Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1058 ggr
Sofiaedgren
0

Han går ner i vikt!

Jag har ett marsvin på snart 5 år. Han har aldrig varit av den större sorten utan alltid varit rätt liten. Men nu det senaste halvåret har han minskat väldigt mycket i vikt. Man känner revbenen och ryggraden på honom! Jag honom mer mat än vad han brukar få och han har god aptit, men fortfarande smal.

Vad kan detta bero på och vad ska jag göra?

Abico
0

Det är ju inget konstigt att äldre marsvin blir tunnare, min snart sjuårige gubbe hade en period då han rasade mängder i vikt, nu är han rätt stabil igen och har kommit upp lite i vikt så det ser bättre ut.

Min Sune hade nästan fri tillgång till torrfoder precis som smågrisarna när han tappade vikt. Det är svårt att bara genom en beskrivning avgöra om din pojke är extremt smal eller bara gammelsmal… Men jag skulle nog göra så att i och med att han ännu äter bra så fortsätt att mata.

Hanna 

FeliciaS
0

Det låter inte alls bra. När marsvin i äldre kan de bli tunnare över ryggen och tappa lite muskler i och med att de kanske inte rör på sig lika mycket. Om han tappat mycket det senaste halvåret borde du märkt det tidigare (väg honom gärna 1 g/v)… Så fort man märker att ett marsvin tappar mycket i vikt bör man agera. De har snabb ämnesomsättning och måste äta ofta.

Ge honom extramat i form av en bra kraftfoderblandning -  kornkross och havre ev. blandat med en bra pellets. Det är lämpligast att ge grönsaker 2 ggr/dag - morgon och kväll. Ge då fiber-, vitamin- och energirika grönsaker som olika kålsorter, broccoli, morötter, persilja, palsternacka, rotselleri, gul paprika. När det finns utomhus är maskrosblad, gräs och rölleka exempel på bra kost.

Ge honom också kligröt. Blanda havrekli med vatten till en gröt, ha gärna lite solros- och linfrön i gröten. Du kan också ha i lite morotspuré. Istället för vatten kan du ha i Havremjölk/dryck (ex. Oatly havredryck 3%) så blir den yttligare lite mer energirik. 

Har du bara ett marsvin…?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sofiaedgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej! Tack för svaren! =)

Nej, jag har två stycken och de är bröder. Dock så har de nästan alltid levt i separata burar. I början gick de tillsammans men sedan började dem bråka och fick råd av uppfödaren att skaffa en till bur. Så det gjorde jag. Men det går bra att ha dem tillsammans om jag släpper ut dem på golvet eller har dem ute en stund.

Man ser på bilden att hans bror, Mirre åt höger, är väldigt mycket större än honom. Det har han alltid varit men man ser också att Mirres rygg är mycket rundare medan Maxens, vänster, är kantigare.

Men tack för tipsen och jag ska göra så gott jag kan för att han ska öka och bli mullig igen =)

Abico
0

Ja, oj. Han såg verkligen smal ut :/
Det är mata som gäller, morötter funkar bra på spinkiga grisar ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#3 Okej, vad bra att du har två ;) Vad det allvarligt bråk? Om de inte bråkar så farligt kan du ha dem tillsammans - det tillhör hanars naturliga beteende att bråka lite ibland, och låt dem göra det så länge det inte blir för allvarligt. Du kan ju ha båda två burarna ihopsatta så får de stor yta. Ha också massa tillbehör och gömslen så det räcker och blir över åt båda två :) Ofta händer det att man har två hanar i en för liten bur (väldigt litet revir) och då bråkar de mer. När de blir äldre brukar de lugna ner sig också (gjorde iaf mina två hanar).

Oj, han ser väldigt smal ut! Vad väger han? Se till att mata honom jättemycket och håll koll på att han ökar i vikt. Annars kan det vara någon sjukdom, om han fortsätter tappa i vikt hela tiden.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus