Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 699 ggr
marsvin2008
0

Kan en bur bli för stor?

Vi ska bygga ut vår stora golvbur till flera våningar och skippa plast/gallerburen eller kanske använda den i vårt bygge om det går på nått vis.

Ni har säkert läst om buren som är 190x85cm men nu började jag plötsligt tänka, tänk om det blir FÖR stort? Kan det bli det… Två marsvin på den stora ytan kanske blir skrämmande istället för spännande.

Foten i munnen

Annars ska det bli så spännande att bygga och göra iordning när själva stommen är klar. Söka material och se hur visionen blir till verklighet. Vill börja genast och det gör jag men bara på papper.  Bilder kommer givetvis när det är klart.

Men nu

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

ElinLi
0

Nej då det kan nog alldrig bli för stort . men se till att ni har mycket hus och gömställen i buren då :) lycka till!

marsvin2008
0

Offkårz! Tack…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Nja, för stor tror jag är svårt. Men för stora öppna ytor kan det absolut bli, det brukar de inte gilla. Och så stort att det blir väldigt jobbigt att städa kan det förstås också bli. :)

marsvin2008
0

#3 Ja iof kan man väl ibland tycka att de känns jobbigt att städa men jag är vuxen och när jag köpte marsvinen var jag väl medveten om att det innebär engagemang och både roliga å tråkigare saker.

Sen äv i tre i familjen så vi får väl ta en våning var. *skrattar* Eller vi vuxna får väl ta 1½ var för 5åringen är för liten för att ta fullt ansvar för burstädning åsåvidare.

trocadero
0

#4 Fast det kan ju vara jobbigt på flera sätt. Endel burar är ju rent praktiskt och fysiskt jobbiga att städa.

Men en bur som är 190*85 är egentligen inte jättestor. Marsvinen kommer nog trivas jättebra.

marsvin2008
0

#5 ja kanske det. Tycker du inte e är stort för två marsvinsungar? Hur stora burar tycker du är stora då blir jag genast nyfiken på?

Tungan ute

PS. Den nya buren kommer bli 3-4 plan som alla är 190x85/st. Det är ju jättestort juh!  DS.

trocadero
0

Jo om det blir i flera plan blir det ju ganska stort. Men sen är det ju skillnad på att ha springyta i våningar och i en helt sammanhängande yta också.

Kan inte svara på vad jag tycker är en stor bur, det beror på så mycket. Men din bur är absolut inte för stor för dina marsvin.

marsvin2008
0

#7 det var efter utbuggnaden jag undrade om den blir "för stor". Jag blir nyfiken på hur stor/liten bur du själv har?

trocadero
0

#8 Jo jag förstod det. Jag har ganska många burar i olika storlekar.

FeliciaS
0

Håller med de övriga - för stora burar kan det självklart inte finnas, de vilda marsvinen är ju just vilda och kan springa hur långt de vill, om de nu skulle vilja det ;) Men, som någon nämnde ovan, marsvin känner sig otrygga på stora öppna (ljusa) ytor eftersom de blir lättare att hitta för rovdjur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

det beror ju väldigt mycket på marsvinen! jag byggde igår ut min dilling-ikeaback till 2 stycken som sitter ihopa (avsågade kortsidor) men killarna som bor i den buren sitter ändå i samma hörna som förut o trycker……. dom är inte springiga av sig helt enkelt. vet ju iofs inte vad dom gör när jag inte är hemma^^
dt jag tycker är kanon med en stor bur är ju att man slipper ge dom så mkt tid på golvet o man kan kela med dom ist =)

tror det är lättare att få marsvinsungar att uppskatta en sådan bur med våningar än äldre marsvin. ungar är mer nyfikna och skuttiga o vågliga än (dom flesta) äldre!