Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 1453 ggr
Abico
0

Överdrag till Utställningsplattor

Ikväll rör största diskussionen här hemma överdrag till utställningsplattorna ^^
Jag tycker att de som jag har nu (fasthäftad ljusblå handduk) varken är värst praktiska eller snygga efter att mr. pissnisse (även kallad Vincent) har kissat ner dem allihop ett flertal gånger. Så på schemat står att sy nya överdrag, ett par stycken olika. Så jag gick igenom skrubben ikväll där mamma gömt undan mängder med gamla tygbitar och hittade en massa fint.

Fröken golden ska få en mörkblå platta, ev. ska jag iväg och köpa krossad plysch eller liknande. Men sen vet jag inte riktigt med resten av dom.. De andra är ju pet mestadels + klippt långhår och en rex. Spelar det någon roll vad man visar upp en rex på? Golden ska ju ha mörkblått men rex, ska jag ta något lurvigt mjukt då för att han ska se strävare ut? Flört

Och sen funderar jag även över mönstrat, randigt eller dylikt tyg. Är det helt och hållet en smaksak om man vill ha det eller ej?

Hanna 

Caspia
0

"Golden ska ju ha mörkblått" skriver du. Menar du att det skulle vara en regel på det?

Nu är ju inte jag expert, men jag har aldrig, aldrig hört talas om att särskilda raser skulle ha särskilda färger eller strukturer på plattorna. Jag har över huvud taget aldrig hört talas om några regler för hur stora eller små, höga eller låga, runda eller kantiga som utställningsplattor får vara så länge de inte är så stora att ingen annan får plats på bordet (och inte ens det tror jag är en regel utan mer allmänt hyfs och hänsynstagande).

På så sätt, ja, det är helt och hållet en smaksak vilken färg eller mönster, eftersom det knappast bedöms, men jag kan råda dig att hoppa över Nalle Phu-mönstren då åtminstone jag skulle uppfatta det som lite konstigt. Du vill ju att domaren ska se marsvinet, inte plattan. Jag skulle välja ett enfärgat tyg.

Envishet och drömmar

Tindrar
0

1#Tror hon menade att fröken golden ska ha blått, och inte att det är ett måste för golden utan mer att det redan är bestämt:) Men hon kan ju mena som du säger…

[starlights]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självklart behöver man inte ha blått till golden marsvin, men oftast får de en glödigare färg på blått, vilket man vill ha.

Har själv testat, och det är faktiskt större skildnad än vad man kan tro.;)

Abico
0

#1 - Nej, nej. Det finns inga direkta regler på hur utställningsplattorna ska se ut eller så, vad jag vet. Utan jag vill ha blått till goldentösen av den anledning som #3 säger :)

Hanna 

FeliciaS
0

Jadu, det spelar väl ingen roll egentligen. Själv ska jag också fixa en ny platta innan Borås. Ett för möstrat tyg, eller randigt/rutigt i många olika färger skulle inte jag ha. Ett neutralt tyg som inte drar till sig för mycket blickar (från själva marsvinet) :)
Färg och sånt spelar nog ingen roll annars.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

parsley
0

Det finns domare som inte gillar paljetter på plattorna, eftersom paljetterna kan ge störande reflexer.

Jag kör med målad platta och en handduk per marsvin.

MikaTela
0

Jag ska på min första utställning 4 oktober. Sen lär det väl va kört.

Men vilka färger passar bäst till följande marsvin:

Abbyhane, blackroan

Abbyhona, white/golden/black roan

Lakelandhona, PE white dalmation

Skinnyhane, golden

Tänkte ha en platta man kan byta tyget på. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

idipidi
0

Mina tips är

* Absolut halkfritt material. Det är en anledning till att handdukar är bra, där får marsvinen fästa för tassarna. En halkig platta kan faktiskt göra så att marsvinen känner sig mindre trygga och inte sitter still.

