Tunnan Knodd för höförvaring?
Jag är på jakt efter snyggare förvaring för mina säckar med hö och burpellets som nu står och ser hemskt fula ut. Det ser så ostädat ut med dem framme.
Kan jag förvara höet i tex. tunnan Knodd från Ikea om jag borrar lufthål i den?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90099049
Har ni tips på annan snygg större förvaring?
Knodd tunnan är rätt liten, den skulle inte jag förvara hö i. Den rymmer ca en matkasse, iaf den på 16 l, vet inte hur det är med den på 40 l visserligen.
Jag använder två plastlådor till spån och hö som jag kan stapla på varandra. Det är snyggt och smidigt.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Jag använder en vit Antonius tvättsäck till höet, supersmart med hjul på också då det går att rulla ut i garaget och hämta in mer hö ^^ Problemet är att hjulen gärna skruvar av sig själva så man får skruva till dom då och då ;)
Sedan har jag torrfoder i en ganska stor Burken, enkelt att se hur mycket mat det finns kvar och snyggt är det också :)
Hanna

Jag har 2 st väggskåpet Pax från IKEA under min bokhyllebur. Rymmer både hö, kraftfoder och spån. Är tunnan tillräckligt stor tror jag att du kan ha hö i den.

Jag bär in höet med vanliga ica-kassar, så ska skriva lite saker jag vill ha tills nästa gång vi åker till ikea. Så tråden passar perfekt:)
#2 Hur bra är tvättsäcken? Är den stor? Tror att jag kommer gå och hämta flera ica-kassar och sedan hälla i tvättsäcken. Hur tung är den, ifall jag kan bära dit den (då det är gropigt, och stenigt för att ta sig till höet).
#1 40l borde väl rymma ca 3st nästan fulla kassar? Och det är väl lagom om man har ca 2-3marsvin då det räcker, tja… En stund iallafall.
#4 - Det går nog i minst en och en halv papperskasse, två om man packar lite hårdare. Den är lite knölig att bära när den är full, det är inte skönt att smälla in smalbenet i stålramen (har jag kommit på ;P) >.<' Men man kan knäppa av själva säcken från ramen och bära bara den och då blir det nog både enklare och lättare.
Mått på den står på IKEAs sida. Själv hämtar jag nog in en full sådan två gånger i veckan och då räcker det gott och väl till sju marsvin.
Hanna

#5 Okej, den verkar bra, och inte svajna dyr heller. Skriver lista på vad jag vill ha från ikea just nu så det blir antingen den elller Knodd, men knodd är ju dubbelt så dyr…
Den tunnan var ju rätt smart faktiskt ;P Men jag skulle vilja ha något som inte höll 100% tätt. Som påsen Hanna skriver om i #2. Den verkar helsmart! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Va? 100% tätt? Vad gör den till inte det? Förstår inte riktigt…:P
#8 Haha.. Alltså OM höet är liiite fuktigt kan det ju börja mögla om tunnan är helt tät fylld med massa hö och ingen luft kommer in. Jag har hösilage (som iofs är torrt) så därav tanken.
Mvh Felicia

#9 Jasså:P Men det kan alltså inte mögla i tygsäcken för att tyg är luftigt och inte plåt, förstod jag det rätt nu?
#10 *nicka*
Mvh Felicia
Äsch, allt hö kan nog mögla oavsett vad det ligger i om det är fuktigt - låt det ligga länge bara ;)
Antonius Tvättsäck är superbra, den kan jag absolut rekomendera :P Fast min är ju från Österrike *s* Äkta Österikiskt IKEA ;P
Hanna
Ja, det var därför jag ville borra hål i Knodden för att släppa in luften. Att det ska vara så svårt att hitta snygg men ändå rymlig förvaring? Jag vill undvika typiskt tråkig "plastbacksförvaring" och få in det i inredningen istället. Knodd skulle passa perfekt i min lantligare stil. Får kika närmare på den vita Antoniusen, den kanske kan funka den med även om den inte är på långa vägar lika snygg. :P
jag har en sån tunna typ……en äldre variant.. har spån o hö o den i varsin påse.. helt tät e den nog inte heller………..

#13 Jo, knodd är ju snyggare, men betydligt dyrare…
Själv har jag en gallerbur (svart med gul botten) som jag tycker är oerhört ful, men kanske ha lite av höet i den för 99kr och lite av spånet i en för 99kr… Gud vilken beslutsångest man får;)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70106828
jag har den här, den är stor o bra :) inte så snygg dock :P locket är i "nät" så att det kommer in luft.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Våga inte snacka skit om min Antonius ^^ Den är jättesnygg ju :P
Hanna
Föresten är det inte svårt att sy ett överdrag om man inte gillar det vita utsidan, det borde gå enkelt att dra fast den runt metallramen och sedan ha den vanliga tygpåsen innanför så att höet inte trillar ut.
Hanna

#17 Tycker den inte är ful, bara inte lika snygg som knodd;) Tror dock pappa har Antonius som tvättsäck, så kan övertala honom att köpa en till tvättsäck *heh*