Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 5637 ggr
learningtofly
0

ännu en IKEA bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen så fick jag tid och pengar att bygga en stor bur till mina små grisar, de hade bott i sin lilla minibur (minsta tillåtna) aldeles för länge.

Materialet kommer till största del från IKEA.

Jag har använt mig av två stycken utav "SAMLA" plastbackar för botten, det blev en yta på 80*110 och kanterna är vanliga enkla hyllplan också köpta på IKEA
Skarven mellan de två backarna utnytjade jag till att bygga en platå som också blir till ett krypin i ena backen.

Resten utav materialet är vanliga ytterhörnlister och smyglister från Beier byggmaterial och det är putsnät på sidorna, jag tycket att det är lite snyggare än att ha kycklingnät.

learningtofly
0

ett perfekt gömställe tycker Prince

learningtofly
0

mat serveras på platån

learningtofly
0

det kommer väl mer inredning efter ett tag, men grisarna trivs verkligen jättebra redan

idipidi
0

Oj vad fint, verkligen! Smart att ytnyttja skarven mellan lådorna till att göra kombinerad hylla och gömställe åt dem. Nackdelen är väl möjigen att själva springsträckan eller vad man ska säga inte är så stor. Alltså längsta sträckan där de kan springa utan hinder. Jag  märker t.ex. ganska stor skillnad på hur mycket marsvinen rör sig nu när jag har 180cm långa burar mot när jag kopplade ihop två 90cm lådor så att det var en kant i mitten som de fick hoppa över, även fast ytan är nästan den samma.

FeliciaS
0

Fint :)

#3 Vad bra ^^, En stor bur ser lätt väldigt tom ut. Själv har jag 1 rör, en trätunnel, ett hus och massa grenar med hö över nedervåningen samt en mysrulle och ett hus på övervåningen ;) När jag just lagt i nytt spån och inte har någon inredning alls ser det jättetomt och tråkigt ut ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Men vad snyggt det blev, en sån vill jag ha ^^
Men plastbackarna går att lyfta ur vid städning eller?

Hanna 

learningtofly
0

jo det har du rätt i. men jag vill inte ha en bokhyllebur pga. plastlådorna är så pass mycket mer lättstädade då man slipper oroa sig för hur skarvarna i "golvduken" håller och så. och vanliga burar är inte så snygga och så är de så dyra och lite mer "instängda" äv vad min bur blev :)

Japp, det är bara att plocka ut dom efter att man tagit bort platån och den är inte fastspikad utan är bara fastkilad. :)

Creation
0

Åh, vilken fin! :) Väldigt fyndigt.
Jag är väldigt imponerad ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[findusen]
0

snyggt :) finns dom samlalådorna i så stora?! :)

learningtofly
0

japp, jag var egentligen ute efter lådan "slugis" men då den inte fanns på mitt varuhus så fick  jag ge mig ut och leta efter en annan låda och då visade det sig att "samla" fanns i stort och med låga kanter. de var ju till och med bättre än slugis då de var snäppet större :)

Currymarsvin
0

Vad fint! Smart med ramen och nätet, kanske något jag apar efter om jag får hoppigarna marsvin någon gång.

Skrotan
0

super fint och smart:) köpte u närtet på beiers också?:)

HannaM
0

Nätet är billigast på Jula eller ÖB om någon letar efter det, svetsat fyrkantsnät eller minknät brukar det heta. På jula har dom en rulle som är en halv meter hög med fem meter nät på.

(Tycker det ser ut som sånt nät i alla fall)

MikaTela
0

Ja det är sånt nät och det kostar 69 kr/rulle.

Funkar jättebra till marsvin mina hade det runt hundgården när dom gick ute i somras. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Skrotan
0

13# ok tack:)

Tindrar
0

#13 Menar du http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp? Hittade inget fyrkantsnät som var billigare… (iofs är jag dålig på att titta:P)

HannaM
0

på hemsidan hittade jag bara tio metersrullen (höjd 1m) för 199 men det finns en som bara är 50 cm hög och fem meter lång också, jag har i alla fall sett den i butikerna.

Tindrar
0

#17 Okej.:)

learningtofly
0

mitt nät är från Beier byggmaterial, och där kan man köpa nät per meter :) jättesmidigt