Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 7905 ggr
zelina
0

marsvins ljud

Jag har precis köpt två marsvinshonor (ons 9/9) och funderar lite på ljud dom har för sig. Den ena honan kuttrade lite lågt i buren och jag stack ner handen och kliade henne lite och då höjde hon volymen på kuttret, om man nu kallar det för det vet jag inte. Varför gjorde hon det och vad betyder det???  Blev hon rädd för att hon inte känner mig eller????

tantnett
0

Kutterljudet är mysljud så grattis hon tyckte om att du kliade henne.

Hade hon varit rädd för dig så hade hon sprungit undan.

Lycka till med dina små.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[findusen]
0

dom kan även kurra om dom är rädda, skrämda.. men då ser dom typ paralyserade ut och är stela som pinnar och stirrar med ögonen och kurrar liksom int på ett mysigt sätt :P svårt att förklara^^ men om hon kurrade högre och högre när du klappade henne skulle jag gissa på mys-kurr =)

zelina
0

Hon ser inte paralyserad och stel ut.  Idag när jag kliade henne så kliade jag under hakan också och då kuttrade hon och lyfte upp huvudet och det såg ut som att hon tyckte det var gott.

[findusen]
0

ja då är det trivsel-kurr =) så kul att dom redan känner sig så hemma hos dig! =D

zelina
0

Ja, det känns ju jätte braSkrattande

FeliciaS
0

Kurrljud är ett dominansbeteende som säger att dem bestämmer, oftast. Finns också ett typ av kurrljud som de gör när de är missnöjda (om det är något irriterande ljud t.ex.). Att de kurrar när de myser/uppskattar något stämmer inte… Däremot kan de småkuttra vilket betyder att de småpratar, eller uppskattar något. Men det låter helt olikt kurrandet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

Mina har det missnöjda-kutterljudet när nycklarna åker fram. Då börjar orkesten spela. Funderar på om det har koppling till ett lite "skallerorm"läte då dom rasslar lite liknande…

Creation
0

Cinnober kan kurra(nästan som dominans-kurra) när jag kliar honom på sidan av ryggen ibland. Men det verkar inte som att han uppskattar det då, för han hoppar till lite och sparkar mot mig när jag gör det. Tror att det beror på att han tycker att det kittlas eller är lite obehagligt på annat sätt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

# 6 Dominansljudet som dom har typ hane vaggar runt honan är det ljudet jag vill tro att hon efterfrågar i denna tråd.

Det ljudet "kurrandet" använder sig mina av då jag kliar dem över ryggarna. Då kör dom igång på högtryck samt sänker o vrider ryggarna för att jag skall komma åt riktigt ordentligt.

Ibland beter dom sig även som # 8 beskriver.

[findusen]
0

#6 jag brukar ha min äldsta hane i sängen och då ligger han oftast bredvid mig vid min armhåla. han lägger huvudet mot axeln/armhålan och sträcker ut sig och kurrar när jag kliar honom. han är varken rädd eller försöker dominera mig, alltså måste myskurr finnas eller hur? mina andra kurrar mkt högre när man kliar dom men dom lägger sig tillrätta och känner ja mina marsvin rätt så gillar dom det när dom gör så!

zelina
0

Ja, jag tror att mitt marsvin tycker om när jag kliar henne i och med att hon lyfter upp hakan när jag kliar henne där under + att hon kurrar eller kuttrar eller vad det nu heter.

Jappeloup
0

mitt marsvin brukar också liga och mysa och slöa i min famn, och då kurrar han när man kliar honom och ibland sträcker han ut sig samtidigt med frambenen rätt ut, och gäspar stort! såå sött Skrattande

tantnett
0

Min lille "pelle-gris" Vispe Tispe är också för ljuvlig när han blir till sig i trasorna av kliande.

Han vänder upp magen och skall klias på den. Sen ligger han som en säl med fram o bakfötter utsträckta.

Är det konstigt att man är fast för gott för dessa varelser?

FeliciaS
0

#9 Ja, okej..
Det kurrandet du beskriver dina gör när du kliar dem över ryggen verkar vara samma som när jag rör Hera över ryggen, men hon visar tydligt att det är obekvämt och irriterande.

Mvh Felicia

tantnett
0

# 14 Jo men jag skriver ju att det är både och. Mina beter sig ju även som # 8 skriver, vissa ställen bak på ryggen passar icke att man kliar men då slutar dom kurra och piper till samtidigt som dom hoppar och krumbuktar sig. Usch låt bli tycks dom fräsa. Ha Ha.

FeliciaS
0

#15 Ja, då visar dem att det är obehagligt/irriterande ;P

Mvh Felicia

Jappeloup
0

mm, så tycker mulle ibland också, när han  tröttnat ^^