Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 959 ggr
[pummis]
0

Dominansbetéende?

Hej!

Mina pojkar Oden och Viking har nu varit hos oss i snart två veckor, så de bör vara ca 9 veckor gamla. Igår började de kuttra nåt otroligt när vi satt och kollade på film. De lät nästan dom den där läskiga dinusaurien i Jurassic Park (den som spottade massa svart klet på den tjocka killen) om nån vet vad jag menar ;D Haha. De har fortsatt så idag. Sen går de omkring i buren och låter väldigt mycket, går runt i en ring (mot varann) och hoppar till ibland (inte hela tiden). Jag tänkte om de kan vara så att de håller på att bestämma vem som bestämmer? De verkar tjaffsa med varann, men har inte bitit varann eller så vad jag märkt. Jag fick höra att de ska gå jättebra att ha två hanar ihop så länge de växer upp ihop, och det gör dom ju. Vad tror ni? Något jag bör oroa mig för?

Tacksam för svar :)

/Alva

Mari
0

Nej jag tror inte att du behöver oroa dig allt öfr mycket ännu, de håller nig bara på att göra upp om vem det är som bestämmer :)

Det du beskriver är precis så som de gör, domenansbeteende alltså.

Jättebra beskrivet med dinusaruien :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Kuttret låter som ett "icke-uppskattande" ljud som de gör när det är för mycket ljud eller så omkring dem. Men det kan också ha varit det kurrandet de gör när de visar att de bestämmer. Oavsett vad är det inget att oroa sig för, gnabb mellan marsvinen (vilka som helst - honor som hanar) går inte att undvika. Du vet väl hur lätt två människor kan börja tjaffsa ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus