Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1849 ggr
[findusen]
0

kissar blod!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såg precis att min äldsta marsvinskille phille 4,5 år kissar blod!! =( han är min bästa vän och mitt allt han får bara inte försvinna ifrån mig…………………. för ganska precis ett år sen va han dålig me tänderna o det blev flera flera sjukhusbesök o sövningar osv men han tog sig igenom allt och har mått hur bra som helst tills idag………….

vad kan det bero på? först hittade jag bara massa blod i buren så jag tog upp och granskade grisarna för att se var det kom ifrån… och phille kissade när jag satte ner honom………………………. blod.

vet inte vad jag ska ta mig till.. litar definitivt inte på djursjukhuset som är det enda som har öppet på helgen givetvis…….. de var nära på att ta död på honom senast jag var där…………………….

är det akut eller kan vänta tills måndag me vetrinär? usch jag vet inte vad jag ska göra….. han mår bra i övrigt verkar det som och äter hö osv….

[findusen]
0

ringde djursjukhuset i helsingborg och tack för att dom finns liksom!

sköterskan sa att antingen kunde det vara en infektion eller urinsten.. hur allvarligt det är beror på hur han mår.

-han har tappat ca 20 gram i vikt sen i förrigår (vägde honom dock på kvällen och då brukar iaf mina grisar väga mer)
-han äter hö (ska ge honom grönsaker nu också och se om han äter)
-han verkar inte ha ont när han kissar iaf…..

någon med erfarenhet av urinsten eller nån liknande infektion med blod i urinen?

ElinLi
0

Använder du saltsen ? Då kan det vara orsaken till urinsten

[findusen]
0

nope ingen saltsten. har haft förut till phille visserligen men det var nog nåt år sen jag skippade den…….

inga grönsaker som kan ge urinsten el liknande? är ganska frikostig med bland annat persilja och nu även dill… och morot och vitkål (som dom iofs inte är sååå förtjusta i)……

ElinLi
0

hmm okk…. Vad ger du dom för mat ? i maten ( pelletsel , gnagarblandningar) kan det förekomma att det e väälldigt mycket salt i .

[findusen]
0

ja ger blandning mellan lottie och en pellets som jag inte kommer ihåg va den heter… men kan kolla upp det till sen. han nog innehållsförteckningen oxå här nånstans….sen ger jag även vetegroddar och kruskakligröt.. ibland får dom en näve hamsterblandning som godis..  men det är inte så ofta.

ElinLi
0

Okk.. Välldigt konstigt att du inte fick nån tid till veterinären .. elr fick du det ?

FeliciaS
0

#5 Kanske kan den där andra pelletsen vara lite bov i dramat. Jag skulle i alla fall åkt in med honom på direkten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

eftersom det är typ 10 mil dit så ville jag veta om det är superakut med tanke på att det är helg och jag egentligen inte alls kan åka iväg idag…….. men hon sa att det var inte superakut om han mår bra. man behöver ta nån odling på hans kiss o röntga osv.. men ska se hur han mår när jag kommer hem nu om en stund.. och mår han fortfarandra bra ska jag avvakta tills imorgon iaf. tycker inte alls om det egentligen men vetrinären sa att det var okej.

phille är mitt allt och jag gör allt för honom, jag skulle offra allt om det behövdes, så det är inte det. har redan lagt 5000:- på att få honom frisk förra gången.. men som sagt mår han bra och äter nu så…. han kastade sig över både grönsaker, hö och kruskakligröten jag gav i förmiddags…

mina marsvin får inte sådär jättemkt pellets, ungefär en fjärdedels dl av varje pelletssort per två marsvin så……men visst, ska kolla upp vad det innehåller mer noggrant…

[findusen]
0

han är försäkrad nu oxå så det blir förhoppningsvis lite lindrigare denna gång^^

och en anledning till att jag vill vänta tills måndag är att jag har en bra vetrinär här i malmö (erikslust) , men dom har inte öppet på helgen…….

[findusen]
0

UPPDATERING

inget blod i buren när jag kom hem nu.. (städade ur blodkisset innan jag stack förut) antar att det är typ urinsten då har för mig att det kan komma och gå med blodet då……..

han är pigg, matglad och glad överhuvetaget. han har gått upp sina 20g igen efter lite grönsaker och annat gott..

avvaktar tills imorgon, tack för era svar!

marsvin2008
0

Skönt att höra att han är bättre.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[findusen]
0

ny uppdatering

uppe me tuppen o ringde vetrinären. fick svaret att om phille mår bättre nu o inte kissar blod behöver jag inte oroa mig precis. urinsten det kan komma o gå över så.. skulle avvakta med vetrinärvård tills om det händer igen..!

Mari
0

#12 Samma hände med min hane Tabasco! Han kissade blod 1 dag och halva nästa så tog han till vet. och gjorde ultraljud men de hittade inge urinstenar och de sa att det kunde komma och gå.
Fick rådet  att sluta ge "vanlig" pellets och köpa oxbows istället och sedan han började äta det har inget blod kommit så jag vet inte om det bara är en tillfällighet eller om pelletsen verkligen hjälper.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[findusen]
0

#13 ne jag vet inte.. eftersom ja ger bra pellets till min kille… o han får inte mkt pellets heller… men det återstår att se :) skönt att tabasco oxå blev bra =) man blir ju livrädd när buren är full med blod =(

Mari
0

#14 Ja man blev verkligen livrädd! Hoppas det ej återkommer :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[findusen]
0

#15 hur längesen var det tabasco kissade blod? hade du märkt om han pipigt nåt när han kissat förut eller så?

Mari
0

#16 Det var nu i sommar då han var på parning hos en kompis så det var ju hon som märkte det. Tror det var i slutet på juli början på augusti om jag minns rätt.
Har aldrig märkt att han pipit eller nått när han kissar förr men han gjorde det då han kissade blod. Han gick också ner lite i vikt men åt snabbt upp sig igen när blodet försvann.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se