Morot & kål = nej tack!
Är mina marsvin lite knasiga eller finns det fler där ute som vägrar äta morot och kål? De vill inte ha kål alls, vilken sort jag än erbjuder dem. Moroten rörde de i början, inte nu längre.
Persilja, sallad och tomat däremot. Det går ned på två sekunder, men persilja kostar bra mycket mer än morot och kål. En kruka räcker inte länge. Potatis fungerar inte heller.
Hur ska man göra för att få de att äta morot och kål också? Ska jag BARA ge dem det i några dagar eller hur ska jag göra?
mina vägra äta kål innan men då fick dom mindre av de andra och lite mer kål nu äter dom de gärna. Morötter har mina alltid älskat

Hm, våra små är också lite kräsna. Dock är de samtidigt lite bortskämda med riktig mycket grönt utifrån. Så det är nog skillnad till de som "bara" får köpta grönsaker.
Morötter beror mycket på vilken sort t. ex. Färska, lite tunnare gärna med blast (tänk på obesprutna!) är uppskattade. De kravmorötter som vi mest har, eller de enstaka egna som kom upp är populära med de ratar de tjoka "billigmorötter" och ska jag vara ärligt så ÄR det stor skillnad i smaken ju.
Likadan med kål - har den legat ett tag och blir "mindra saftigt" så är det ingen idé att ens försöka. Tips: lägg brokkolin, vitkål, kålrot eller vad du nu vill ge c:a i en timme i iskallt vatten innan du ger till marsvinen (men ge inte kallt föstås utan vänta lite så att den blir "varm"/torr igen innan de äter!) Grönsaken hinner "fräschas upp" då och det gör stor skilland åtminstone för våra två. Funkar även för sallad och annat grönt. Vi har t.ex. alltid brokkoli med ny snittyta stående i vatten i kylskapet om den inte går åt direkt)
Kanske värd att tänka på: sallad är visserligen populär med inte särskild "nyttigt" Ge då gärna romano-sallad om man nu ändå vill som är lite särklass angående vitaminer/mineraler jämförd med andra sallader(men ändå mest vatten).
Sedan är ju era marsvin fortfarande rätt så små vill jag minnas? Så de kommer nog att "utvecklas" även i matvägen, så var det här hemma i alla fall. Paprika och kål vägrade de äta de fösta månaderna helt. Men de lärde sig att uppskatta även det. Jag försöker alltid bjuda på 3-4 olika grönsaker samtidigt, även mindre populära - men bara lite av varje sort. En del försvinner direkt och annat ligger lite längre men för det mesta mumsar de glatt det som serveras numera.
Potatis har vi inte dock på marsvinens matseldel alls.

Kan man få se bild på de små kanske? Skulle vara kul.
Mina tycker inte heller att kål är det roligaste som finns, men får man inget annat så… De lär sig dock väldigt fort att om man inte äter kålen kommer snart något godare. Sallad och tomat är ingenting de egentligen behöver, det är mest vatten. Prova i stället kålrot, rotseller, broccoli, persilja i lösvikt (mycket billigare, ca 40:-/kg. Finns i lite större mataffärer) osv. Potatis är jag lite skeptisk till, det är mycket stärkelse som inte är så nyttigt. Läs gärna artiklarna här om vad som är "bra" grönsaker.
Men som #2 säger, de är små och håller på att lära sig fortfarande… fortsätt att ge dem en massa olika saker så att de har provat allt och kanske kan tänka sig att äta det när de blir äldre.
Mina är nog inte så bortskämda ^^' Här hemma blir det mycket vitkål så förr eller senare vänjer dom sig vid det. Morötter går alltid ner :P
Hanna
Calypso var riktigt kinkig, han åt inte morötter och kål om han fick det för ofta. Bindi eller Sira åt inte morötter så mycket, för Sera slank allt ner ;)
Hera och Frideborg är ganska små i maten, men de gillar allt jag gett dem (gurka, paprika, morötter, vitkål, broccoli, röd grönkål, persilja, äpple). Saga äter verkligen allt än så länge.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är jättelätt att skämma bort marsvin. De lär sig om det lönar sig att matvägra eller inte. Bortskämda omplaceringar som kommmit hit har det inte tagit mer än en vecka eller så innan de slängt sig på den mat som erbjuds. De är inte korkade när det kommer till mat. 
#6 - Jasså det är den taktiken dom kör *blänger lite på Wilma och Irma* ;P
Hanna

Köp bladpersilja i lösvikt istället. Det brukar finnas i större och välsorterade butiker som Coop och Ica.
Kostar allt från 19,90:-/kg - 39,90/kg och det väger inte särskilt mycket. Alltså får du persilja som räcker ganska länge för under en tia :)
Kål är inte särskilt populärt här hemma heller, men om det är det enda de får på en stund så äter de det.. I brist på annat liksom ^^
Ge inte upp - det tar som sagt en stund innan de börjar tycka om saker och ting. Samma som för människor - många lär sig att äta oliver, sill och bruna böner medans andra kan det från barnsben :)
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#8 Jovisst, men ibland kommer den från Thailand eller någon annan stans i Asien. Läste i GP (Göteborgsposten) i en artikel om livsmedelsvaror (färska) som innehåll gifter osv. som kunde orsaka sjukdom. Där fanns persilja från Asien med. Dessutom hindrar den långa transporten och att den inte är ekologisk mig från att köpa den. Här får marsvinen egenodlad så länge det räcker, annars krukor ibland och så knippen vi från samma företag vi får hem annan mat ifrån. .Persilja innehåller mycket järn och bör inte ges för ofta.
Mvh Felicia

#10 vilken fin bild! :)
De ska minnsan inte få bli bortskämda små grisar här inte! :))
Ska pröva lägga i kallt vatten så får vi se. :)
tack för alla tips!

Men är det bra för marsvin att äta tomater? Jag har läst att dem kan få lätt munsvamp av det!
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

En del marsvin får munsvamp, en del inte.
Som sagt en del marsvin har lättare att få munsvamp av syrliga grönsaker än andra. Men för att vara på den säkra sidan kan du ge dina marsvin tomater endast 1 till 2 gånger i veckan:)
Cinnober hatar vitkål, men gillar morot.
Dianthus är precis tvärtom och kan tycka att vitkål är okej, medan moroten lämnas ifred.
Båda gillar dock salladskål, som de får i princip varje dag :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 Men det är ju mer som sallad ("godis"), innehåller 94% vatten.
Mvh Felicia
Inte då ;/ Om man går efter denna tabell, kan det ju inte precis vara utan näring. :s Ligger inte så mycket under vitkålens näringsvärden.
Isbergssallad och ruccola sallad innehåller ju t.ex. bara 0-4mg c-vitamin(/100g), jämfört med salladskålens 27mg(/100g).
Salladskål kanske inte är den bästa näringskällan, men visst täcker den deras behov. ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#18 Jo, det är inte många gram du får ihop på näringsämnen därifrån. Det blir ju ca 6%… Alltså 94% vatten (som f.ö. inte näms där). Täcker deras behov tror jag inte, isf i kombination med något annat..
Mvh Felicia
#19 Salladskål (kinakål) innehåller mer c-vitamin än vitkål och går alldeles utmärkt att ge. Vad är det för grönsaker som inte innehåller över 80% vatten menar du?

#19 Broccoli innehåller ju 90% vatten enligt tabellen som du länkar till i din artikel om att handla rätt. Och vitkål innehåller 92%. 94% är ju inte så himla mycket mer… Näringsämnena räknas ju per 100g ätlig del, inte per 100 torkad, ätlig del. Bara för att man dricker vatten till maten innebär ju det inte att man får i sig mindre näringsämnen. Eller menar du annorlunda?
#20 Salladskål innehåller bara 27mg/100 g till skillnad från vitkålens 36mg/100g. Inte mer alltså.
#21 Det beror nog på var man kollar (eller ja, vem som mätt kanske). I min bok står det 39mg/100g.

#22 Ok, kollade felicias länk. Men det verkar ju finnas mycket c-vitamin i båda två i alla fall :) Och jag lärde mig nåt, för jag har aldrig gett mina salladskål, det ska jag prova nu. 
Ett av mina marsvin äter lite motvilligt morot, hon väljer annat före. Men det brukar gå ner rätt bra ändå när hon inser att det inte blir nåt annat… hehe
Apropå de där med näringsvärde och vätska; dropp är ju vätska men ger ändå galet mycket näring..
Samma buljong, är jättenäringsrikt trots att det typ bara är vätska..

Kålen har dom alltid ratat, morötter ibland och samma med broccoli och paprika. Persilja är aldrig kvar och likaså med basilika och gräs:)