Vad är Roan för något?
Vad är roan för något och hur kan man se att en marsvin är en roan?
Det enda jag vet om roan är att man får inte avla mellan roan+roan och roan+dalmatin (Stavas det så?) för då blir det missbildade ungar!
Utökade din rubrik så att tråden enklare hittas via Sökfunktionen. /Felicia, medarbetare
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)
Roan är en färg. Det är när marsvinet har mixade hårstrån på kroppen eller i nåt parti av två färger(?). har ingen roan så kan inte visa bild på en, men nån annan kan säkert. :)
#2 - Ooohh.. Så snygg! *dregel*
Hanna
#1 Nja, roan är inte när vilka färger som helst är mixade utan det är mixat med vitt.

#4 bra att du sa det. Alltid lär man sig nåt nytt. :)
#2 Hur ser man att det är roan? Just Skinnyfärger tycker jag är svårare ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 Tycker han ser lite vitprickig ut i mörka fältet(eller så inbillar jag mig :P). Kanske är det som avgör?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#1 Men när marsvinet är vitt… hur kan man se att det är roan då?
Socker är en white roan (han är på bilden), men jag förstår ändå inte hur man kan se det!

Och vad är en dalmation?
#10 Dalmatin är en teckning där huvudet skall vara färgat i teckningens färg (black är vanligast, men andra färger förekommer) med en jämn symmetrisk bläs som löper från näsborrarna till en mittpunkt mellan öronen. Kroppen skall vara vit med färgade prickar i teckningsfärgen. Prickarna skall vara många, klara och tydliga. De skall vara jämnt fördelade på hela kroppen, inklusive magen. Fötterna skall vara enfärgade i teckningsfärgen.
Mvh Felicia
#9 men han har ju Himalaya teckning? eller? med tanke på dom mörka öronen. Men det är väl sandra som fött upp honom så hon kanske kan förklara hihi ^^
#9 Genom att para ett vitt marsvin med en säker icke-roan så kan man lista ut att det vita marsvinet är roanat om att någon av ungarna blir det. :) Man ska alltid vara lite försiktig med att para vita marsvin med roanade.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#9 Sockers mamma är roan och hans pappa icke roan vilket gör att det är 50% sannolikhet att ungarna blir roan.
Roan visar sig antingen genom att vita hårstrån är blandande med en eller flera andra färger (som i hans mammas fall) men det kan också visa sig genom att marsvinet har väldigt mycket vitt på sig, antingen endast vitt eller nästan helt vitt med små "klickar" färg.
Man kan inte säga till 100% att ett helt vitt marsvin är roan men sannolikheten för att det är roan är större än att det inte är det.
Man kan bekräfta roaningen på så vis att om den man misstänker är roan paras med en som garanterat inte är det och det blir avkommor som är roan, däremot kan man inte göra tvärtom, para med en garanterat inte roan och säga att om det inte blir roan så är ingen roan eftersom det inte är nödvändigt att någon avkomma får roan anlaget.
**Himalaya är rödögda, Socker är mörkögd (eller rubin för att vara ännu mer exakt;-P).
Så han har bara fått sotade öron:-)
På bilden Sockers pappa (SCH Lovely Bear's Sweet Honey Boy) & hans mamma (Moonia's Eve of Eden).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tack Sandra för förklaringen! :) Har nog förstått vad en roan är för något nu….
Kan rex, teddy, långhår & abby vara roan så det syns?

**Absolut.
Skickar med en bild på Sweet Dream's Mr Nice Guy, teddy golden roan/white.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Har någon bild på ett roan långhår? Tror aldrig jag sett något… ;)
Mvh Felicia
#19 Häftigt! :) Tack så mycket!
Mvh Felicia
Hmm jag kan inte se bilderna… =/
#21 Konstigt, det kan jag =/
Mvh Felicia

Kunde inte heller se bilderna först, men nu kan jag=)
Testa att högerklicka och välja "Öppna i nytt fönster" eller likn. :)
Mvh Felicia
#17 Nej, gud så fin!
¨Kan fortfarande inte se dem.=S
#26 Konstigt =S
Mvh Felicia

#28-29 Åwwh så fin! Blev kär i honom/henne (?) *sno gullungen av dig:P*

Vad söt! :)