydaktyl skall jag inte använda i skinny aveln, hon skall bara ingå i cuy aveln. Då hon har ett bra temprament som kan få våra cuy att bli mindre stressiga.
I dagens läge blir knappt vissa skinny ett år då man gjort för många skinny/skinny parningar och bara bryr sig om utseendet på en skinny och inte det sociala eller hur dem mår. Cuyarnas livslängd ligger på 3 år men om man får fram sunda och friska djur så vem vet dem kan ju bli lika gammla som våra vanliga marsvin.. De gammel "daxa" skinnysarna lever längre än dagens skinny, vet en skinny som idag är 5 år.
Många har ju olika mål och vissa glömmer bort helt att det inte bara är utseendet på ett djur som räknas. Resten då?

Väldigt söta marsvin!!! :D Det första jag såg på #12 var de fem tårna! haha sött :)
Haha japp på den andra är det sex tår. Men för att vara så många så sitter dem otroligt fint =)
#17 Att många skinnysar knappt blir ett år har jag aldrig hört innan, vilka uppfödare har så kortlivade djur? Att livslängden skulle minska pga att båda föräldrarna är skinny tror jag inte. Utan då är det snarare nån eller båda föräldrarna som är kortlivade av nån anledning eller inavel som gått dåligt.
Men om det nu skulle finns skinnysar som bara blir 1 år, varför då avla in cuy som du själv säger bara blir ca 3 år och inte en ras som är mer långlivad? då blir det ju bara för kroppens skull, som det låter i ditt senare inlägg att du tycker är mindre viktigt än livslängden. Eller har jag missuppfattat kanske?
Detta blev en intressant diskution =D
Jag skall nog inte skriva det här…
När det är två föräldrar som är skinny är det okej men när hela stammen blir full av endast skinny hur går det då? Jo de blir ju sämmre..
Jag har skinny med bra stam som passar in i cuy aveln. om jag visste att jag hade skinny som har hela stammen full av skinny så skulle jag ju inte avla in dem.
Det är inte för kroppen jag avlar in Skinny i Cuy utan för temperamentet.
Detta är noga över tänkt och om jag inte var säker på hur detta skulle gå så hade jag inte börjat med ett sådant projekt.
Vad är ditt mål när du föder upp skinny?
#21 Nej jag tror inte på att rentavlade skinnysar skulle bli "sämre". Varför skulle dom liksom? inte har ju skinnysarna några konstiga gener som gör dom "allergiska" mot varandra.
Jag fick också höra när jag började med skinny att man inte skulle avla skinny/skinny i för många led. Det berode inte bara på att avelsbasen inte var stor då utan det var tydligen så att dom dog då, av vilken anledning kunde ingen svara på det bara var så. Men då det inte fanns några förklarningar varför så har jag inte brytt mej om det. Jag har flera djur som är avlade skinny/skinny i flera led och kan inte se att dom blivit/är sjukare än dom som har flera lakelands i släkten.
Trodde att du menade att du skulle avla in cuy i skinnyn för att förbättra kroppen/storleken då du skrivit det i inlägg #11 men det kanske inte var så du menade =)
När det gäller avel kan man ju tänka ut vilka resultaten blir, ibland med stor sannolikhet. Men man kan ju aldrig vara helt säker på att resultaten blir dom man hoppats på, utan det kan ju bli fel även om man tänkt och planerat mycket. Så man bör ju vara beredd på det med. =)
Mitt mål när jag föder upp skinny? Hmm…. har faktiskt otroligt svårt för att sätta ord på många av dom faktiskt (hur knäppt det än låter). Men trevliga, friska djur som trivs bra med att vara husdjur och klarar av att följa med på nån resa ibland utan att bli sönderstressade. Att dom ska vara fina rent utseendemässigt är mindre viktigt anser jag. Men sen gäller det ju att försöka kombinera ALLT på ett och samma djur, det är ju det som är det svåra. Sen kommer man ju alltid hitta saker är förbättra.
Fler skinny / skinny avlingar på en hel stam kan inte vara bra. Dem måste ju bli sönder avlade tillslut. Samma som dagens hundar (som exempel.)
Sen skinnysarna kom till sverige så har aveln gått framåt, men genom att alva som galningar för att få fram endast ett perfekt utseende på en skinny till utställning så är det massa steg bakåt i utvecklingen. En hel del uppfödare han haft otur med sina skinny då dem avlidit utav flera olika orsaker (Inte bara för detta med aveln) men även mycket därför med. =)
Det är ju vad jag tycker och tänker samt vad jag föredrar osv. 
#23 Men jag fattar fortfarande inte varför dom måste bli sönderavlade. Är stammen för liten så visst. Men det är ju inte samma sak som att det inte får vara för mycket skinny i stammen. Rexar tex blir ju inte sönderavlade och där blandar man ju inte in några andra raser. Så varför skulle skinnysarna egentligen bli sönderavlade bara för att man rentavlar på dom? Vad är det liksom som särskiljer skinnysar där från andra raser?
Hur var skinnysarna när dem kom till sverige? Jo dem var svaga och några dog, när dem tog kullar dog ungarna för dem var svarga. de pälsaade marsvinen har bättre imunförsvar och är starkare än de pälsade. För att få levande ungar fick dem ta in andra raser.
#25 Jo men hur många tog man in och hur friska var föräldrarna till dessa djur och hur sköttes dom innan och efter flytten. Det finns ju många möjliga orsaker till varför det inte i början gick så bra med den allra första skinnyaveln i sverige. Att blanda in bärare görs ju många gånger då stamen är för liten, vilket även skinnystamen var. Det hade aldrig gått att bara avla skinny/skinny ändå ibörjan även om deras djur inte dött, det togs ju inte in tillräckligt många för det. Och sen så dog ju inte alls skinnysar som togs in och ungar fick dom ju, det kan jag ju se i mina djurs stamtavlor. Och man får ju inte glömma att marsvin är ganska känsliga djur i vissa lägen. Det är ju inte sällan marsvin, oavsett ras, får dödfödda ungar eller dör själva då dom är dräktiga.
Att skinnysar skulle ha sämre imunförsvar har jag aldrig sett nått bevis på. Jag upplever inte att mina skinnysar blir mer sjuka än bärarna eller vanliga pälsade marsvin.
Om skinnysarna nu senare börjar dö vid 1 årsålder hos vissa speciella uppfödare så bör ju dom se över vad det är för djur dom avlar på. Troligen så så har dom ju avlat in nått/några sämre djur nånstans som drar ner åldern kraftigt på avkommorna.
Bara för att man avlar in en annan ras så betyder det ju inte att avkommorna garanterat blir friskare. Genvariationen blir större, på gott och ont, men även det djuret kan ju bära på sjukdomar som är till nackdel för rasen.
Jag håller med dej i vissa saker där.
ex med uppfödarna.
Vissa saker har skinnysarna lättare att få än andra tex svamp..
Jag tycker att mina kullar som jag parat ex Lakeland/skinny att Skinnysarna blir piggare och friskare. Även om man parar lakeland/lakeland.
#27 Men svamp får ju även många rexar och teddys pga den täta pälsen. Och tex ett rakat pälsat marsvin skulle troligen också ha tendens till att oftare få svamp då det inte finns nån päls där som kan skydda endel mot svamp.
Själv har jag inte märkt av några skillnader alls mellan mina kullarna där det föds bara skinny, blandat eller bara bärare.
Sant, kanske inte händer lika ofta men..

Haha, som sagt, gulligt med extratår, men inte så praktiskt vid kloklippning va? *asg* XD
Haha det känns konstigt att klippa dem tar lång tid med jämnfört med vanliga klor tror det är 20 klor på ett henne xD
#31 Haha ;)
Mvh Felicia
*putt*
Mvh Felicia