Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 4371 ggr
svampi
2

Knöl vid benet, vad kan det vara?

Nu blir jag orolig. Har nämligen hittat en knöl på Alva. Den sitter bakom vänster framben. Kan det vara något farligt som cancer? Är jätterädd att det är det… :,(

Fast hon har mycket fett där så det kanske kan vara någon fettknöl eller nåt?

Vad tror ni att det är?

Tacksam för alla svar…

Abico
0

Jag har läst om fettknölar vid frambenen, i armvecket liksom. Men då jag inte själv har någon erfarenhet av det så lämnar jag vidare frågan till någon annan.
Hoppas att det är ofarligt *håller tummarna*

Hanna 

Cuyi
0

Mitt marsvin Miranda fick en varböld på sin rumpa.
Jag blev jätterädd, trodde med en gång att det var cancer (och så upptäckte jag den på min födelsedag!).
Mamma bokade tid hos vet. och så fick Miranda åka dit och duskelov visade sig att det var en varböld.. den sprack(!) eller asså, vet. spräckte den då.. men ut kom det var.. hmm.
Har tyvärr ingen erfarenhet fettknölar.. :/ Men förhoppningsvis är det en fettknöl elr varböld!
Håller tummarna!

Caspia
0

I "armvecket" sitter lymfkortlar. Om de ar svullna blir det som sma knutor som du beskriver, det beror pa att marsvinet har en infektion, t ex en forkylning, i kroppen.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Jag har varit med om fettknölar på 2 olika grisar. Först Cocos, han fick sammanlagt 3 st i olika storlekar på olika delar av kroppen, dock inte samtidigt (när den ena försvann, dök en ny upp). Inget som han hade ont av eller som var farligt (vi var och kollade det en gång)…

Sedan Calypso, han hade en knöl precis bakom frambenet. En fettknöl som varken gjorde ont eller på något sätt var skadlig för honom.

Jag har hört att om knölarna är "rörliga" så är de inte farliga, dvs. ingen tumör eller infektion. Annars bör man kolla upp det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

shintaida
0

Vår älskade Svante hade en knöl på bakbenet. Det visade sig att det var en elak tumör. Vi var tvungna att sända honom till Regnbågslandet.

Fråga en veterinär så fort som möjligt!

// Shintaida

Hamzter95
0

#3 vet du om dom dära "fettknölarna" kan vara på hamstrar ? Men jag tror detta inte är samma som min ena hamster har ,, hon har som rosa på sina tassar som hon ätit bort lite päls =/ kanske exem elr nåt ? =/

förrästen * håller tummarna* :)

Caspia
0

# 6. Jag skrev inte om fettknölar utan om lymfkörtlar, men som svar på din fråga, jag vet ingenting om hamstrar.

Envishet och drömmar

svampi
0

Det låter som det är en fettknöl *hoppas*… Ska försöka få en tid till undesökning hos vet snarast möjligt. :)

Tack för hjälpen!

Hör av mig igen när jag varit hos vet.