Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 997 ggr
Tindrar
0

C-vitamin i det vilda?

Hur får marsvinen i det vilda tag på C-vitaminen då, eller behöver dom C-vitamin då?

Har inte en blekaste aning var tråden ska ligga, så lägger den under skötsel.

Creation
0

Kanske ska kategorin ligga under foder för att den handlar om c-vitaminet i födan för vilda marsvin? =)

Själv vet jag inte hur de får i sig alla vitaminer de behöver, men kan tänka mig att de vilda växterna de äter måste vara ganska c-vitaminrika då?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

Mycket av växtligheten innehåller ju c-vitaminer som vi har ute i vår natur.

Samma är det ju säkert i syd-amerika också.

Möjligt är ju förvisso att dom vilda marsvinen ej uppnår samma höga ålder som våra tama.

Men det är endast mina reflektioner.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Cuyi
0

Gräs innehåller c-vitamin. Så jag tror nog att det mesta dom äter (alltså grönt) innehåller tillräckligt med c-vitamin.. eller har jag fel?

Abico
0

Flyttade din tråd.

Med stor sannorlikhet får dom i sig det genom växtligheter, det är ju verkligen inga stora mängdar som behövs dagligen och med tanke på hur duktiga ätare marsvin är så har dom nog inga stärre problem att tillgodose dessa behov. Och sedan lever ju inte marsvin i det fria lika länge som våra tammarsvin, sen om det beror på C-vitaminbrist eller att dom helt enkelt står högt på matlistan hos många rovdjur vet jag inte.

Hanna 

Tindrar
0

#4 Okej, tack för att du flyttade.

Tack för svaren:) Men har för mig att dom bor där det är typ hård-sand-mark?

tantnett
0

Dom har väl jordgångar i det vilda som dom bor i?

Det kan ju inte bestå av sand lite svårt att göra gångar i.

Men återigen bara spånar jag.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Creation
0

Det finns väl olika vilda sorter av marsvin som lever i olika förhållanden? Eller har jag fel?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

De vilda marsvinen måste ju få i sig det via den vilda kosten som finns där de kommer ifrån, efter som marsvin är en djurart som inte kan producera eget c-vitamin.

#7 Japps, det finns klipp- och ökenmarsvin… Sedan så är maror och kapybaror släktingar till tammarsvinen och de jag nämde innan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus