Marsvin som säljs på blocket
Åh vad jag tycker den vita är fin! Jag har mejlat och smsat… väntar på svar. Jag måste måste måste ha (läs vill "rädda")
http://www.blocket.se/vi/18890918.htm?ca=1_9_s
OM vi köper dessa två, hur ska vi då göra? De får givetvis gå i en egen bur och killarna i sin egen. Kommer våra killar bli oroliga och skrika om vi tar hit två honor? Ang sjukdommar….? Skriva allt ni kan komma på i en situation som den här eventuella. Tack på förhand.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Tror inte det blir några större problem med era hanar.
Gör en hälsokoll på marsvinen när de kommer och fortsätt att ha lite extra koll på dem. Marsvin kan t ex utveckla sellnic pga stressen i samband med miljöbyte. Men de ser ju inte direkt vanskötta ut på bilden så jag tror inte det är någon större risk med att ta hand om dem.
Ja, de var fina :)
Om marsvinen bor i samma rum kan det hända att era killar kommer vara lite gnabbiga mot varann när honorna brunstar, eller bara genom att de känner doften av andra marsvin. De behöver dock inte förändra sitt temperament över huvud taget, det är svårt att säga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har två hyfsat haniga hanar i en tre våningsbur, hanarna på mittenplanet och i burarna över och under går honor. Detta är inget större problem, under brunst kan bli gnabba mer än vanligt men det är inte så det märks för honorna gör så mycket väsen av sig i dessa perioder ;)
Hanna
Vi köpte dem! Så söta och lugna. Vi har satt dem i killarnas golvbur tillsvidare (skriver mer om dem senare i en annan tråd med bilder osv) Killarna känner att nått har hänt och Oui ouiiiiiar en del å pratar men tjejerna är helt tysta.
Vi funderar på att kastrera killarna så vi kan ha dem lösa på golvet tillsammans med tjejerna är det en bra eller dålig ide? Kanske är det bättre att göra tvärtom eftersom tjejerna ändå är för gamla för att få ungar… ?
Kom igen nu behöver jag mer rår och tips än nånsin känns det som.
Ps min Albin är ändå den snyggaste av alla jag har sett ever! Ds

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#4 - Vad kul :D Grattis till de nya grisarna.
Nej, kastrering är inget alternativ i det här fallet - isåfall får du dela på pojkarna och sätta dom med varsin flicka. Tillskillnad mot många andra djurarter så förändras inte marsvinens beteende det minsta för att dom kastreras, dom bara inte kan få bebisar. Så om du sätter in två kastrerade hanar till två honor så kommer hanarna flyga på varandra… Det samma om du åt andra hållet kastrerar flickorna och sätter in dom hos hanarna, killarna kommer ryka ihop.
Hanna
Oj, men så då går det inte att ha alla fyra tillsammans då?
#6 nepp… Dom kommer börja bråka ( hanarna alltså )
Går det om vi släpper honorna och 1 hane åt gången då?

#8 Jag tror inte det blir så stor skillnad mot om dom skulle vara hos tjejerna samtidigt
Nehe då får killarna och tjejerna golvrastas i omgångar då.
Kan det gå om det är galler emellan, så de får se på varan därigenom eller blir det bråk då också?

#10 Jag tror att det kommer bli bråk, skulle inte våga chansa om hanarna börjar bråka och måste säras på :/
Men om de är i varsina burar som nu då killarna i en och tjejerna i en annan? Killarna eller mest Albin han har ouiiiat ända sen tjejerna kom hit, jag blir "galen" och sitter med peltorskydd på mig. (datorn är i samma rum som marsvinen) :-/
Tjejerna låter ingenting alls utan bara ligger och fläker ut sig å sover gott, mumsar lite hör och sover vidare… :-)
Albin är hel "galen" å försökre bryta sig ut genomtaken i buren… Marwin bara ligger på sitt hus tak och glor.
Han lugnar sig nog, tids nog.
Hanna
Albin är min älskling och helt klart favorit men han har nog blivit "kär" som min snart 5 åriga dotter säger. *skrattar*

Heh;P