Hjälp med behandling av static
Hej!
Jag fick nyligen reda på att Heras uppfödare hittat static på ett av marsvinen som gick i samma bur som henne (och jättemånga marsvin till)…
Hon har bott här hemma i lite drygt 2 veckor nu, och jag har inte sett något innan när jag har hållt på med henne. När jag fick reda på det kollade jag igenom pälsen och har gjort det yttligare en gång nu. Jag kan se några få, jättesmå, enstaka vita prickar (ca 3-4 st på hela bakdelen) men som ser ut som något som lika gärna kan vara spåndamm eller likn. Jag har läst i en annan tråd om hur smittsam static är, att det är väldigt smittosamt. Så hur stor är chansen att hon har static? Borde det inte synas mer än några enstaka små prickar om hon har haft det i över 2 veckor?
Och till behandlingen… Jag hade tänkt använda mig av matolja och efter några dagar tvätta bort det med diskmedel (vilket jag funderar på om det är bra eftersom det torkar ut huden, men när de haft olja i pälsen några dar borde det väl inte "skada"?). Är det ett bra alternativ tro?
/Felicia :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Finns det verkligen ingen som vet…? =/
Mvh Felicia

Jag har inget direkt bra svar, har tack och lov varit förskonat från static på mina grisar. Enda gången jag har haft det var på en hona som kom från en djuraffär och henne sprayade jag med Frontline-spray och sen var staticen borta.
Har hört att behandling med matolja ska fungera men har ingen egen erfarenhet av det.
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/static.html
här har du lite fakta om staatic samt bild på hur det ser ut så att du kan jämföra:)
#2 Jaså, okej, vilken tur :)
#3 Jo, jag har redan sett/läst det. Den bilden är väl ett exempel på mycket static tror jag. För det är typ en sådan prick på 1000 hårstrån eller något, på Hera ;P Så det behöver inte ens vara static…
Det jag vill veta är mest om det är troligt att hon kan ha det eller inte? Borde det inte vara betydligt mer efter drygt 2 veckor…?
Mvh Felicia
#4 Det knepiga med static är att det kan sitta yttepyttelite i flera veckor (månader), så lite att man inte ser det. Sen börjar staticen av någon anledning trivas bättre och tokförökar sig. Eller så trivs de inte alls och dör ut istället…
#5 Jaså, okej… Då behandlar jag marsvinen, för att vara på den säkra sidan. Jag vill inte behöva åka hem från Boråsutställningen pga. static… Tack för ditt svar :)
Mvh Felicia
Jag hittade den här infon från "Åfarmens marsvin"s hemsida.
"Ett annat tips som jag själv har provat är att doppa marsvinet i vanlig matolja och sen låta det mesta droppa av och torka lätt med en handduk och sen inte schamponera bort resterande olja förrän efter några dagar, då har garanterat staticen dött eftersom den kvävs av oljan. Efter denna "behandling" får man öka värmen något i marsvinsrummet annars kan de frysa. Detta är ingen hit att göra inför en utställning eftersom pälsen blir väldigt mjuk av oljan, men det är förbaskat skönt att bli av med staticen så det är värt att missa en utställning. Lättare Ohyra kan du behandla med Frontline eller hundschampo som typ Dermocan eller Canitex."
Jag hade tänkt ställa Hera (CH-teddy) i Guide 18 okt, är pälsen för mjuk då tror ni? Det är ju ändå lite drygt 1 mån kvar…
Mvh Felicia
#7 - Jag vet inte riktigt… Men ett strävhår ska ju badat ca. 3 veckor innan utställning för att pälsen ska bli sträv… Men jag vet inte vilken effekt matoljan har på pälsen, om den gör den ännu mjukare än schampo gör?
Hanna

Är det CH-teddyn? Ta matolja i pälsen och tvätta henne med diskmedel. Har inte märkt att diskmedel skulle vara speciellt uttorkande. Det måste ju vara bättre att få marsvinet staticfritt och kunna ställa henne i guide och pet, än att ha static och inte kunna ställa alls.
#9 Japps, det är CH-teddyn. Jag hade matolja i allas pälsar i tisdags… Det står att det ska sitta i några dagar. Så imorgon borde det väl kunna tvättas ur? Funkar det lika bra med schampoo eller är diskmedel bättre?
Mvh Felicia
#10 - Hur har det gått? Är alla static liknande prickar borta?
Har bestämt mig för att prickarna i Irmas rumpa och kinder nog är static *suck* Så jag ska stoppa henne i matolja snart här..
Jag undrar bara om jag ska behandla alla grisarna, ingen av de andra visar några tecken på static, inte ens Wilma som går i samma bur…
Hanna
11# kanske bästa att hälla på olja på dom med samtidigt? för om dom skulle ha static så aknske du inte upptäcker det förens om nån vecka och då har irma kanske blivigt smittad igen?:)
#11 Ska jag vara ärlig tror jag aldrig prickarna var static. Det såg ut som sågspånsdamm… Men för säkerhets skull har alla grisarna badats i olja och nu, några dar senare, är den borttvättad. Dock är de fortfarande lite "oljiga" på kinderna och under hakan trots allt noga tvättande *djup suck* Saga är oljig hela hon, det är verkligen jättejobbigt… Hoppas det försvinner, annars får jag väl bada henne igen! Suck…
Static är otroligt smittsamt så jag skulle behandlat allihop om du misstänker att någon av dem har det. Sedan så kan de ju ha static, läs #5.
Mvh Felicia
#12 - #13 - Jo, det bästa vore väl att behandla alla *suck* De har ju varit på samma ytor och jag har tagit i dom hur som helst utan att tvätta händerna emellan..
Men jag vill inte ha oljiga grisar >.< Jag skulle bli helt galen *s*
Funderar på om det inte är lika bra att åka till vetten och försöka skaffa sig sebacil.. Men så har jag läst att vita marsvin kan bli gröna av sebacil :O Gröna marsvin är nästan lika illa som oljiga ;P
Hanna
En till grej jag tänkte på, blir det inte otroligt kladdigt med olja i hela pälsen? Allt måste ju fastna i den :/ Med tanke på att allt fastnar i Irmas päls även när den är ooljad så *s*
Hanna
#15 Klipp ner pälsen till kort-kort då, så fastnar inte lika mycket :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.