Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: månadens-marsvin
Läst 1833 ggr
Sandra-B
0

Månadens marsvin oktober 2008- bidrag

Då var det dags för Månadens marsvin igen! Denna månaden vill vi se många bidrag, alla medlemmar är välkomna att vara med!

Först och främst kommer tävlingarna annordnas endast av Medarbetare eller värd då det flera gånger har hänt att vinnaren (nästkommande tävlingsannordnare) inte har dykt upp vid rätt tillfälle eller helt och hållet försvunnit från iFokus. Tävlingsannordnaren får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och avgör tävlingen.

-> Regler:

• Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.

• Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).

• Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.

• Det ska finnas med en liten, enkel beskrivning om marsvinet (den bedöms också!)

• Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).

-> **Övrig information:

-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.

- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv. 

- I slutet av året skrivs en artikel om alla vinnande marsvin.

- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2008.

-> Föregående vinnare: (får inte ställa upp yttligare under året):

Februari - Tweeny, ägare CamillaS
Mars - Kozzan, ägare PixelMollan
April - Cavatina's Buena Sera, ägare FeliciaS
Maj - Greta, ägare Luneas
Juni - Alma, ägare Svampi
Juli - Sune, ägare Abico
Augusti - Luneas Calvin, ägare CamillaS
September-Merian, ägare Stormviskaren

Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 24 oktober)_ 

//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bidrag nr 1

Jag bidrar med Goldie =)
En pigg och pratglad skinnyhona. Hela namnet är Oops Goldie.
Hon är i topptrim och ska senare få några små bebisar, men ännu är hon inte tillräckligt gammal. =)

luneas
0

Bidrag nr 2

Mitt bidrag den här månaden får bli lilla Crepes Suzette som är en mycket söt liten pethona, endast 3,5v gammal. Suzette föddes i en kull på fem bebisar och det var självklart att jag skulle behålla denna lilla godbit själv. :) Hon har cresten käckt på svaj, en väldigt häftig teckning och mörka blanka ögon som man bara drunkar i. :) Förhoppninsgvis blir hon lika trevlig som sin mamma Pannacotta och min tanke är att hon ska få visa upp sitt söta tryne i petclass så småningom.

Denna kommentar har tagits bort.
Thea-Cazzy
0

Bidrag nr 3

Lilla gullegrisen Thea :)

Thea är en liten sötnos som är 1 och ett halvt år gammal. Hon älskar hö och gräs :) Hon är ett litet superkeligt virvelmarsvin. Thea har en syster som heter Cazzy, dom har såå roligt tillsammans! Jag skulle inte byta ut dom för något i hela världen! <3<3

Thea-Cazzy
0

Bidrag nr 4

Lilla busgrisen Cazzy :)

Cazzy är ett litet virvelmarsvin på 1 och ett halvt år. Som ni ser på bilden är en av hennes favoriter klöverblommor :P. Cazzys syrra heter Thea. Busigare än Cazzy får man nog leta efter! Men nu har hon börjat bli lite keligare än innan :) Det är så sött, för när man sätter ner dom på golvet för att dom ska springa runt och leka lite hoppar dom bara upp i knät på mig igen! Supersöta små gullegrisar! <3<3

FeliciaS
0

Bidrag nr 5

Saga är en liten tjej full av personlighet, från den bakersta virvelspetsen och ända ut i morrhåren! En tuffing som vet vad hon vill, alltid med glimten i ögat. Bilden är från den ljumma höstdag i slutet av september då matte bestämt sig för att ta lite höstbilder på grisarna. Saga var sist ut och det var inte mycket tålamod som fanns kvar efter att hon försökt rymma sisådär hundra gånger… Och matte snabbt fått kasta sig över sin busiga lilla gris, som säkerligen bara skulle ta en liten promenad i buskarna. Kanske kom frihetskänslorna tillbaka för Saga, men för en orolig matte är inte det något som tillåts. Det var ett under att det ens blev ett foto på en stillasittande Saga, för att sitta stilla är inget som ryms i hennes kropp (annat än i buren, men då gäller det ju att uppfostra de små obetydande pluttarna). Från att ha levt ett gatuliv i storstan har hon nu fått sin trygghet och härifrån kommer hon aldrig, hur eländig hon än blir. Dock har äventyret bara börjat…

OBS! Klicka på "Visa bild" och sedan "Visa bild i nytt fönster (full storlek)"…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Bidrag nr 6

Frideborg har blivit familjens lilla ljus, hon lyser upp dagen med sina bus och sin charm. Hon är en riktig liten piggelin som både låter och syns. Helt ovetande om livets alla faror, tar hon livet med en klackspark. Hoppar upp och ner, hit och dit, fram och tillbaka… Alla rörelser som är möjliga för en liten marsvinstjej på 3 månader att utöva gör hon på en sekund - pang bom, vips är Frideborg ute ur huset, har sprungit allt vad benen bär ända bort till andra änden av buren, hoppat upp på huset, rusat upp för spången till övervåning och tagit ett varv där och vips nere igen innan hon hoppar över och kryper under diverse saker som dyker upp ivägen för hennes planerade lilla runda… En gladare marsvinstjej får man leta länge efter!

OBS! Klicka på "Visa bild" och sedan "Visa bild i nytt fönster (full storlek)"…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mrawen
0

Bidrag nr 7

Whiskey

Mattes gris ^^ abesinier / *något* 6 mån gammal sötnos med en mycket egen attetyd, han vet vad han vill och det är bara det som är rätt. hehe.

