Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1155 ggr
Alfh
0

Havre- & quinoagröt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja prova att göra kligröt nån gång, men har för tillfället inget kli hemma.

Kan jag ge Havre- quinoagröt? Det är inget tillsatt socker eller nått. Bara havre och quinoa. :)

En till fråga bara,
Kan man ge marsvinen havregrynsgröt? =) Jag gjorde det till mina kaniner ( havregryn, vatten, värm i micro, i med hackad persilja), de älskade det.

(så här ser förpackningen ut, med havre och quinoa)

Skrotan
0

ehm jag kan tyvärr inte svara då jag inte vet vad quino är förnågot ^^'

Abico
0

Havregryn är helt ok, likaså havregrynsgröt. Jag har själv aldrig provat det sistnämnda och tror inte att mina skulle svälja det - dom föredrar lite tuggmotstånd i maten, men det är ju såklart olika.
Quinoa har jag försökt leta upp lite fakta om men inte hittat mycket. Det lär vara väldans nyttigt för människor, frågan är hur marsvinen mår av det. Jag skulle rekomendera dig till att vänta med att prova quinoan till dess att någon som är mer säker på det kan svara :)

Hanna 

Alfh
0

#2 Okej, tack. :)

Nån som vet ngt om quinoa? :)

FeliciaS
0

Havregryn funkar utmärkt, men jag rekommenderar att du istället bara blandar vatten + havregryn utan att koka det (då försvinner massa nyttiga vitaminer och dessutom måste det svalna innan så det tar längre tid). Havre är jättenyttigt så det kan du absolut ge. Jag brukar blanda ner lite linfrön och några solrosfrön ibland.

Quinoa brukar jag själv äta ibland ;P Det är otroligt proteinrikt så det är nog inte att rekommendera att ge det till marsvinen då deras kost ska vara fiberrik, protein-, fett- och energisnål (det sistnämda varierar från varje marsvin, men i regel).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Om man jämför näringsvärdena mellan havregryn och quinoa är det ju inte så stor skillnad. :) Bara att quinoa har högre mängder av natrium och kalcium. Någon annan får svara om det är farligt eller ej. ;) Men jag tror själv inte att det borde vara någon större fara.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Jag tror inte det är farligt, men det är ett otroligt proteinrikt frö ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus