Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2718 ggr
Tindrar
0

Pris på ny bur

• Tycker gallerburen börjar bli lite tråkig och det åker ut så lätt spån och att drag är lättare (alltså lättare med förkylda marsvin). Så jag är jättesugen på en sån här bur(med lite högre plexikant iallafall på underdelen) http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/
    bostad/burbilder/6092114788a532bafd6cdd7b9
    27c2e1b6408bc6a.html
    Då undrar jag vad det ungefär kostar och var någonstans man hittar billigaste virket, silikonen (om man ska täppa igen springorna alltså), plexiglaset och allt annat(:
Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många marsvin ska du ha buren till?
Jag använde ju lagerhyllan Gorm från IKEA som stomme till min bur. Tanken var att det skulle vara förvaring på nedre planet och marsvin i det två övre… Men *erhm* det blev inte riktigt så ;P
Plexiglas köptes på något byggvaruhus tillsammans med träskivorna som jag har i botten på buren (eg. inte helt nödvändigt med jag ville vara helt säker på att bottnen blev slät och inte gropig pga. att det var mellanrum mellan brädorna i botten på hyllan). Plastmatta köpte vi på coop, en stor rulle för några hundringar. Silikon använde vi inte alls :P

Hanna 

Tindrar
0

#1 Tänkte 150-200x60cm i storlek och till hmm… 3 marsvin för om jag skaffar ett till någon gång:) Men jag blir jätteglad när jag ser stora burar, då man ser att grisarna är lyckligare<'3 Men kostar den under 700kr? Tänkte två plan och ha det understa som förvaring. Men går dom att ta loss och rengöra och hälla ut underlaget?

Currymarsvin
0

Jag gjorde en av en bokhylla och plastmatta annars, det var väldigt billigt och lätt att göra. Sen kan man bara ställa den på några byråer/hurtsar eller så. Då kan man flytta den oberoende av underdelen. Men att hälla ut spån från en bur som är 60*170 som min är inget jag ger mig på, det är nästan omöjligt. Jag sopar upp och torkar ur.

Tindrar
0

Men pappa är inte så glad på jättestora burar(aa) Så kanske ska göra en liten ramp mellan så den inte tar sån plats:)

FeliciaS
0

Det lär definitivt bli billigare än en gallerbur i motsvarande storlek! :) Buren på bilden är jättefin (dock tycker jag varje plan ser mycket mindre ut än vad de är - kanske beror det på att burarna är ganska tomma…). Om du har alla dina marsvin tillsammans så behöver du ju bara ett plan, om du inte vill ha över- och undervåning (som jag har). Då kan du ha ramp emellan.

Något du måste bestämma dig för är om du vill börja från grunden med att köpa virke och bygga allt själv. Eller så köper du en bokhylla (förslagsvis från IKEA) och fixar plastmatta. BILLY bokhylla (vit) är 202*80 cm, då kan du kapa den så den blir kortare om du vill, så längden blir runt ca 150 cm. Den kostar 329 kr.

Ta en titt på artikeln "Eget burbygge" för lite tips :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

#5 Hmm… Jag har ju bara två marsvin just nu, så tänkte kanske ramp mellan 120cmx60cm? Men har du träklossar, tejp eller något annat? Men marsvinen kommer antaligen flytta in till mitt rum, och det är inte världens största (som min lillebror har:P*tjura*) rum, så bohylle bur vet jag inte om det ens får plats (ska iofs göra om rummet typ nästa vecka eller nått)… Men tycker bokhylleburen hmm… Tja, vill inte ha direkt på golvet… Hmm… Ska nog rita skiss i paint hur jag vill ha det:)

/Ursäkta mitt skumma skrivande, space-knappen är typ trög så orkar inte ändra varje gång jag skriver fel, för det tar så lång tid.

FeliciaS
0

#6 Det finns en bild- och faktatråd om hembyggda burar, där kan du se och läsa allt om min bur :)

Mvh Felicia

Tindrar
0

#7 Skäms Lite korkad ibland:P

[findusen]
0

det var någon som hade loftsäng och en bokhyllebur på det tomma området under! väldigt smart om man har ont om plats =)
jag bor själv ganska trångt, i en etta med sambo hund 5 hamstrar o 4 marsvin.. har bl.a en 140x70bur utan galler som jag precis kan ha under sängen så när det kommer folk skjuter vi bara in den där.. marsvinen tycker bara det är mysigt =)
även sånna Dilling-under-sängen-backar från ikea kan man ju skjuta under sängen och dom kan man "bygga ihopa" genom att kapa ena kortsidan på 2 st så kan man sätta ihop dom till en längre bur (ska själv göra det till mina två som inte bor i 140-buren) dom är 77x70 tror jag.. har sett bild på det nånstans här i en "hur bor dina marsvin"-tråd… :)

Tindrar
0

Fast jag kommer inte lyckas övertala pappa ha några plastlådor, utan han vill ha snyggt, som inte stökar så mycket, men får plats i mitt rum.

FeliciaS
0

#10 Ha grejer på höjden istället för bredvid varann så sparar du plats ;)

Mvh Felicia

Tindrar
0

#11 Ja, och det är ju det jag tänker göra, bara att jag bygger ihop som humlan gjort med en "trappa";)

FeliciaS
0

#12 Japps ;) Eftersom "trappan" (spången) inte kan vara så brant kan inte avståndet mellan över- och underplan vara för stort, vilket gör att det kan bli mörkt på undervåningen (om inte mycket solljus kommer in i rummet). Då kan man köpa enkla LED-lampor och sätta på övervåningens golv/undervåningens tak så blir det just och fint i buren ^^,

(LED-lampor är små lampor som inte blir varma. Drivs med batteri och sätts på genom ett enkelt klick. Inga sladdar behövs och de blir inte varma. Självhäftande! Superbra!)

Mvh Felicia

Tindrar
0

#13 Nej, avståndet kan ju inte vara så stort.. Aja, får se om det kanske blir en bokhyllebur. Ska mäta rummet imorgon:)