Marsvin som slickar och "biter"?
Vissa marsvin brukar ju småtugga lite på fingrar/armar odyl på folk, och somliga även slickar efteråt. Vad betyder det egentligen?
Råttor brukar ju putsa ägaren om de ser ägaren som en del av flocken eftersom de putsar varandra inom flocken, är det samma sak med marsvin tro? Putsa varann lär de väl göra iaf, för hur blir de annars rena i tex nacken där de inte själva kan putsa sig ordentligt?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag tror att det luktar/smakar gott helt enkelt. Salt från huden eller om man har tagit i nåt gott brukar dom slicka/smaka
Helena

Tror jag med.Två av mina marsvin brukar slicka eller småtugga.

# 1 Nej det tror inte jag. Mina slickar o små"gnaggar" på mig när jag kelar med dom på det sättet dom tycker är allra mysigast. Så jag tolkar det som att dom visar ömhetsbevis tillbaka.
Lovika min ena hona pussar även tillbaka med att slicka mig på munnen. Så varför skulle dom skilja sig från andra djur?
Marsvin 4-ever
.
#3 Skilja sig från andra djur?
Helena

# 4 Kaniner/Katter/hästar kort sagt alla djur "fnattar " tillbaka på ömhetsbevis.
Tydligen feltolkade jag svaren då. Fick uppfattningen att #1 #2 enbart såg det som att marsvinen sökte salt o mat.
Marsvin 4-ever
.
Hmm, hästar slickas inte som ömhetsbevis, de kliar varandra och gosar? vad menar du med "fnattar"? (Ingen elak ton!)
Helena

#6 Presis som marsvinen gör. Kliar tillbaka med framtänderna. Nyper lite lätt på en. Jag är ju skånska så jag tänkte mig inte för. "fnattar" är nog ett skånskt uttryck.
Och jag skrev inte att hästar slickas.
Marsvin 4-ever
.
#7 Nej de gjorde du inte men paronskrutten menade nog bara att ta hästar som ännu ett exempel för att förtydliga :)
Så fnattar betyder att klia tillbaka? Eller vad betyder det, blev ju nyfiken :)
Över till ämnet så tror jag att de smakar salt eller liknande när de slickar på en, fast hade en hane som slckade på mina läppar om man fick :) Liksom pussades. Så jag tror också att det finns marsvin som visar ömhet på det sättet. Mina marsvin tvättar varandra :) Så varför skulle de inte tycka att vi också är lortiga ;)
De marsvin jag haft som nypt en i händer och andra ställen är nyfikna marsvin, de smakar på allt.
Kliar jag dem på ryggen så blir de som tokiga och biter sig själv eftersom jag inte låter dem bita på mig. Mitt första marsvin brukade slicka på mig när jag kliade henne på ryggen.
Eller som min mamma säger:
"De vill väl tvätta rent så de inte biter i en smutsig hand" xD
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#8 Jo fnattar=klia.
Men du skriver att dina marsvin biter. Vad jag menar är ju att mina smånaggar, det gör ju inte ont. Jag kallar inte det att dom biter.
Marsvin 4-ever
.

Exakt som gul_zebra beskriver i sin fråga: småtugga och slicka tolkar jag som ömhetsbevis från marsvinen.
Marsvin 4-ever
.
#9 Nej jag menar inte biter hårt, utan de smakar på en, liksom nyps
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Förmodligen smakar de på en för att se om man är ätbar ;)
Men ibland brukar mina grisar nafsa mig när jag är påväg att lägga tillbaka dem i buren. Kan det vara något slags tecken på otålighet?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag har läst att marsvin slickar varandra bakom öronen och dyl. för att visa att dom är vänliga. Det tror jag dom gör med människor också.

mina marsvin har varit väldigt olika, vissa slickar bara och andra små "gnager". jag tror som många andra i den här tråden att det är ett uppskattnings beteende som ex. (#14)
de marsvin som jag har haft som har "gnagit" har jag bara sagt "aj" när de gnager så har de slutat med det och bara slickat i stället, tycker personligen att det är lite jobbigt när de "gnager", man kan få bort det men behålla det andra.
Mina marsvin både slickar och naggar på mig. :) En av mina hanar, Plupp, är dock väldigt hårdhänt i sina små kärleksnyp, så han får gärna låta bli åtminstone de slags ömhetsbevisen. ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#16 har också två hårdhänta kärleksnypare här hemma. ^^,