Ny hanne i flock?
Hmmm…vill utöka min lilla flock på två skinnyhanar och funderar på vad som är bäst. Tänker att det kanske är bäst med en hanbebis men vill gärna ta ett omplaceringsmarsvin som behöver ett hem. Går det att sammanföra vuxna marsvin? Fungerar det bättre om man låter kastrera dem? Vill gärna ha en hona men det går nog inte att sätta in en hona hos två okastrerade hannar utan att det blir bråk. Jag har plats för ett till marsvin just nu och tanken är att flocken ska bli lite större så en liten till flock på två honor är inte aktuellt.
Vad har ni för råd alla kloka?
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus

Hej
Jag vill inte låta negativ, men det är inte möjligt att ha två hanar tillsammans med honor, oavsett om de är kastrerade eller inte. Kastrering förändrar inte marsvins beteende och de kommer se varandra som konkurrenter.
Flockar med hanar vet jag många exempel som misslyckats. Ska det fungera måste de har väldigt, väldigt gott om plats.
Envishet och drömmar

Hej.
Jag har erfarenhet av att ha två hanar i en flock med flickor.. Det funkar tyvärr inte.. Mina hanar var kastrerade, men när den yngsta hanen vart äldre så ville han ha flickorna för sig själv, och då vart det bråk. Och mina hade en ganska stor yta att röra på sig då jag har en ombygd bokhylla. Eftersom de trivdes otroligt bra innan den mindre hanen vart dominant så provade vi att ha dem tillsammans med honorna, och det gick bra ett tag, men som jag skrev innan, så sket det sig ganska ordentligt. Har ett ärr i min högra handflata efter att ha gått emellen ett eventuellt bråk då de stod mot varandra och hackade tänder och blåste upp sig.. Tur i oturen är ju att det hade blivit bra mycket dyrare hos veterinären om de hade flygit på varandra istället, och smärtan de hade kunnat fått..
I naturen så är det ju så att det är en hane, och massor av honor, någon enstaka bäbishane. Och det har ju sig förklaring, det ska bara vara en dominant hane i flocken, då funkar det som bäst.
Skickar med en bild på pojkarna när de träffades för första gången.. :)
Okastrerad hane med okastrerad hona är ingen bra idé alls. Det blir stora påfrestningar på honan som pga sin rumskompis skulle få kullar gång på gång.
Två hanar(kastrerade eller ej, som #1 skrev) tillsammans med en hona är inte heller att rekommendera då detta förr eller senare skulle resultera i ett blodbad mellan hanarna. =/
Tre hanar ihop fungerar inte alltid(även om två vuxna introduceras till en unge) så det bästa alternativet skulle jag faktiskt påstå är att du skaffar en till liten flock på två marsvin istället.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
jag hade två hanar, en äldre hane på 3 o en bebis. när bebisen var ca 3 mån tog jag hem en 6 mån gammal väldigt ranglåg hane till mina 2. det funkade bra ett tag men efter ett tag ville bebisen ha nykomligen för sig själv och bet äldsta hanen rejält i läppen. äldsta hanen är inte speciellt domninant heller och jag skaffade en ny kompis till honom. en bebis. som gick bra ihop med alla och då funkade det faktiskt bra med alla 4 tillsammans. tills nya minstingen blev 6 månader och inte tålde den näst yngsta (som hade högst rang förut) nu går dom åtskillda 2 o 2 och dom 2 yngsta tål varandra absolut inte.
Tyvärr så kan hanar vara lite svårare att hålla i flock (fler än 2) än honor tycker jag. Risken är ganska stor att dom äldre hanarna börjar bråka om den lille och kanske aldrig går att sätta ihop med varandra igen även om man tar bort det nya marsvinet. Eller att den lille sen visar sej vara väldigt kaxig och börjar bråka med dom äldre senare.
Man måste nog alltid vara beredd att skaffa en tlll bur om det inte fungerar. Och en ny kompis till det marsvin som blir ensamt.