Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 610 ggr
SparklingTindra
0

Bråkande hanar?

En jobbarkompis har köpt två marsvinshanar för någon vecka sen. Det är första gången familjen har marsvin och nu säger hon att marsvinen bara bråkar. Den ena får inte vara inne i huset och får heller nästan inte äta i närheten av den andra. Nu är hon jätteorolig att hon ska måsta separera dom och då måsta hon isåfall sälja ena. Men hon har också problemet att hennes två barn äger varsitt av dom och hon vill inte göra någon av dom ledsna genom att sälja just deras "svin". Hon känner att hon inte heller vill sälja ena och köpa ett till eftersom att det inte finns några garantier om att det marsvinet skulle gå bättre ihop..

Hon har inte heller plats för att ha två separata burar.

Finns det något hon kan göra? Vad skulle ni göra? Båda marsvinen är ungar och har inte suttit tillsammans innan dom köptes.

marsvin2008
0

Jag vet inte hur det funkar med marsvin från olika ställen, med ihopsättning alltså men jag tänker ändå att det borde gå bra när de är små ungar.

Mina killar är från samma kull och de bråkade i början när de kom hit, den ena bestämde och den andra fick inte vara i huset och så fort han gick nära började kurrandet och rumpvickningen + nackresning och juckandet. Det har lugnat sig nu men de försöker ändå testa varandra ibland.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

Mina marsvinspojkar bråkar mer eller mindre hela tiden, småtjafsar och har sig. Det är svårt att avgöra hur allvarligt bråket mellan hennes marsvin är utan att ha varit och tittat på dom men i regel brukar man säga att sålänge det inte uppstår blodvite och dom börjar bita varandra så att det blir sår så är det ingen fara.

För att hålla isär mina något brukar jag dela upp maten, två grönsakshögar och se till att ge båda grönsakerna samtidigt så att dom inte flyger på varandra för att få maten. Sedan är det bara att vänja sig vid att det är en del gnissel i just den buren, boys will be boys Tungan ute

Hoppas att det löser sig.

Hanna 

FeliciaS
0

Marsvinshanar bor inte med varandra naturligt i det vilda, men det funkar ofta bra i fångenskap ändå eftersom de är rätt fredliga djur. Först och främst är det viktigt att de har en stor bur (minst 120*60 cm skulle jag rekommendera) och inte bara ett hus! Ha många gömställen som rör och olika sorters typer av hus. Minst 3 gömställen i buren (1 mer än det finns marsvin) är bra. Lägg höet i tre stora högar i olika delar av buren, när de får grönsaker - sprid ut dem i buren så de inte känner att de måste sitta nära varandra. En utav de kommer vara ledare i buren, och den andra kanske kommer "utmana" honom, det är naturligt beteende och då kan de bråka lite. Så länge de inte får stora sår eller skadar sig är det inget att oroa sig för. Att sälja den ena låter väldigt dumt då marsvin är flockdjur och enligt lag ska bo med minst en kompis av samma art.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus