Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1217 ggr
ElinLi
0

Gillar hon inte henne ?

Nu e det så att My hela tiden säger till vanezza så att vanezza skriker jättehögt och jag blir så orolig .. Vanezza kommer knappt ut ur huset å äter längre .. Gillar inte My henne längre eller ? Vad ska jag göra ?

Mari
0

Hur stor bur har du, de kanske behöver mer utrymme?
Du kan ju testa med att ta bort huset så hon iallafall kommer fram och äter.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ElinLi
0

Jag har en 120x60 bur .. Men vanezza tyr sig liksom till my men hon kommer sällan ut å äter när jag e där kan det vara så att hon e rädd för mig ?

Mari
0

Kan hända att hon är. Testa ta bort huset då? Jag brukar inte ha hus till mina förens de är riktigt tama, annars gömmer de sig ju bara där inne och är rädd hela tiden..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Har du fler än ett gömställe? Så att hon kan vara ute och känna sig trygg på flera ställen samt så de kan få vara ifrån varandra på trygga platser. Alla marsvin har olika beteende och temperament också. Vissa marsvin är väldigt ynkliga och tjuter så fort något annat marsvin kommer i närheten, utan att det marsvinet ens gör någonting. Så kan ju Vanezza vara ;) Det verkar också vara som om My är den som bestämmer och är väldigt dominant av sig. Lägg ut maten på olika ställen, även i hus, rör, under massa hö etc. Är hon väl anpassad till människor osv. så att det inte bara är så att hon sitter i huset när ni/du visar er?

#3 Fast marsvin är ju bytesdjur och känner sig trygga när de kan komma undan och gömma sig. Det leder ju bara till att de blir stressade om man då hindrar dem från att kunna springa undan och gömma sig. Och hur tråkig blir inte en bur om man inte har hus, rör etc. etc? ;) Tama blir de istället om man tar upp dem ofta, matar dem ur handen osv. :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ElinLi
0

#3 alldrig i hela livet att jag tänker tvinga henne att bli tam på det sättet! punkt slut! #4 ja precis :) joo jag lägger maten på olika ställen . hon e ibland ute när jag e i närheten :) hon kanske helt enkelt e blyg av sig!

Mari
0

#4 Mina är ej stressade fast de ej har hus, de har hö att gömma sig i ändå. De har även rör i buren :) ja visst blir de tama då också men det går snabbare om de ej har något att gömma sig i när man ska ta upp dem annars springer de ju bara in där och gömmer sig…

#5 Nej visst det är upp till dig, jag gav bara ett tips! :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ElinLi
0

#6 men dom känner sig inte alls lika trygga utan hus!

tantnett
0

Instämmer med FeliciaS. Flera hus o hyllor samt matskålar m.m.

Har ju själv en nyihopsatt grupp och var noga med att samtliga har krypin. Och även om dom verkar fungera bra ihop från början så kommer jag ändå fortsätta att ha ett par matskålar m.m.

Får dom tillräckligt med motion? "Golvrastning".

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Mari
0

#7 Jodå de har ju varandra :) Mina har aldrig haft hus någonsin (jo mitt första marsvin som inte lever nu) och jag tycker mig inte se någon skillnad, de har ju röratt gömma sig i om de skulle behövas + hö.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Jag undrar som #8, hur är de på golvet (när de motionerar)? Får dem göra det ofta?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ElinLi
0

#10 ehm .. Skäms då jag haft välldigt mycket problem med skolan så har dom endast fått varit ute 2 ggr i veckan :( Men jag försöker värkligen motionera dom ennumera! Men dom e välldigt bra tillsammans på golvet! dom springer efter varandra och ''leker''

tantnett
0

# 11 Tror det är det dom behöver och det behöver väl inte ta någon tid?

Mina + kaninen är ute oavsett vad jag gör. Nu har dom förvisso säkra utrymmen som dom rör sig på "inga farliga sladdar m.m."

Så jag behöver ju inte passa dom.

Men du kan väl lugnt sitta hos dom på golvet även om du läser dina läxor?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

ElinLi
0

#12 men de e så att när jag kommer hem från skolan så sover jag i drygt 4 timmar .. Men jag ska försöka ta ut dom minst en halvtimme varje dag!