* Kontrasterande färg till marsvinet så att det syns ordentligt. Inte brun platta till brunt marsvin t.ex.

* Inte för skrikiga färger, paljetter, lurv o.s.v. Det spelar större roll än man tror. Dels ger det ett lite oseriöst intryck i rasklass, dels vet jag flera domare som stör sig rejält på neongrönt och skrikrosa och tycker att det är svårt att bedöma marsivnet när det står på såna plattor. Det har förekommit att domaren satt ner marsvinet på bordet eftersom att plattan varit så hysterisk…

* Bra uppsugningsförmåga, åtminstone till långhår. Ett material där kisset lägger sig ovanpå som en pöl är ingen höjdare om det är ett utkammat långhår som får för sig att kissa…

Själv har jag klätt plattorna i jeanstyg och använder sen handdukar ovanpå. Jenstyget är bra för dels känner jag igen mina plattor Flört, dels halkar inte handduken omkring. Handdukar är så enkelt. Bara att byta ut om de blir nerkissade och så fort de börjar bli lite urtvättade kan man skaffa nya och använda de gamla när man badar marsvin. :)

Stormviskaren
0

Till grey, tror ni att svarta handukar fungerar bra? ja tänker så att de kanske gör att djuren ser mörkare ut? eller?

luneas
0

#5 Psst! Ett tips Felicia! Vinrött är väldigt snyggt till saffrons. :) Har flera gånger fått kommentarer från domare om snygg matchning med marsvinet, nu senast med lilla Elodie som t.o.m blev BIS-jr 1, kanske delvis pga det snygga intrycket mot plattan. ;) (Kika här, Ida som fotat)

Håller f.ö med Ida om att färgen på plattan kan ha större betydelse än man tror.

idipidi
0

#9 Ljusa färger gör att marsvinet ser mörkare ut och mörkare färger att det ser ljusare ut. Det handlar om att lura ögat…  Men svart tror jag ändå kan vara snyggt till grey. Nackdelen med svart är att alla eventuella lösa hår syns extremt bra. Jag har testat att ställa ljusa långhår på svart handduk…

Stormviskaren
0

#11 så du tror att en vit handuk kanske är bättre?  hah aja alla lösa strån syns ju ^^

Abico
0

Jag har idag hållt upp alla grisarna mot olika tyger i ett försök att matcha bra. Det blir något typ. olivgrönt överdrag, ett ljusblått och några mörkt blåa (det såg väldigt tjusigt ut mot Wilmas dalmatiner fläckar ^^).

Hanna 

FeliciaS
0

#10 Åh, tack för tipset! :) Då får lilla bustrollet en vinröd platta ;) Hihi, jaa ^^, Synd bara att det inte kan hända Frideborg då ;P

Funderar på vad som kan passa lurvtrollet Hera…

Mvh Felicia

CamillaS
0

#10 funkar det till buff också? ;)

luneas
0

#15 Jodå, det funkar men jag brukar använda mörkblått till buffarna. :) Tycker att det är snyggare.

CamillaS
0

#16 ok, jo det är det säkert. :)

Tindrar
0

Putt på tråden;)

FeliciaS
0

Blir galen, har inte hittat vinrött tyg här hemma >.<
Måste åka in till stan ändå då… Eller så tar jag det efter skolan någon dag, åka till tygaffären ;P

Mvh Felicia

tantnett
0

Jag studerade plattorna på utställningen i Landskrona.

Ärligt talat tror jag inte att man skall ha flerfärgade mönstrade tyger. Men det är min personliga åsikt.

Enfärgat med eventuell mönster i samma färg "kanske".

Men varför jag la näsan i blöt i detta ämne, var att då jag skall tillverka plattan kommer jag att sätta kardborrband på plattan samt på tygerna.

Då kan man enkelt och lätt byta färger efter vilka marsvin som skall visas, samt även byta efter små olyckor.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

tantnett
0

Putt.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Abico
0

#20 - Kardborreband blir nog jättebra :)

Hanna