Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 3821 ggr
marsvin2008
0

Hur mkt dill kan/får/bör marsvin äta?

Min grisar älskar dill och gör vilken konst som helst för att få mumsa i sig massor. Nu undrar jag hur mkt får de äta egentligen, Är det okej att ge en kruka per gång till två marsvin att dela på?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

ElinLi
0

marsvin ska ha massa grönsaker minst 2 ggr om dagen , helst grönsaker med mycket c vitamin i !

marsv1n
1

Jag är inte riktigt säker, men jag tror att det finns någon slags syra i dill som gör att marsvinen inte ska äta så myckt av det. Persilja kan man ge mycket av och det brukar jag ge dom ibland Glad

tantnett
0

En kruka per gång till 2 marsvin tycker jag låter oerhört mycket.

Vill tro att dill skall man se upp med.

Ge dom persilja istället.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

MoaL
0

Dill innehåller hyfsat mycket c-vitamin, men eftersom dill är så lätt så krävs det väldigt mycket för att täcka c-vitaminbehovet, i motsats till broccoli som det bara krävs 12 gram av för att täcka ett normalt marsvins c-vitaminbehov.
Och persilja är väl inte heller något man kan ge hur mycket som helst av. Lagom är bäst av allt. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

marsvin2008
0

Jag har läst att man inte ska ge för mkt Persilja heller för att det är så mkt kalcium (om jag imte minns fel) Står ingenting om just dill…

Såklart får bebisarna annat också!! Jag ger alltid två-tre olika sorter/gång och de får nytt färskt tre-fyra gånger per dag så de får nog så de räcker å blir över me både den ena å den andra vitaminen å mineralen.

Tungan ute

Tack för era svar, jag ska kanske bara ge en halv kruka som jag gjort hittills just eftesom jag var osäker! 

AlfaAlfa groddar är också vädigt poppis här och de har jag läst att man kan ge hur mkt som helst av. Nåra synpunkter/åsikter om det? 

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

MoaL
0

Persilja innehåller 340 mg kalcium per 100g, men dill innehåller ännu mer; 343mg/100g.

Intressant näringstabell: 
http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html

:)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Alfalfa har jag också för mig har någon nackdel med stora mängder, men jag minns inte vad. :) Som sagt, lagom är bäst. Försök undvika överdrifter - så länge det inte gäller hö och vatten då, där gäller såklart obegränsad tillgång. :)

Mvh,
Moa

FeliciaS
0

Dill innehåller mycket kalcium som Eldbarn nämt och bör inte ges alltför ofta… Men som godis under "dillsäsonger" så funkar det utmärkt. Du skrev "en kruka per gång" - vad menar du med per gång? Hur ofta är det?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Rent allmänt undrar jag varför ska man ge mkt persilja om de innehåller nästan lika mkt kalcium då? Mina bebisar verkar inte gilla det lika mkt som dill.

#6 Som jag kan tyda tabellern enligt länken du hänvisar till så är svarta vinbär den bästa cvitaminkällan om de enbart är därför de ska ha frukt å grönt. Men jag undrar om de gillar sånna bär…

#8 Vi har ju bara haft dem i två veckor så idag var första gången som de fick en halv kruka att mumsa i sig. Men då delade jag upp det i tre omgångar. Men framåt sett så tänker jag kanske 1gång per vecka.

Hur ofta får era marsvin grönt då och hur tänker ni när ni väljer ut sort och mängd?

Caspia
0

Är du säker på att du inte blandat ihop det? De marsvin jag träffat har föredragit persilja framför dill…

Envishet och drömmar

MoaL
0

Man ska varken ge för mycket persilja eller dill - då var det löst. ;)

Bara för att något innehåller mycket c-vitamin innebär det inte att alla marsvin uppskattar det. Jag har marsvin som älskar gul paprika (mycket bra c-vitaminkälla), medan ett par andra jag har inte alls är särskilt förtjusta. Min absolut mest framstående c-vitaminkälla är dock broccoli - lätt att få tag, älskat av marsvinen, och det behövs bara minst 12 gram per kilo marsvin/dag (så länge marsvinet inte är dräktigt naturligtvis, då behövs mer c-vitamin). Jag ger också gul och röd paprika hyfsat ofta, liksom vitkål uppskattas. Persilja och dill är också älskat, ges lite då och då, jordgubbar är rätt så mums, och blåbär är yummie, trots att det inte innehåller särskilt mycket c-vitamin alls. ;) Några svarta vinbär slank också ned i somras, så nog går det. Det beror ju på individen. :) Sedan har jag ännu inte haft glädjen att prova på grönkål, men det ska testas så fort jag finner det i någon grönsaksdisk, men annars är mina marsvin förtjusta i det mesta; rödbetor, stjälkselleri, kålrot, blomkål, savoykål, gräs och maskrosor (nähä? ;) ), och så vidare. :) Jag har väldigt matglada marsvin.

Jag ger mina marsvin grönt morgon och kväll, och vad gäller din fråga angående mängd (sort har jag nog redan utförligt pratat om :) ) så brukar jag ge vad som i mina ögon ser lämpligt ut i förhållande till marsvinen. Jag menar, en vanlig tuggummipåse väger 35 gram, och pratar man då om broccoli så är ju 12 gram nästan ingenting, så man behöver ju inte direkt oroa sig för att de inte får i sig tillräckligt med c-vitamin om man ger en bit broccoli per dag. :)
Jag ger inte grönsaker enbart för c-vitaminet, eftersom jag knappt ger mina marsvin någon pellets - kraftfoder behöver man inte ge till marsvin så länge man inte vill ha upp dem i vikt, de klarar sig fint på hö, vatten och grönsaker. :) Alltså behöver mina marsvin få i sig alla möjliga andra slags vitaminer och mineraler, vilket de får genom frukt och grönsaker.

Köp varierat med grönsaker och frukt (mest grönsaker). Alla grönsaker behöver inte innehålla stor mängd c-vitamin, ge t ex en bit broccoli till varje marsvin i något av dagens mål så har du i varje fall dagsbehovet, sedan är det bara att köra på med vad du nu vill ge dem. Det finns ju jättemycket att välja på. :) Bara du (och alla andra) ger lagom mängd grönsaker och inte överdriver åt något håll så mår marsvin alldeles finfint. :)

Och vad gäller dill och persilja så älskar mina marsvin båda kryddorna lika mycket. :)

Mvh,
Moa och marsvinen (och alla de andra djuren som också vill vara med på ett hörn.. ;) )

Mvh,
Moa

tantnett
0

# 11 Mycket bra skrivet.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin2008
0

#10 Nej jag har inte blandat ihop persilja och dill! Jag en "tant" så jag har sett, ätit och odlat det många gånger om de nu gör mig klokare eller inte. Men blanda ihop, näe inte precis.

Flört

#11 Tack för din utförliga detaljerade text om hur du gör. Låter inte de minsta konstigt tycker jag fast själv ger jag jag pellets också fast de äter inte mkt precis.

-------------------------------------------------------------------------

Idag när jag steg upp fick bebisarna: två små rädisor i klyftor, de fick två minimajs i bitar och två mimimorötter i skivor.  Någon gång under dagen kommer de få lite groddar igen och  ikväll får de nog: vitkål (får de minst 1gång/dag) vitkål med blad och gurka (som godis)

Förresten är det någon här som vet om lila blommkål är OK att ge? Såg det på affären i förrgår men jag ska nog googla runt och kolla vad det är först.

Nu måste jag skapa en nu HÖ tråd.

Foten i munnen