Utställningen i Kallhäll 1 November
Lite tidigt men är det nån som bestämt sig för att åka dit?
Jag ska antadligen dit och då ställa mina fyra grabbar i pet. :)
Jag får se hur det blir. Vore kul att åka dit, men jag vet inte om jag anmäler några av mina då.
Helena
Värst vad mycket utställningar det är i just Kallhäll? Bra lokal som ligger bra till med lagom hyra? :)
Nepps, jag ska inte dit. Alldeles får långt ^^,
#0 Varför inte någon i ras? ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag kommer ställa mina två små killar jag, båda i pet förmodligen. Eventuellt att det blir klippt långhår också, beroende på om jag kan ordna det tills dess. =/
#2 Det finns ju inte så många lokaler som tillåter djur, så det är väl klart att den återanvänds om möjligheten finns. :) Men två utställningar per år är väl ändå inte så värst mycket? ;P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag ska dit! :) Startfältet blir troligtvis detta:
- Mr No name vom Eidertal aka "Nonne", self buffhane, senior i ras
- Luneas Elodie, self saffronhona, junior i ras och pet
- Luneas Gizelle, crested saffron, junior i ras och uppfödargrupp
- Luneas Bedelia, crested saffron, senior i ras och uppfödargrupp
Och så ska jag försöka komma på en maskeradutstyrsel till någon gris också… :)
#1 jag skulle vilja ställa tweeny i klippt långhår. men har ingen aning om hur det går till eller vilka krav som ställs på hur fint klippta dom ska vara och hur lång pälsen måste vara. :)

#5 Första kravet att ställa i klippt långhår är ju att marsvinet måste vara reggat. Sen ska djuret vara över 5 månader och pälsen ska vara minst 10 cm runt om…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag-Vill-Dit! Men mamma vill inte..Men eftersom det är gåavstånd (och om jag inte har fel så är det höstlov för mig då..) så kanske jag kan gå
xD Men.. aja. Mamma har planerat att vi ska åka till Dalarna.. typiskt.. jaja, får väl se!
#0 Jaa.. jag ska dit i alla fall. Lite osäkert med vilka dock, men åtminstone min yngsta texel som kommer hunnit gå upp till senior tills dess. I övrigt får jag se.
#2 Eftersom att det är så grymt svårt att hitta någon lokal alls i Stockholmsområdet som är tillräckligt stor och tillåter djur (och inte är alldeles för dyr). Det är verkligen helt hopplöst…
Eller ja, det gäller egentligen hela Norrorts område, även Södertälje, Uppsala o.s.v… Skitsvårt.
#6 ok, Han uppfyller dom första kraven. är bara osäker på hur bra hans päls är. Och hur bra frisör måste man vara ska det vara exakt jämt också? jag är inte så bra på att frisera honom då han inte vill sitta still när saxen kommer fram. :P

Ja, jag ska dit. Dock utan djur denna gång utan jag ska helt fokusera på min roll som domarsekreterare i pet klassen eftersom jag håller på att utbilda mig till petklassdomare. Ska bli jättekul att se om 08orna med omnejd håller samma höga standard som de norrländska grisarna
.
Jag ska dit, men har inte bestämt än riktigt vilka jag ska ställa. Men några skinnysar och nån lakeland i pet iaf.
Nu har jag skickat in anmälan och betalat. ^^
Det blev:
Ådi i Pet
Ludde i Pet
Calvin i Pet
Tweeny i Pet och Klippt långhår (vilket jag aldrig har ställt i förut, så nervös är jag) :P

Jag ska ställa 3 av mina hanar, rex, i rasklass. Sen ska jag låna en av mina uppfödningar, en hona och ställa ut henne med hennes syster i grupp. Det är ett steg för att få mitt uppfödarnamn godtjänt. Dessutom ska Rospiggens Edmund, skinnyhane, med också. Det får nog räcka, jag är verkligen inte en van utställare…….
Vi ses i Kallhäll!

Nu är anmälan inskickad och det blev de grisar som jag skrev längre upp i tråden. Någon maskeradutstyrsel kommer jag nog dock inte hinna klura ut och fixa, har tentaperiod samma vecka som utställningen så det kommer inte att finnas mycket tid över för sånt pyssel tyvärr. 
Hur många veckor i förväg måste långhåren bada för att pälsen ska hinna bli bra igen?
Jag ska inte dit, för långt. Men jag letar transport.
Nån som ska till Kallhäll som kan ta med 2-3 marsvin neråt? Jag bor i Nässjö men kan oftast ta mig lite runtomkring (Jönköping, Falköping, Eksjö o andra städer.)
Har annonserat på djurtransport men inte fått något napp så ville testa här också.
#15 För släthåriga långhår brukar det gälla cirka 2 veckor i förväg, har jag för mig. För lockiga gäller ungefär tre.

Ingen av er som åker kommer från Örebro/Västerås-trakten? Finns en som ska till samma ställe, men ställa ut möss på Svemus utställning samma dag. Hon letar efter någon att samåka med.
Jag kommer :)
Helena
#18 Vi har utställare från det hållet. Om du kontaktar mig kan jag förmedla några kontakter.

#20, har PM:at dig om det.

Tror jag kommer och tittar lite kanske, men är ju sämst på att hitta saker, så får se.___.
#22 va kul, det är inte så svårt att hitta dit^^
Usch nu närmar det sig med stormsteg, nu blir man nervösare för varje dag. :P
Ahh vilken tid är det ?? Är det på söndagen oxå ?? Här kommer det äntligen en utställning i stockholm och så visar det sig att min mamam jobbar på lördag -.-'
#24 Japp, det är bara på Lördag.
Friskkontrollen är 8.30-9.30 sen beräknas bedömingen börja c:a kl 10.00.

Heh, kommer inte kunna komma. Kommer för det första inte kunna ta mig upp i tid, för det andra inte kunna få pappa att vakna, sedan få honom att skjutsa mig:P
Omeen ååh :( jag som såjärna vill komma … dumma mammas jobb … ;P

Det börjar närma sig ja. Ska bli riktigt skoj! Har ganksa många djur att ställa och ska även delta i maskeraden… Gjorde nästan klart kostym(erna) igår, bara lite småpill kvar, och det blir sååå fint! :-D
Lycka till imorgon! Hoppas att ni får en trevlig dag ^^
Hanna
#28 Vad skoj! Du får ta kort och visa sedan :)
#29 Vadå imorgon? Du skrev ju efter 00:00 *ler*
Hoppas ni har det roligt nu på utställningen och att det går bra för er!
Mvh Felicia
#30 - 
Hanna
Just det, jag borde kanske berätta om mina resultat nu när jag varit hemma sedan några timmar tillbaka. ;)
Fick panik när jag i början av utställningen upptäckte att Dianthus hade mjäll i pälsen helt plötsligt! (Hur lyckas det uppstå på en natt??) O.o' Men efter mycket arbete med både luskam(tack, för att jag tog med den av ingen som helst anledning!), vanlig kam - noggrann med att inte riva i hårbotten - och många pustar för att blåsa bort mjällkornen blev jag av med det mesta, så att det inte såg lika farligt ut längre. *puh* ;) Misstänker att jag inte sköljt ur schampot väl nog egentligen och att det var schamporester som var kvar, om jag inte kanske råkat göra något annat som torkat ut huden. Hur som helst gick det bra, som tur var.
Suveränt skulle jag påstå, rättare sagt. 
Cinnober fick 90p - men kunde mycket väl ha fått 91p för sitt alerta, slickiga och supernyfikna temperament(charmade totalt domaren till en början). Tyvärr sumpade han sin chans genom att bli lite för exalterad. ^^' Domaren hade dömt två honor tidigare, så när han kände doften av dem var det kört. Resten av bedömningen kurrade han non-stop. ;p Där rök hans chans till bättre placering än 4/10 den här gången.
Dianthus fick 91p och fick silverkort! Det är jag riktigt glad över. :D Min lilla bulle har tydligen jäst lite på sistone, så att han fick 23p på kropp & sundhet. Tyvärr gick han inte vidare i finalen för att han var tvåa i sin klass. =/ Men man kan ju alltid tänka att bara för att han var tvåa i sin klass behöver det ju inte betyda att ettorna i de övriga klasserna var mycket bättre pettar än honom. ;) Hehe.
Så det här var en dag jag var nöjd över. ^^
Träffade Camilla där också(hur gick det i klippt förresten?).
#32 - Jag tänkte just lägga ut en efterlysning på resultat här ;P Bra att jag slapp göra det.
Men vad kul att det gick så bra :D Nästa gång tar nog Cinno silver han också ska du se :) Och vad skoj med Dianthus silverkort! Grattis!
Hanna

Jag ställde bara 2 djur i ras.
JumJums Kaprifolia, self PE golden fick 88p och blev slagen av en annan hona från mej, fast med annan ägare…som fick cert och är numera champion…JumJums Fraganzia heter hon.
Sen var det satinhanen Rospiggens Chill Out som fick 89p cert och blev BIR och i finalen BIS 6 =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#34 Namnet Fraganzia känner jag faktiskt igen. :)
Ställdes hon i pet också?
Grattis Louise och Cavia! :D
Kul att det gick så bra för Dianthus :)
Hur gick det för er andra?
Mvh Felicia
Camilla! Du åkte ifrån din bästa klippta 3 - rosett! Jag har den här, hojta om du vill att jag ska skicka den.
För egen del ställde jag två djur. Idefix Exakt, texel blev BIR på 89p med cert och sen BIS7. (Hennes syster som jag sålt blev BIR-R med cert.) Idefix Cubic Zirconia blev 2:a i sin klass med CK, 89p.
Exakt var jättesöt :) Camilla och jag behövde rusa till tåget^^
För mig gick det sådär, men jag lyckades putsa de fina med våtservetter, haha, frotten med plasten räckte tydligen inte den här gången :P Aja, nästa gång bunkrar jag upp transporterna med massa handdukar eller spån. Blondie och Pärlan fick samma poäng, Pärlan fick dock sitt tredje HP för "fina virvlar" eller nåt sånt. Har inte papper eller rosetten här.
Annars var det trevligt, satt vid samma bord som Camilla (stackarn), flummade en hel del med Celine, somnade ett par gånger medans jag väntade på min tur, och efter, när jag väntade på min HP-rosett :P Sen somnade jag på tunnelbanan också xD En tant petade på mig, för jag hade hög musik i öronen :P Nästa gång ska jag sova natten innan :P
Helena
Åh grattis! :)
Mvh Felicia
Ingen såg mig.. elr kanske omedvetet. Ingen vet hur jag ser ut :S I alla fall så kan man identifiera mig som tjejen som stog bredvid sin mamma och lillebror och kollade medans en skinny bedömdes.. och plötsligt pratskriker lillebrorsan "Det ser ut som en gris! Eller hur??"
Lite pinsamt.. men men ^^
#40 Haha ;P Lägg in en bild på dig då :)
Mvh Felicia
Problemet är att jag inte har några nytagna bilder på mig i datorn >'<
Och jag gillar inte att vara med på foto.. men har någon bild på mig själv, tror jag!
#41 Jo, lite pinsamt var det x'D Sen så sa han det flera gånger för varken mamma och jag svarade.. till sist ssa jag sluta! så han slutade.. gudskelov, haha!

För mig gick det jättebra igår trots att det blev ganska stressigt emellanåt när alla grisar helt plötsligt skulle upp överallt. ;-)
Lilla Gizelle, 2 mån, gjorde utställningsdebut och kammade hem 88p och CK med jättefin kritik! Däremot kunde hon inte sitta stilla mer än en halv sekund i taget… ;-)
Elodie ställdes i både ras och pet. I ras fick hon 88p, blev BIR-R och fick cert. Dock blev hon slagen av en annan liten saffrontös från en annan uppfödare men med föräldrar från mig, så det kändes också roligt förstås. :-) I pet fick hon 91p, blev 2/8 och fick silverkort.
Bedelia som gjorde comeback på utställningsfronten efter att ha haft kull fick 88p, cert och blev BIR-R. Så nu är hon SCh! Weee! :-)
Nonne ställdes i ras för första gången och det gick kanon! Han var så himla duktig, från att ha varit jättestressad när han kom till mig var han helt lugn och skötte sig finfint på utställningen. 89p och ck fick han, de var tre stycken i buffklassen och Nonne blev 2/3 så det blev inget cert den här gången tyvärr. Han blev slagen av Luneas Vanja som ägs av en annan uppfödare.
Gizelle och Bedelia ställdes i uppfödargrupp och där blev de 2/8 med mycket bra kritik. :-)
Och sen det roligaste av allt… Jag vann maskeraden! Haha… Bedelia och Elodie var utklädda till höstlöv, det var egentligen meningen att Gizelle och Bedelia skulle vara med men efter att ha visat den helt galna och nyfikna Gizelle i ras så insåg jag att det inte skulle gå. Hon ville inte sitta stilla alls utan klättrade runt på plattan och domaren… *hrm* Så Elodie fick hoppa in istället, tur att jag hade använt kardborrband till dräkten så att det gick att justera lite. :-) Har tyvärr ingen bild att visa men Ida kanske har?
Gick runt med lille Chocolat och satte upp en lapp på utställningen men ingen visade intresse tyvärr. Dock var det många som smälte för lillkillen, men tyvärr är han ju just en HAN.
#43 Åh, grattis Sophie! :) Lilla Gizelle är ju bedårande <3 Så söt och färgen är det inte fel på ;P
Grattis till Elodie och SCh Bedelia! Och Nonne och maskeraden! Bild vill jag verkligen se, höstlöv var ju jättesmart! ;) Dock undrar också jag hur Frideborg kommer vara, hon är ju så otroligt nyfiken jämt.
Ingen som köpte Chocolat? Oh herregud! Hur kan man motstå det? Hade jag bara haft hanar skulle han åkt hit på direkten! <3
Mvh Felicia
#37 Just det, tänkte att jag skulle gå ner och kolla hur det gått för dina grisar och kika lite på dem, men det blev inte av konstigt nog. *s* Gick ner och kollade runt lite kort innan jag skulle sticka hem sen, men såg dig inte då. =/
Men det gick ju jättebra för Exakt och Cubic :) Visst slog Exakts syster henne förra gången? Eller minns jag fel nu?
Och ska du ställa ut Cubic något mer förresten? =/ Vill ju se henne i päls nån gång till. :) Tycker att hon är så himla fin!
#38 Jaha, var det du? ;) Då vet jag vem du är typ. :p Du kom ju när jag hälsat på Camilla tror jag. Om jag vetat att det var du hade jag ju hälsat på dig också. ;P Flummis.
#40 Men du ställde inte ut när du var där, eller? :)
#43 Grattis för resultaten, dina höstlöv var jättesöta ;)
Konstigt att lilla Chocisen inte blir såld, han som är så fin *s*

Jag satt och skrev så att pennan glödde (ja, inte riktigt) som sekreterare till Catharina som dömde pethonorna.
Riktigt fina pettar var det och konkurrensen är verkligen stenhård!
Jag hade en riktigt trevlig dag och helt utan stress eftersom jag inte ställde några egna djur.
Nyttigt och lärorikt dessutom att få se så många djur.
#37 Hoppsan!
Visste inte att jag skulle få nån rosett då det var första gången för mig att ställa i klippt långhår. Du får gärna skicka rosetten, har du min adress? :)
Funderar bara på en grej, på min bedömmningslapp står det placering: 2/3 står det fel på den eller skrev du fel i ditt inlägg, eller är det jag som missuppfattat nåt?
#38 Ha ha ha.. vad ska man säga riktigt flumm var du och Celine ja! skakade på huvudet flera gånger åt er :P
Men ni var ett trevligt sällskap endå, ni lättade upp stämmningen och fick tiden att gå lite fortare. Innan man visste ordet av så skulle grisarna upp. :O
Tack för att ni hjälpte mig bära fram dom och filmade bedömmningarna, hade blivit svårt utan er. :D *kram*
Ska jag lägga ut bilderna som jag sa Helena?
#32 Det var trevligt att träffa dig, funderade mycket på om det verkligen var du, men när jag såg cinno i ditt knä så insåg jag att det faktiskt var du. :P
Så jag tog mod till mig att hälsa på dig. :) Cinno och Dinno var jättefina! :)
Fast det såg lite roligt ut att Cinno hade så spetsig nos. :P
#43 Grattis till dina grisar!
Såg din kreation i maskerad tävlingen, dom var verkligen ur söta! tog ett lite dåligt kort på dom, det var så stor trängsel så det var svårt att få nå bra bilder. ^^
#40 Inte så konstigt att ingen såg dig då man inte vet hur du ser ut. :P
Hade jag vetat det så hade jag nog vågat hälsa. :)
Lite resultat från mina grisar då. :)
**Tweeny Pet
Kropp & sundhet:** 23 Fin kropp
Temperament: 13 Snäll, pussig, slickar
Päls & hud: 13 Mkt ren och fin
Ögon: 9 Klara, fina
Öron: 9 Rena, fina
Tassar: 9 Bra klippta klor, mjuka fina tassar
Kondition/presentation: 15 Välpresenterad
Poäng: 91
Placering : 1/3
Han fick silverkort, så nu har han två, hoppas på det tredje med. :D
Han kom till finalen, men där blev det inge mer, fast domaren lyfte upp honom tre gånger. :P
**Tweeny Klippt långhår
**
Kroppsform: 14 Bra kropp, vackert huvud
Öron: 9 Bra
Ögon: 9 Bra
Pälskvalitet: 13 god, blank
Pälstäthet: 8 önsk. tätare, speciellt i sidorna
Rastyp: 13 god
Helhet: 8 ganska bra helhet
Kondition/presentation: Välpresenterad, mkt ren
Poäng: 89
Placering: 2/3?
**Ådi Pet
Kropp & sundhet: **22 Bra kropp, lite mer massa fram.
*Temperament:* 13 Nyfiken, slickar,pratar mkt.
Päls & hud: 13 Ren och fin
Ögon: 9 Rena, fina
Tassar: 9 Bra klippta klor, mkt fina tassar
Kondition/presentation: 15 Lite smuts mellan tänderna, Välpresenterad.
Poäng: 90
Placering: 5/6
**Ludde Pet
Kropp & sundhet:** 22 önsk. mer massa
Temperament: 13 Pussig
Ögon: 9 Fina
Tassar: 8 En lång klo vänst. fram, tendens till förhårdnad. v. fram (endå filade jag och mamma som tokar. ) *suck*
Poäng: 89
Placering: 6/8
**Calvin Pet
Kropp & sundhet:** 21 önsk. lite mer massa
Temperament: 13 lugn och fin
Ögon: 9 Klara, fina
Öron: 9 Rena
Tassar: 8 ngt. långa klor fram, annars fina tassar, mjuka fina
Poäng: 88
Placering: 3/3
