Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1309 ggr
Petcrazy
0

Hur får man marsvin?

Hej, Jag har en vanlig fråga som jag vill ha svar på. Jag tänkte att alla som kommer på hur man ska övertala sina föräldrar (om man inte redan e myndig ^^) att få ett/fler marsvin. Själv vill jag ha upf men mina föräldrar klagar på "resa bort" och "för ung" och massa sånt. Så fyll hela sidan med bra tips och idéer :)

Hoppas andra som kollar här också hittar nåt bra tips.

Abico
0

Ja när jag skulle utöka flocken något förra året så började jag med att övertala om ett litet burbygge ;P En trevåningsbur, laglig för 12 vuxna marsvin *blink* Och sedan fick två flickor flytta in på ett av planen under Sunes, det nedersta planet skulle ju bara vara förvaring… Sen kom Donken och sen kom Vincent och sen kom Tilda.. ;P Det liksom bara flöt på *s* Mamma och pappa ser ju att jag är intresserad och har tid och ork för alla marsvinen.
I vintras sa mamma "Max. 6 marsvin". Idag har jag 7 stycken varav den sista köptes av mamma >.< Och numer säger hon "Ja, du har ju plats för några till.." (A) Jag antar att jag kommit över någon spärr och nu ligger det rätt öppet *s*

Hanna 

Petcrazy
0

Vad bra :) Lybbo dig asså :)

Abico
0

#2 - Visst är det bra ^^ Men det är allt rätt jobbigt också. Jag kan ju inte påstå att jag bara fått marsvinen för att jag tjatat, jag hjälper till mycket hemma också, passar och hämtar lillebror från dagis, tvättar, städar och diskar mm. Genom detta har jag ju visat att jag kan ta ansvar och det tror jag är en viktig del i det hela också.

Hanna 

mrawen
0

mina föräldrar var lätta att ha att göra med, första marsvinet fick jag när jag fylde 6 år, för att min storasyster fick sitt första då, sen tyckte jag att han var ensam, så jag ringde mormor och sa de, hon ringde upp senare och sa att jag skulle komma till henne och hämta ett marsvin för den andra kunde ju minsan inte vara ensam heller(mamma och pappa kunde inte sätta sig upp mot mormor, det visste jag innan). den tredje, va förbi en djuraffär, "mamma snälla" efter lite övertalning så kom vicktor hem med.

efter att de tre hade gått vidare så hade mamma inga problem med att jag skulle få ett annat marsvin, (syster hade ett med då). sedan ringde en kompis och frågade om jag kunde ta hand om ett vanvårdat marsvin, annars var det avlivning, då frågade jag inte ens, hade en tom bur så jag tog bara hem henne, tyckte att det var viktigare att ta hand om en djur som far illa än att tjaffsa med mamma.

nu är jag 20 år och har två marsvin igen. ^^

men det gäller att visa stort intresse, ansvar, läsa på och sköta dem så bra man kan så vinner man förtroende.