Har jag gjort rätt?
En bekant ringde mig igårkväll och talade om att ett av hennes marsvin dött under fredagen.
Vi har nyligen blivit bekanta förvisso inte genom marsvinen vilket ju förstås var en glad överaskning för oss bägge.
Nu ringde hon mig som sagt en lördagkväll gråtandes i telefonen även om hon försökte dölja det, kompisen till marsvinet som dött varken åt eller ville röra sig.
Marsvinet är en hona ca 3 år gammal. Nu har ju min bekanta även 2 marsvin till men det är 2 hanar så det var ju uteslutet att sätta ihop dessa.
Vad göra? Jag tog ett snabbt beslut att hon fick låna min kastrerade Röde Orm.
Hon är intresserad och mån om djuren men har en del att lära och tyvär tror jag att djuren hon köpt ej är dom bästa.
Förvisso har hon haft dom två honorna ca 0,5 år nu. dom var visst köpta på blocket men mycket små och klena.
Hanarna är visst köpta på marknad.
Det första jag ju frågade henne då jag såg dessa djur var om det var ungar? och om dom fick C vitaminer.
Och det fick dom. Nåväl nu har honan visst börjat äta lite igen så förhoppningsvis klarar hon upp sin sorg och Röde Orm får stanna tills hon får en ny sambo.
Men visst i desperationen för att rädda honan så far tankar genom skallen på en, att bara nu inte dessa marsvin bär på någon sjukdom m.m så att man riskerar få in något bland sina djur.
Men man vill ju göra vad man kan för alla små marsvinsliv.
Marsvin 4-ever
.
Jag tycker helt klart att du gjorde rätt! Troligt är att du räddade andra honans liv, och är inte säkert det är smitta som den dog av utan kanske bara svaga gener pga felavel.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com

#1 Jo jag vill ju tro att det är svaga gener hos dessa som gör att dom ser så klena ut.
Marsvin 4-ever
.
Jag skulle nog gjort likadant, jag tycker att du gjorde rätt
Helena
Jo, det var rätt val tycker jag :) Förhoppningsvis så är det ingen sjukdom som gjort dom klena utan just taskiga gener..
Mina första marsvin blev aldrig mer än 3 år gamla och inte verkade dom någonsin värst sjuka utan dom bara somnade in som av ålder..
Hanna
Jag tycker det var rätt gjort att låna ut hanen ;)
Du kan ju ge henne fakta och råd kring hur de bäst sköts osv. så att även din pojk får vad han är van vid och behöver. Calypso som jag hade var väldigt nätt och litet byggd, under hela sin levnad, så förhoppningsvis är det detsamma med dem marsvinen. Det kan ju också bero på att de inte har fått tillräckligt med rätta näringsämnen när de var små, kanske fick de inte dia tillräckligt länge. Vad vet jag ;) Men om du ser till att engagera dig i kosten och skötseln av grisarna borde det inte bli några problem för dem nu iaf :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Gjort en bra sak:)
Dagens gärning:D
jag tycker det var jätte bra att du lånade du ut hanen, du har troligtvis räddat marsvinshonans liv!:)
men ge henne, som Felicia säger, lite tips och råd ang marsvin och sen när han kommer tillbaka så får du väll aknske sätta honom i karantän.

Känns bra att läsa att ni hade gjort detsamma.
Jag kommer att hjälpa henne så mycket jag kan och skall i morgon visa henne denna sajt.
Honan är inte helt ok ännu. Kanske som abico skriver så blir hon kanske inte mer än 3 år? Som sin kompis.
Funderar på om jag skall tipsa henne om utställningen i Landskrona, att hon nog kan ev köpa något marsvin där.
Allt hänger ju på att hon inte ger upp med anledning av dessa tråkigheter.
Men gissa vad jag saknar mitt hjärtesnutte Röde Orm.
Marsvin 4-ever
.
8# ja gör det!:) säga att hon är så välkomen hit så:)
förstår att du saknar killen, men försök att tänka på vilken godgärning du gör:) och han har nog inget emot att få en egen tjej;)
Fint gjort av dig!
Kram
Sanna