Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2064 ggr
marsvin2008
0

Ser rödögda sämre?

Blev så fundersam när jag mejlade fd ägarna till marsvinstjejerna med några frågor och får svar + nedanstående citat:
"Du kan ju kolla med veterinären om ni ska dit om Signe har full syn som sagt så har hon ju röda ögon."

Så nu frågar jag er också ang detta, vi har ju en rödögd kille också och aldrig har jag läst eller haft tanken på att de kan se sämre…

Förvånad

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

ElinLi
0

Nepp det tror jag inte dom gör! Dom kan däremot vara känsligare mot starkljussken.

FeliciaS
0

Låter jättekonstigt. Skulle jag aldrig i min vildaste fantasi kunna tro.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Jag har själv ett par rödögda och funderade en del över detta om dom har full syn, ljuskänslighet m.m.

Så jag frågade här på iFokus och fick svaret att dom har full syn.

Vilket lugnade en mycket. Förvisso tror jag att dom kan vara något ljuskänsligare än normalpigmenterade.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin2008
0

Blev fundersam när hon skrev så, tänker att de fd ägarna kanske misstänkt nedsatt syn så jag ska nog höra med en veterinär också. Vill ju veta, kanske är därför som hon är mer harig och kutar iväg å gömmer sig… om hon ser sämre tänker jag.

Sen är hon jättesprattlig när man har henne i famnen, hon slingrar sig som en orm och sprattlar å hoppar, svårt att hålla fast henne och jag är rädd att tappa henne så vi måste vara extra försiktiga med just henne.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

#4 Hon kanske inte visste att det var så? Du kan ju själv testa hennes syn lite granna. Att hon springer iväg och är sprattlig har nog mer med hennes temperament att göra tror jag. När Saga kom satt hon inte stilla en sekund, nu kan hon till och med gosa lite i famnen, det trodde jag aldrig ;)

Mvh Felicia

Cuyi
0

Hm, jag har haft 2 rödögda och inte märkte man någon skillnad.
Och som Felicia säger så är det antagligen hennes personlighet ^^ Och om hon nu är bebbe, kanske lite "busihet"?

marsvin2008
0

# 5 Nej det är klart. Hur testar jag synen då? Låter spännande!  Ang sprattlet så känns det med som "i vild panik komma loss forttast möjligt" När hon var hos fd ägaren såg hon inte ut så där och tjejen bara grabbade tag i henne utan att hon sprang iväg, iof hade hon ingenting att gömma sig i/unde/bakom heller och bodde i ett terrarium om de nu kan ha nått med det å göra eftersom hon såg precis allting.  Jag höll i henne när vi var där och då var hon alldels lugn, men inte nu. Hon kutar iväg om jag är för nära för länge…. hon tar med maten i i huset och ja, hon ser rädd och trött ut när hon går.

Agnes vill gosa hela tiden och jag får  klappa, klia, titta i ögon tänder och vad som helst känns det som. hon är HÄRLIG! Hon är också lite trött men nu har hon börjat bli nyfiken och så där med glimten i ögat nyfiken och sprallig. Vi har bara haft dem i tre dagar… :-)

#6 Hon är 1½ räknas det som bebbe? Hon ser "rädd ut" och jag vill inte skrämma henne samtidigt som jag såklart vill ta upp henne å gosa.

Oj min egen tråd om ögon blev en gos temp tråd. *haha*

tantnett
0

#4 Att det skulle vara något specifikt med rödögda att dom skulle se sämre tror jag inte. Mina har inte visat några sådana tendenser.

Men sen kan man ju aldrig utesluta enskilda fall, rödögd eller normalfärgad. Så visst kan nog ett marsvin ha nedsatt syn. Misstänker du det i Signes fall kan du ju ta upp det vid veterinärbesöket.

Men förhoppningsvis är det så som dom säger här i svaren. Hon behöver lite tid på sig att komma till ro efter flytten samt lära känna er och hon har kanske inte varit så hanterad?

marsvin2008
0

#8 Ja det är klart, jag vet inte om hon ser sämre, hur märker eller kan jag testa det?

Hon behöver säkert tid men hon verkar bli mer rädd för var dag som går än när hon kom det är de som oroar mig. Kan det vara killarna i buren ovanför som "stressar"?

Cuyi
0

#7 Vet faktiskt inte om det räknas som bebbe.. :P Men det är ju defintivt ungt om man jämför med 6 år!

marsvin2008
0

#10 absolut.

Men någon: När räknas marsvin som vuxen? :-)

idipidi
0

Runt ett års ålder ungefär. Sen kan de möjligen fylla ut lite mer på bredden.

FeliciaS
0

#7 Det är väl inte så konstigt, hon har ju precis kommit hem till dig ;) Olika marsvin anpassar sig olika fort. Miljöombyten och nya dofter och allt är påfrestande och kan ge stressymptom. Jag har haft marsvin som är likt "nervvrak" och vissa som varit helt coola hela tiden, överallt.

Mvh Felicia

tantnett
0

#9 Tyvär har jag inget svar på hur man syntestar ett marsvin, troligtvis är det något man kan se efterhand över hur hon beter sig.

Marsvin är mycket känsliga djur. Hon har ju precis flyttat och mycket är ju som sagt nytt för henne.

Hur bodde hon innan? Var det hos en ensamstående? Fanns det flera djur där?

Ni är ju en ny familj. Nya röster och dofter. Läste om ett marsvin som inte tyckte om en släkting till marsvinsägaren, dom kunde inte begripa varför ända tills personen bytte parfym, då blev hon accepterad. Helt otroligt.

Ni har ju barn, dom kan ju ibland vara högljudda. Barn menar inget illa men dom har hastiga rörelser samt är som sagt väldigt högljudda. Min hane som jag hade utlånad för en tid sedan var väldigt skärrad då han kom hem igen. Alltid har jag kunnat ta honom direkt i buren, men då han åter kom hem så både skakade han tänder samt sprang undan när jag skulle ta upp honom. Det var mycket ledsamt att se. Men han har börjat lugna sig något igen.

Men som sagt var. Man måste betänka att det är stora omställningar för djur att flytta. Dom är individer där vissa tar lättare på det men andra är betydligt känsligare.

3 dagar är mycket kort tid för en omställning. Ge det mycket mera tid.

Abico
0

#7 - Som sagts så tar det olika lång tid för olika marsvin att ställa om sig till en ny miljö efter flytt. För något äldre marsvn kanske det är jobbigare. Min Wilma tog nästan ett halvår på sig innan hon var helt omställd till den här miljön och ännu idag är hon lättskrämd och svår att få upp ur buren, väl uppe hos matte slappnar hon av men det tar en bra stund. Medan Tilda började göra vilda upptäcksfärder både i och utanför buren samma dag som hon kom hit, fullständigt orädd ^^'

Hanna 

CamillaS
0

Jag vet att råttor med röda ögon ser sämre, men marsvin har jag inte hör om att dom gör det. :)

marsvin2008
0

Tack för alla era svar!

#14 Hon bodde i en familj med flera barn, tjejen som var ägare är 13 nu och där fanns också två till barn ålder vet jag inte helt säkert men en kring 6-9 och en omkring 2-3, mamman och pappan. Det fanns minst tre katter. Terrariumet stor i hallen mitt i allt så att säga, ena katten hade varit ner där och de hade bara titta på varandra. (det fanns inget tak på terrariet, inga hur, tunnlar eller annat att gömma sig under) En toalett en liten matskål en sten och en liten "stubbe" + en liten hög hö.

Tydligen har det gått en hane där i ca ½ om jag inte missminner mig. Tjejen sa till mig att tjejerna inte ska ha ungar eftersom deras bäcken växt igen pga åldern. Jag tänkte inte så mkt på det men sen mejlade jag och frågade varför det gått en hane med dem om de inte ska ha ungar. Mamman svarade att dottern hade en kompis som hade hane och de hade lånat honom för att få ungar men det hade inte blivit några…

Tänkte att det kanske var dumt att sättat in hus när dem inte hade det tidigare men tänkte ändå att de måste ju få gömma sig om de behöver…

---------

Jag förstår att dem båda behöver mer tid och tråden handlar i första hand om marsvin med röda ögon ser sämre än andra. Men jag ska till vet. med alla fyra på torsdag för hälsoundersökning så då kan jag passa på att fråga där också. :-)

Creation
0

"Min" veterinär lyste med en lampa in i mitt ena marsvins ögon när jag tror hon skulle kolla om han var blind (han hade stuckit/rivit sig på något i ett öga och då fruktade hon det). Tror att det syns genom att lins/ögon är lätt grumliga.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

#18 som ögonlysning på hundar? :-)

Creation
0

#19 Jag tror det :p Hon tog en liten lampa, öppnade ögat lite mer och lyste in. Tydligen ska man kunna se linsen då, för på så sätt såg hon att han "bara" har en skada på linsen och ser lite dåligt på det ögat.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.