Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2097 ggr
Emma-U
0

Hur beter sig era marsvin?

Jag har länge kollat på bilder som ni andra medlemmar lagt upp här på sidan där era grisar myser tillsammans.
Mina ligger aldrig bredvid varandra, de sover itne tillsammans. De gångerna de kommer som närmst är när de bråkar och "nosar upp sig" mot varandra.

Kan det vara så att de inte tycker om varandra? Att de inte kommer överens?

Jag har tidigare berättat om att de bråkat och bitit varandra så det började blöda, men nu var det ett tag sedan och numer går de tillsammans.
Finns det något jag kan göra? Bör jag införa ytterligare en kompis till dem eller behöver de bara ha lite mer tid tillsammans?
Nu är de inte så gamla ännu, 5½ och 6 månader - kanske kommer det med tiden?

Tacksam för svar :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[Liinda]
0

Mina hanar sov aldrig tillsammans heller och mina honor gör det bara ibland och mina honor tycker väldigt mycket om varann.

Wiizy
0

Dom är inte ovänner för dom inte sover ihop… Sen varför ska dom sova ihop? Mina sover ihop, men det gör dom frivilligt. det är ju inget man kan bestämma.

elinpelin96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hanar e alltid tillsammans .. mina honor brukar vara med varandra ibland här kan du få se en bild på dom 2 honorna tsm

paronskrutten
0

mina tjejer sover/vilar ensamma, dom irriterar varandra annars :P

Helena

Lottar8
0

Mina 2 verkar nästan sitta ihop… De gör allt tillsammans hela tiden.Jättesött!

Abico
0

Det varierar från dag till dag ;P
Tjejerna ligger sällan tätt ihop och sover/ vilar utan då tar dom varsin ände av buren. Men sitter i nära varran när dom äter, är ute eller liknande gör dom oftast. Små killarna tjafsar ju jämt ^^' Och ändå tycks dom dras till varran som magneter. Då dom vilar på dagen så ligger dom ihop (den ena i det ena huset och den andre utanför det) medan på kväll/ natt så tar dom varsitt hus - om dom inte låter bli att sova då och små bråkar och busar hela natten (till mattes "stora" glädje såklart ;P)

Hanna 

Rafflan
0

Jag har ju kanin, Jolene, och marsvin, Winni, ihop (ska skaffa en marsvin till så att det blir 2 marsvin). Men tillbaka till saken, Jolene bryr sig inte om var Winni sover, hon lägger sig där hon vill sova, men Winni ligger helst nära eller precis brevid Jolene. Dom ser jätte söta ut ihop. Winni brukar försöka gosa in ansiktet i Jolenes päls ;)

Emma-U
0

Tack för alla snabba svar :)

#1 Okej, låter mysigt.
#2 Jag försöker givetvis inte bestämma över om de ska sova ihop, jag undrade mest om det kunde vara så att de inte tyckte om varandra särskilt mycket eftersom det varit en bråkig historia.
#3 Det är precis det jag menar, det ser ju hur mysigt ut som helst :)
#4 Haha, på något sätt är det lite skönt att höra ^^
#5 Gulligt :)
#6 Mycket av det du skriver känner jag igen från mina grisarns beteende. Just det att de verkar ha något vaktsystem där en av dem alltid ligger utanför buren och den andra inuti det :)
#7 Jag ser det framför mig :) Så sött^^

Det är väldigt skönt att kunna kasta ut lite funderingar man har om de små grisarna här på marsvin.ifokus :)
Bara att få höra vad andra gör eller hur de hanterar det är alltid grymt härligt :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emelie-E
0

Så där är mina marsvin också.. De kan inte vara på samma ställe, då hackas det tänder och kuttras..
Springer de lösa på golvet, måste den ena springa efter den andra hela tiden, de gör aldrig något annat.. Verkar bara reta upp varandra.. för dem tycker inte om det, då hade dem inte försökt springa undan och hacka tänder åt varandra..

Sen kan de knappt dela matskål heller, Elvis puttar undan Disel hela tiden och sätter jag ner två skålar, då ska Elvis ha båda två..

Jag börjar faktiskt bli riktigt trött på detta. då det aldrig är tyst i buren och  att de inte kan samsas.. Har en rätt liten bur, beror nog på det, men kan inte skaffa någon ny förrän jag fått flyttat :/

Emma-U
0

#9 Hihi, som jag skrev innan till en av de andra medlemmarna: det är faktiskt skönt att höra att ens grisar inte är helt psyko ;)

Jag kan av erfarenhet berätta att det blir något bättre av att skaffa större bur. Jag har två stora burar till mina nu med en bro imellan så att de själva kan bestämma vart de vill vara någonstans. Och sedan jag skaffade det har det blivit lugnare :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

FeliciaS
0

Bara för att de inte sover med varann betyder det inte att de ogillar varandra :) Men de är ju inte så gamla heller, även om jag inte tror att det beror på det. Oftast är det honor som gillar att ligga tillsammans och mysa. Jag hade en Sheltiehona som dog 2 april, hon och min nuvarande (kastrerade) hane var otroligt bra kompisar. De låg ständigt nära varandra. I början när de kom till mig, när de var 1 år, kunde Calypso knappt vara utan Sera. Mina första marsvin, 2 kullsyskon (virvelhanar), var även dem ganska tajta och tyckte mycket bra om varann. Trots det bråkade dem om revir osv :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emma-U
0

#11 Men som hönsmamma vill jag ju, givetvis, gärna se att de fullkomligt älskar varandra och inte vill vara utan varandra^^ Istället ser jag att de tycker om att ligga/sova långt ifrån varandra och direkt kopplar jag det till att den ena inte tycker om den andra ;)
Nu är ju båda mina grisar väldigt olika till sätt och humör, de är också väldigt egna och det syns att de inte "behöver" varandra på det sättet som många andra talar om att deras grisar behöver.
Men de kommer kanske kring om ett tag :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

paronskrutten
0

På din bild på din presentation, sitter dom ju i samma hus :)

Helena

FeliciaS
0

#12 Kan ju tillägga att marsvinshannar i det vilda inte sover på varandra direkt ;) Men jag tror absolut inte de hellre skulle vara utan varandra.

Mvh Felicia

Emma-U
0

#13 Ja, det var för länge sedan tyvärr :( Då var Enzo (virveln) nyintroducerad och han och Douglas höll på att lära känna varandra..
Det är därför jag har den som presentationsbild - det är typ den enda jag har^^

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

paronskrutten
0

Jättesöta iaf :)

Men om dom kommer överrens är det ju bra, dom vill kanske inte vara För nära varandra, alla marsvin gillar inte det. Ibland ser jag mina sitta brevid varandra, men dom brukar inte sova ihopkurade liksom.

Helena

Emma-U
0

#16 Tack :)
Ja, jag antar att det är så. De tycker väl om varandra men vill liksom inte vara för nära. Och det får jag väl acceptera.

Men jag vill ju också kunna ta söta bilder på dem när de vilar tillsammans - det är sockersött ju :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

mrawen
0

mina pojkar gör allt ihop, om den ena är på andra sidan buren så måste nr två kolla läget, men det är lite svårt med tycker jag, de är otroligt ihop svetsade så pass att det kan bli svårt att hantera dem en och en för att de blir oroliga och letar och skriker efter varandra. kull syskon som aldrig har varit isär från varandra. ^^ men dom är otroligt söta ^^

parsley
0

Marsvin sover inte tillsammans av säkerhetsskäl. Kommer en orm, rovfågel eller annat rovdjur så är det lättare att fly om om man är en bit ifrån varandra.

När det gäller bebbar så brukar nästan alltid en vara för sig själv och de andra tillsammans.

Creation
0

#19om nu marsvin skulle sova tätt intill varandra(det måste ju hända några gånger!) - vad tyder det på? Är det bevis på god sammanhållning mellan marsvinen, att de känner sig trygga i omgivningen eller att de har någon "brist" på marsvinsinstinkter? Eller någon annan anledning; att det bara blev så? ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#20 Att de är såpass väl anpassade till tamlivet kanske ;) Eller att de bara har väldigt starka band till varandra.

Mvh Felicia