Kan marsvin bli agressiva?
har aldrig haft marsvin så jag undrar om dom kan bli agresiv
Marsvin är väldigt lugna och fredliga djur och blir mycket sällan agressiva. De är ju flyktdjur och flyr hellre än att slåss, men hanar i det vilda kan slåss med varandra om honor och revir. Men mot människor är marsvin väldigt sällan agressiva, om de blir rädda går de inte till anfall utan ligger stilla för att inte synas…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

"vanliga" marsvin som är bra uppfödda och har behandlats bra är inte i regel aggresiva, dom är bytesdjur som #1 sa.
marsvin däremot som med alla andradjur som har blivit illa behandlade kan bli aggresiva, hade en sådan donna själv för ett par år sedan, hon högg mot allt och så fort hon fick chansen så bet hon (hårt) tex när man skulle göra rent skålar o ec från buren, eller plocka upp henne och så, rent försvar. men med mycket tålamod och "terapi" så vart hon ett fungerande marsvin, som vart trevlig, inte helt pålitlig men trevlig.

Precis som #2 skriver så svarar jag att man får det djur man förtjänar.
Köp ett djur och behandla det illa. Självklart blir det försvarsangeläget, jag vill inte kalla det aggresivt men hur skall djuret försvara sig? Klart det biter ifrån sig.
Köp djur och låt dom bara sitta för sig själva och släng till dom mat. Att ta upp dom och kela med dom är ju totalt ointressant. Klart att dessa djur aldrig får något förtroende för oss människor.
Köp djur och låt dom komma i centrum. Göra utfodringen trevlig både för oss och djuren genom att låta dom ta godsaker ur våra händer. Ha dom uppe så mycket som möjligt. Låta dom få springa fritt och utforska golvet. Kort sagt få dom att känna sig älskade. Och dessa djur blir dom goaste varelserna och visar på sina vis sin kärlek till oss människor.
Marsvin 4-ever
.
Ett marsvin som hugger och visar upp ett agressivt beteende mår inte bra. Friska, välskötta marsvin bits väldigt sällan och är som sagts fredliga.
Hanna
Huvva! Skulle bli livrädd för ett aggressivt marsvin med tanke på tänderna.

Mina marsvin naffsar på mig ibland om jag luktar mat. Det är inte så konstigt med tanke på att de för böveln tror att jag är en jättegurka eller nått annat snarrigt. *skrattar*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#3, jag tog henne från ett dåligt hem, jag själv skulle inte behandla ett djur så! aldrig, då va de väldigt underligt att jag var på den här sidan över huvud taget. hon var ett vrak när hon kom hem till mig men blev som sagt trevlig efter mycket omsorg.
sen är det väl en definitions fråga vad man menar med aggresivt beteende, så klart. som du skrev så är det ju givet ett försvars läge, men som ägare / skötare upplevs det aggresivt, men framför allt kanske oberäkneligt.
#5, det finns värre djur att bli biten av ^^ mina hyresvärdar fick hem en iller i helgen, den har tänder kan ja lova haha, marsvin är myggbett i jämnförelse :p. eller djuren som jag är utbildad skötare på som bla. svin.. dom har tänder och de vet hur man använder dom :p.
#6 Ja, precis… Jag har en omplaceringshona här hemma som bits ibland.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 6 Du misstolka nog mitt svar.
Jag skrev att man får det djur man förtjänar och DU fick ju det. Ditt marsvin blev harmonisk vad jag förstår av din text. Det var ju din förtjänst av allt jobb du la ner på henne.
Marsvin 4-ever
.

det är jag som ska ursäkta mig. läste om ditt inlägg efter att jag hade dragit iväg det ^^, först då såg jag att jag hade misstolkat det. ursäktar