Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2417 ggr
marsvin2008
0

Kan människa smitta marsvin

med förkylningsvirus?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

CamillaS
0

Jag har hört att man ska vara försiktig med att hålla på med marsvinen för mycket i ansiketet när man är förskyld. Tror det kan smitta, men låter nån annan svara på det då jag är osäker.

Currymarsvin
0

Man gör djurförsök på marsvin för tex influensavaccin för att marsvin kan bli smittade av samma sorts virus som vi. Se alltså upp med hanteringen om du är förkyld.

idipidi
0

#2 Åh, kan inte du leta upp en källa på det? Nu har jag hört en massa kunnigt folk, bland annat läkare, som säger både att förkylningsvirusen är artspecifika (eller åtminstone att de går på närbesläktade arter, typ människa och apor). Likaså har jag hört några andra som säger precis tvärt om. Det vore schyst att få det utrett en gång för alla.

Själv har jag aldrig varit försiktig med marsvinen när jag är förkyld men har aldrig haft ett förkylt marsvin. Jag har nog inte ens sett ett förkylt marsvin faktiskt…

CamillaS
0

Som sagt vet inte själv, säger bara det jag har hört…

idipidi
0

#4 Fast nu skrev ju jag till #2? Eller hur menar du? :)

marsvin2008
0

Hmm, bäst å ta de försiktigt i sånna tider då.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

CamillaS
0

#3 inte riktat mot nån bara sa det. ;)

Abico
0

Jag har hört att det smittar och eftersom jag har gamle Sune här hemma som lätt blir snorig så undviker jag att hångla alltför mycket med marsvinen när jag är förkyld Flört

Hanna 

Hamzter95
0

ja visste inte säkert om det var så :/ men då ska ja inte hålla på så mycket med dom,man vill inte ta några risker!

tantnett
0

Jag har också läst det.

Så här råder pussförbud om jag är däbbd i däsan.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin2008
0

Men fy vilket straff! Först att behöva va sjuk å sen att inte få sin dagliga dos av marsvinsgos.  Brööölar