Rödögd svart
Jag har en drygt tre månader ung rexhane som är svart med röda ögon. Eller åtminstone röda ögonbottnar. Är det vanligt, någon som vet? Pappan är cinnamon agouti (e.de white och u.golden agouti) och mamman är white/chocolate/cream (e.white/cream agouti och u.white/black/cream). Inga rödögda överhuvudtaget i stamtavlan. Han ser ut som en lite jävul med röda ögon till den svarta pälsen! På bilden är han med sina två systrar. Den vita har svarta ögon.
Tycker det är så tjusigt med vita som har svarta ögon. Fast jag har ingen aning om det är vanligt eller ej med svarta som har röda ögon.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Rödögd svart är det inte. En rödögd svart är lilac. Däremot kan svarta ibland ha lite rubinton på ögonen. I detta fallet handlar det om att han är s.k. black dilute, alltså en black med samma blekanlag som ger silveragouti - utan att vara agouti. ;) Gick det att förstå?
Även silveragouti och de white har faktiskt mer eller mindre rubinton på ögonen.
Om han är Black kommer ögonfärgen antagligen mörkna, för marsvin med färgen black har mörka ögon. Han kanske får rubinögon som sin pappa…
För övrigt jättsöta bebisar! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Förresten, någon av föräldrarna är fel färgbestämd. Antingen är pappan inte cinnamon utan silverag eller zobelag eller så är mamman egentligen black/cream/white. Annars kan du varken få silveragouti eller svart.

Tack för svaren!
Det måste vara pappan som är felbestämd. Mamman är garanterat choklad(Ida, du har dömt henne i pet i Kallhäll, och då kommenterade du just chokladfärgen!) Hur som haver ska bägge med till Kallhäll så då kan du få se dom, om du har tid! Tyvärr ska inte den lilla med. Men frågan är vad han ska reggas som vanlig svart eller reggar man nå´t speciellt när den är dilute. Eller spelar det ingen roll? Väldigt intressant med färger och arvsanlag!
#3 Pappan har inte rubinögon. Har cinnamonfärgade det? Det lutar nog mot att det är silver han är iallafall.
Dax för en ny färgkurs i Norrort , missade ju dom två som var!
#5 Jag hänger gärna på om det blir en till färgkurs i Norrort(missade också de tidigare) ;) Tycker detta verkar väldigt intressant ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Regga som black eller black dilute, det spelar inte så stor roll. Om någon frågar så kan du säga att de lite ljusare ögonen beror på blekanlagen som ger silveragouti. Men det är inte alls osannolikt att ögonen dessutom kommer att mörkna något med åldern.
Silveragouti, de white, cinnamonagouti, zobelagouti… alla har samma blekanlag (cr). Själva R:et i cr står faktiskt för rubyeyed så alla de här varianterna har rubinögon även om de ibland kan vara väldrig mörka, nästan svarta. Cinnamonagouti har ofta lite ljusare rubinögon än silveragouti har.
Om de föds som cinnamonagouti men sen mörknar till vad som liknar silveragouti så är de ofta zobelagouti. Om du haffar mig i Kallhäll så kan jag absolut kika på pappan.
Kul att det finns intresse för färgkurs igen. Jag kan absolut tänka mig att köra, men det behövs lite fler intressanmälningar, så hör gärna med andra om det är fler intresserade. Sist fick vi ju ställa in p.g.a. att det var så lågt intresse.

#7 Ja, jag har ju uppenbarligen några bra exempel att visa upp på färgkursen! Jag hoppas att det blir fler intresserade så att vi kan ha en kurs!
Tack för svaret, kom på nu att jag köpt ett kompendium på nå´n av våra utställningar om just färger och genitik. Dax att plocka fram den…..

Jag skulle gärna vara med på en sån kurs om det blir nästa år.
Envishet och drömmar
#7 Dags att börja skriva en lista nu, Ida, intresset verkar ju vara relativt stort trots allt. Tre personer bara här på mif. ;) Hur många behöver vara med för att det ska bli av?
(Några fler norrorts-mifare intresserade? ^^)
Vad gör c:et i cr-anlaget då, förresten? ;P

Oj, det tänkte jag inte på. Är det bara för Norrortare? Det var det väl inte förra gången?
Envishet och drömmar
#10 Jadå, jag tycker att det är jättekul om det finns intresse, såklart. Sen vill det ju till att folk kan komma på samma dag också. Vi har ju haft ute flera gåner i MM att folk ska höra av sig, oavsett vad de vill ha för kurs men det är ingen som hört av sig…. Men visst, jag kan testa i nästa MM också.
Svårt att säga hur många intresserade det måste vara, men 10 pers är väl inte orimligt. Det är ju där med att man ska betala en lokal och så… Fast visst, jag skulle kunna ha något mindre hemma faktiskt. Men det är ändå en del jobb för att samla ihop tillräckligt med olika marsvin från olika personer och så.
#12 Det är väl mer praktiskt så blir man inte allt för besviken om man åkt långt och så får man inte ut nåt av det, hahaha… ;) Nä, men förra gången var det faktiskt en från Svealand också. Det finns ingen anledning att begränsa det om man kan tänka sig att åka.