Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2461 ggr
Abico
0

Sanera burar och tillbehör?

Hur noggrant ska man sanera och tvätta burar och tillbehör vid static? Och vad använder man för medel då?

Hanna 

Tindrar
0

Har själv ingen aning så puttar:)

Sannich
0

När jag fick in Ringorm i min marsvinsflock så sanerade jag med Virkon. Effektivt och bra. Jag var väldigt noggrann. Jag tvättade väggar,golv och allt runt buren. Samt buren, hus, matskålar.. Ja allt! Slängde även rengöringssakerna efter att jag var klar med all rengöring.

Jag kanske var manisk i mitt städande men å andra sidan vart jag av med ringormen, samt att det var bara ett av mina marsvin som fick det. Så det måste ha hjälpt lite! :)

Lycka till!

Abico
0

#2 - Vart köpte du Virkon då?

Hanna 

Sannich
0

Det köpte jag på apoteket, men det var inte så himla mycket i den förpackningen man fick.. Så jag skulle söka efter det på något annat ställe. Granngården kanske har?

Abico
0

Jag ska kika runt :)

Hanna 

TRASAN
0

jag fick in static hos mig. nu har jag äntligen fått bort detta genom städning o badning. jag skura allt i klorin o sen efter  i skållhett vatten med diskmedelcitron mott bakterier. lukta gott o nu allt borta. :) Glad

Cavia
0

Klorin funkar lika bra som Vircon…och betydligt billigare ;)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

idipidi
0

#7 Fast… skillnaden är att Virkon är väldigt skonsamt mot människor, djur och natur - det är absolut inte klorin! Virkon är dessutom bevisat effektivare mot ett antal mikroorganismer.

Klorin är frätande medan Virkon är så pass ofarligt att det i flera länder rekommenderas av veterinärer att bada djuren i Virkon vid Ringorm. (Det ska f.ö. vara effektivt och än har jag inte hört om någon som fått problem av det.)

Och billigare vete tusan? Virkon i större förpackningar är absolut inte dyrt. Man blandar ju 5g per halvliter och en 50g påse brukar väl kosta knappt 60 kr eller så. Det blir 6kr/liter och man behöver 0,2-0,3 liter per kvadratmeter.

Helena1978
0

Finns något som heter Virkon S på Granngården, tar effektivt bort bakterier, virus, och svampar. Dock måste man ha diskhandskar och skyddsglasögen då det irriterar hud och inte är bra att få i ögonen. Inandning av pulvret bör oxå undvikas. Finns olika stora förpackningar. Vissa i papp, den jag köpte var i en plastburk.

idipidi
0

#9 Det är samma. Och visst, det kan säkert vara irriterande för huden i stora mängder (tänk sanera ett stall) och att ha det i ögonen är säkert ingen höjdare, men speciellt farligt är det faktiskt inte när det väl är utblandat med vatten. Dock ska man inte andas in pulvret!

När man köper liten mängd på apoteket är det inte försett med någon varningstext alls.

Abico
0

Hur gör man när man har träbroar och liknande i burarna, är det bara att slänga eller? Lär ju bli svårt att döda allt som kan tänkas leva i dom med Virkon :/

Hanna 

TRASAN
0

ja det är väl självklart att klorin INTE är bra för kropp o djur men det renar ju. jag har handskar på mig såklart annars hade jag inte hat några händer kvar nu ju. jag försökte bara göra det lite billigt för henne samtidigt oxå. :)Glad lycka till hur du än gör hoppas det ordnar sig för dig. ;)FlörtSkrattandeGlad

FeliciaS
0

#11 Jag har faktiskt inte varit så jättenoga på den fronten… Träbron och huset har fått vara kvar, "obehandlat"… hrm..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Idag var jag på apoteket och beställde hem 10g Virkon eftersom dom inte hade det hemma. Först på vägen hem insåg jag att 10g nog inte räcker långt >.< Nåja..

Hanna 

[findusen]
0

smittar det inte från päls till päls? har hört att det inte smittar via sånna grejer som hus broar o själva buren liksom….

Abico
0

#15 - Det smittar något otroligt, via händer, kläder, päls, hus allt *suck*

Hanna 

[findusen]
0

jaha ojdå :P brukar köra en sån genomkörning av sebacil(?) efter vi haft inackorderingar på jobb för säkerhets skull^^ men sååå smittsamt trodde jag inte det var!
eller rättare sagt trodde jag dom dog om dom inte hade djurets värme och päls liksom……… om dom tex hamnar på ett hus el nåt….

FeliciaS
0

#16 Men det lever ju i marsvinens päls… Menar du då att de hoppar över till oss människor etc.?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#18 - Inte vet jag, men det lär smitta via händer, tyger mm.

Hanna 

MikaTela
0

Behandla träbroar och hus och så också med Virkon.

I stall som ofta är uppbyggda väggar av trä så behandlas dessa också med Virkon efter eventuell smitta. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Abico
0

#20 - Okej, tack :)

Hanna