[starlights]
0

Bidrag nr 8

Här kommer en bild på en mycket trött och gosig flicka.=)
Hennes namn är Elektra och hon har varit på en del utställningar i sitt liv, och kan titulera sig som en Svensk Champion! Under sitt 2-åriga liv har Elektra fått 6st fiska och välmående ungar.

Det är inte jag som ägt henne innan, utan hon flyttade hem till mig i lördags (4/10). Därför har jag inte lärt känna henne så jätte bra än, men vad jag hittils har märkt så är hon en mycket lugn, snäll och trevlig hona som gillar att ligga och sova bland alla sina nya marsvinsvänner eller i sin nya mattes säng.=P

Planerna för Elektra är att hon ska ställas ut lite i petclass, så hon förhoppningsvis även blir Guldpet, sen kommer hon att paras med en mycket fin crested hane. Det kommer bli hennes sista kull, därefter kommer hon att få ett toppen bra utställnings- och pensionärsliv här hemma med de andra gamla tanterna.

Elektras favorit mat är bladpersilja!;)

denisesalomonsson
0

Bidrag nr 9

sötnosen min <3

Kolan är en 4-årig korsning, virvel och rex (tror jag). Fick han av en kompis för dom skulle ha kvar honorna men han va ju en hane, tur för mig. Han är helt underbar och världens mysigaste. Ja, nåt mer vet jag inte :P

svampi
0

Bidrag nr 10

Min lilla söta Alva har än en gång ställt upp på en av mina många fotograferingar. I början tycker hon att det är lite spännande, det är då man får de bästa bilderna, tycker jag. Men man får vara snabb med att beröma med lite gräs, annars vänder hon rumpan till kamran…

Hon är för det mesta tyst och tålmodig, men det finns en gräns, och då är hon inte sen med att tala om när man har gått över den… Då hjälper det inte med nått gräs i världen, utan då ska hon in i buren, bums!

Emelie-E
0

Då ska vi se hur detta går^^

Bidrag nr11
Här har vi lilla Elvis. Han bor tyvärr inte hos mig längre, men oj vad jag saknar honom!
På denna bilden hade han bara varit hos mig i några dagar.
Elvis var/är en underbart nyfiken liten grabb som gärna ville bestämma över allt och alla.
Ville han något, ja då talade han om det, högt så hela grannskapet hörde!
Han är saknad, skulle väldigt gärna ha tillbaka denna underbara gris!<3

Emelie-E
0

**Bidrag nr 12

**Här har vi sötgrisen nr2, Disel. Även han otroligt saknad!
Denna osäkra lilla varelse som kunde göra såna ljud så de skar sig i öronen på en, har lämnat ett jättestort tomrum i mitt hjärta.
När det var matdags så fick man ibland slänga in mat i huset han alltid gömde sig i, och självklart var det persilja som han tyckte allra mest om.
SötDisel<3

Bella-R
0

Bidrag nr 13

Sickan är en enorm personlighet, och har en enorm plats i mattes hjärta. När man ropar kommer han framkuttrandes till buren och ställer tassarna på gallret i hopp om att få komma upp i mattes knä och få mat. I knät kuttrar han nöjt och efter en stund somnar han med huvudet på sidan. Det finns inte ord för hur mycket denna grisen betyder för mig, han är något otroligt speciellt. <3

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
0

Bidrag nr 14

Detta är Wille i ett nötskal, pussas är vad han gör bäst. Han älskar att få kela, och att få pussas med matte eller husse. Främlingar brukar han inte vara särskilt blyg inför heller, och t.om folk som inte är så förtjusta i marsvin, blir förälskade i Wille. Han charmar alla i hans närhet, och är en så otroligt snäll och mysig kille. Han älskar att få ligga på mattes mage och pussas, och efter en stund så somnar han med huvudet på sidan, precis som Sickan. Han är en levande ängel, min Wille.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

MalinArv
0

BIDRAG 15

Skickar in ett bidrag på min lilla ängel Greta. Nybadad och kelar.

Hon är en stor personlighet som jag aldrig vill vara utan.

Greta heter egentligen Honung och är född dec -04

Stormviskaren
0

Bidrag nr 16

Kenji, min nya kille. Han är underbart slickig och sätter jag honom på bordet kan han sitta där utan att gå iväg i över en timme. Helt underbar hane, som jag har förväntningar för. Han älskar att vara med mig framför datorn och Tven, men han är riktigt kräsen. En härlig kille som har en vacker färg :)

Creation
0

Bidrar väl med en bild nu då ;) Kommer kanske en till i veckan, om jag lyckas ta en bild på mitt lilla mörka marsvin *s* Är så svårt att ta en bild på honom i en vanlig omgivning. Han slutar bara upp som en liten svart fläck med ögon mitt i bilden. xP

Bidrag 17
Här är lilla Cinnober. :) Det var för kallt för att han skulle få sitta ute i höstvädret när jag tog den här bilden, så han fick nöja sig med att sitta på fönsterbrädet och kika ut i trädgården. ;) Grabben som brukar vara ett sådant energiknippe som ständigt är i rörelse satt väldigt stilla den här gången. Hoppas på likartad förbättring. ^^

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

**Bidrag 18 Vincent
**Vincent är utan tvekan min bäbis numer ett ^^ Enda sedan han flyttade hit för ett år sedan, 6 veckor gammal så har han bara blivit goare och goare och mammigare och mammigare :P Sitta i knäet är favoriten och det värsta som finns är att bli lämnad ensam. En gång då jag tog hans burkamrat ur buren en längre stund så hoppade Vincent ur, ville inte vara själv. Sedan satt han och skrek förtvivlat på handdukstraven intill buren enda tills jag kom och plockade ner honom *s*

Hanna 

Inlägget är låst för nya kommentarer