Färsk majs/Majskolv
God afton
Då majsfälten nu står och hägrar för en annan så undrar jag om grisarna kan äta färsk (okokt) sockermajs? Alternativt rå/osaltad och förvälld infrusen majs som tinat till rumstemperatur. Alltså som godis misstänker jag då det handlar om SOCKERmajs :-)
jag ger mina färsk okokt och dom älskar det :) Den jag ger är en sockermajs som kommer fröerna är köpta från england :)

Jå, som godis är majs oftast omtyckt, men jag skulle inte ge stora mängder p.g.a. socker och stärkelse. Blad och "hår" är dock helt ok att ge har jag för mig.
Om du plockar majs som du inte själv har odlat tänk på att ofta är hård besprutat & konstgödslat! Kolla helst med bonden.
Jag har provat majs någon enstaka gång under åren till mina marsvin. Ingen har gillat det… Men om dem gör det kan du ge det lite som godis, för det innehåller mycket socker. Det ska inte vara bra att ge marsvin torkad majs i t.ex. kraftfoderblandningar p.g.a risken för allergi tror jag det var. Att ge dem tinad majs som varit fryst verkar ganska meningslöst då det inte innehåller mycket vitaminer längre. Bäst är väl att ge dem det nyttiga som deras kropp gillar, dvs. gräs, maskrosor, kålsorter, broccoli, rölleka, persilja etc. ;)
#2 Om de inte är ekologiska då ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
mina marsvin och marsvinen på jobb älskar både majsen och bladen =) brukar lägga in hela kolven så får dom länsa sen själv =) även hamstrarna gillar det så ibland får dom en skiva oxå :P
Men går det bra med rå majs.. ej kolvar utan i burk..?
#5 Det är inget att rekommendera, den majsen har legat i vatten, salt och socker ett tag… Grönsaker till marsvin bör vara färska. Sedan så är majs inte något viktigt som de behöver heller.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus