HJÄLP! hennes böld har spruckit

Läst artikeln om bölder? Kanske står där i vad du ska göra?=)
Jag har för mig man ska trycka ut allt var och sedan rengöra noga, med väteperioxid (som köps på apoteket, men man får be om det då det inte finns ute i hyllorna). Koksaltlösning kan man också använda, och bör använda om bölden finns nära något känsligt ställe har jag för mig (vilket ditt fall inte är).
Jag kan inte länka ft. men klicka på "Artiklar" så ser du den! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jag tror jag har lyckats klämma ut allt var, men hon rör sig så mkt så det är inte så lätt. men jag ska klämma lite mer,
#3 - Vira in henne stadigt i en handduk och stöd "marsvinsrullenrullen" mot dina ben medan du håller i huvudet. Då blir det kanske lite lättare att hålla tag i henne :)
Hanna

Min Eldiga Iris har haft en exakt likadan böld. Hon är helt ok nu.
Veterinären rådde mig att tvätta och åter tvätta med alsollösning el liknande.
Varet är väldigt segt så man får inte ut allt på en gång. Men man får vara envis och hålla det öppet genom nogranna tvättningar och klämma försiktigt dagligen tills det med tiden tar slut.
Och tänk på att vara noga med att hålla det rent.
Marsvin 4-ever
.

Glömde att skriva att dina marsvin nog inte har bråkat. Det är en naturlig process att bölden spruckit som du skall vara tacksam över. Varet måste ju ut och spricker inte bölden utåt så går det i stället in i kroppen på marsvinet och det får ju inte hända.
Så var som sagt mycket noga med att hålla det rent och öppet tills allt var kommit ut.
Marsvin 4-ever
.