Jag är väldigt nöjd med mina resultat.
Även fast jag visste vad dom skulle säga om luddes och calvins kroppar.
Men men dom kanske får bättre kroppar till nästa utställning, får hoppas på det. Ådis ocskå förstås. :)
Han kom 2/3 i klassen sheltie. Men sen blev han bästa klippta långhår 3 totalt. Det var lite svårt att veta såklart.
1:a kom sheltien som vann klassen, 2:a en lunkarya och så kom Tweeny 3:a. Hänger du med? :)
Jag postar din rosett!
Och alltså… Fförlåt, men Cinno har verkligen inte spetsig nos… Då har du inte mycket att jämföra med i så fall… Normalt sätt växer framför allt hanar mer på längden under en period, även i huvudet och ser då helt hemska ut. Cinno har faktiskt jättefint huvud.
Creation: Jag såg ut som f*n, var jättestressad, och trött! Ville inte ge någon det första intrycket av mig :P Men då vet vi hur varandra ser ut iaf ^^'
Camilla: Lägger du ut bilderna är du så död!
Helena
#50 Ok tack, då hänger jag med. :)
Som du säger jag har verkligen inte mycket att jämföra med, vet inte hur dom ser ut när dom är i växtfasen och så, sa bara mitt första intryck.
Det var inget illa menat, han är jättefin, men va bra då vet jag det. :)
#51 Ha ha ha..! Död hur då?
Grattis till Tweenys resultat Camilla, då kanske han blir Guldpet snart! :) Det var nog hans dag då ^^,
Oj så söta Sophie ;)
Mvh Felicia
Själv glömde jag min kamera den här gången. ^^' Jaja, jag njuter väl av andras foton istället. ;p
**
#51** Haha, råkade faktiskt höra hur irriterad du lät när du fick veta att du behövde stanna utställningen ut för att få ditt HP xP Misstänkte att du("vem du än var") var lite trött.
#52 Hehe, kan nog påstå att Cinnober växt ganska mycket på längden hittills, jämfört med bullen Dinno. Fast så mycket spetsigare nos kan jag inte säga att han har om jag jämför de båda ;) Har sett mycket spetsigare nosar hos nonselfar speciellt. Men tror att Cinno efter att han växt klart på längden(vilket han förmodligen har gjort det vid det här laget) kommer att jämna ut allt med att växa på bredden och alltså bli ganska maffig så småningom. :) Håller i alla fall tummarna för det så att han kan bli ett fint petämne senare. ^^
Stog precis vid löven o,o … nästan hela tiden. För vi åkte hem efter en stund.. haha dom var så söta! Dom åt upp bladen :3
Någon som har någon bild på underbart söte Dracula & Hans fru? Han var så sööt ^^
Grattis till alla som fick bra resultat :D
Och nej, jag ställde inte ut ^^

#54 Haha, de visade inte direkt sin bästa sida på den bilden. :-) Elodie kisar och ser tuffsig ut och Bedelia vänder rumpan till. Lönnlöven på plattan var f.ö väldigt goda att äta på upptäckte tjejerna efter ett tag. Praktiskt med inbyggd matsäck!
#60 Haha ^^ ! Exakt ;)
#58 Tja, jag hade ju inte sovit något alls den natten, så det var ju inte så att jag var LITE trött heller ;) Och så höll utställningen på bra mycket längre än vad jag trodde :P Shit, jag var nog inte så medveten.. xD hade ingen aning om att jag lät irriterad XD
Helena
#57 Tack! Ja, man kan ju alltid hoppas.^^
För två av mina djur gick det ganska bra. Min skinnyhane fick 89 p, cert och blev BIR. Och ena lakelandhanen jag ställde fick ett silverkort.
#64 - Vad skoj :)
Hanna
#64 Åh, vad kul! :)
Mvh Felicia