Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3870 ggr
marsvin2008
0

Skillnad på bajs

Killarnas bajspluttar är avlånga, möka och blir hårda fort. men…

Tjejernas bajspluttar är mer runda, också mörka med blöta/våta/kletiga och torkar/hårdnar inte. Ofta äter tjejerna upp sitt bajs… är detta normalt?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Cuyi
0

Ja nog är det normalt, tycker jag det låter som i alla fall. Alla marsvinsbajs är i princip olika!

marsvin2008
0

Men ska inte bajset vara fast? tjejernas är ju kletigt och "blaffigt"…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

Ja, marsvinspluttarna är olika stora på alla möjliga håll och kanter och färgen kan variera lite också. Men är de ljust bruna eller kletiga tyder det på att de är lite lösare i magen och är de mer åt det svarta hållet och väldigt hårda är det tvärtom. Blir inte bajset hårt efter ett tag?

Marsvin har snabb ämnesomsättning och i bajset som ploppar ut finns det kvar näring. Genom att äta upp de på nytt får de i sig allt, inget konstigt - så gör marsvin ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cuyi
0

Jo förstås. Du får hålla koll, men det är väl inte som diarre? Mitt marsvin har för det mesta fasta former men ibland har det kommit någon med konstig form.. men sen inget mer. Men som sagt, håll utkik, för jag antar att det ser ut som att dom mår bra osv. Och att dom äter upp bajset är ju helt klart fullständigt vanligt ^^ Bajset innehåller ju viktiga saker Glad

tantnett
0

Marsvin bildar vitamin B- komplex i sin blindtarm. Den spillningen ser annorlundare ut än den normala spillningen.

Det är helt normalt att marsvinen äter detta.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

#2 Ojdå, det låter mindre bra. Det ska vara fasta pluttar. Du skulle inte kunna ta en bild?

Mvh Felicia

marsvin2008
0

#6 ja de är ju runda men inte fasta som killarnas. Killarnas är fuktiga jsut när den kommit ut och blir sen hårda. Tjejernas är blöta när de kommit ut (de som de inte äter upp dvs 90%) och de är mjuka å fuktiga dagen efter…

Imorse när jag vaknade hade tjejerna bajsat massa bollar i buren och jag bytte igår och då fanns där inga pluttar. Nu är det väl en 30-40 st men de är inte hårda å torra även m de är runda och mörka…

idipidi
0

Det låter som reaktion på foderbyte eller att de äter för lite hö och för mycket grönsaker.

marsvin2008
0

#8 foderbyte är det nog inte för jag har gett samma som de fick med sig just för att de ska "känna igen sig lite" höet som jag fick med är grönt och har jätte jätte tunna strån, luktar lite parfymerat tycker jag. Inte som vanligt hö… (jag har slängt det nu)

De har fått välja på sitt gamla hö och det som killarna får, de ratar sitt gamla och killarna har också fått smaka men vill inte ha så nått "galet" är de nog med det….

Båda tjejerna känns smala, revbenen känns så tydligt fast de har mkt hår båda två. Agnes har gått upp 3gram på två dagar (signe har jag inte vägt än)

Jag ger inte cvitmin i vattnet eftesom det ändå bara dunstar. Knasigt att skriva att det inte är foderbyte men jag tänkte mest på torrfodret. Jag vet inte vad de har fått för grönsaker men favoriten var visst gurka så jag antar att de har fått mkt sånt. Här får de samma som killarna.
Hittills: broccoli,vitkål,morot,minimajs,persilja,äpple, gul paprika, vindruva isbergsallad och gurka (som godis)

idipidi
0

Byte av kraftfoder brukar de sällan reagera på, utan det är främst grönsaker jag tänkte på. Det är ju rätt rejält mycket olika grönsaker du gett dem så det är inte konstigt om magarna reagerar. Tänk på att de ska äta 80% hö. Om de blir lite lösa i magen kan man tillfälligt enbart ge hö tills magarna stabiliserats igen.

marsvin2008
0

#10 okej men de var ju lösa redan när de kom… och de har blivt lite bättre sen de kom hit men de är ändå lösare än killarna. De har alltså inte blivit lösa sen de kom utan de var de redan innan…

idipidi
0

Vaddå? Studerade du bajset i deras förra bur när du hämtade dem? =)

Stress är också en orsak till att de kan bli lite lösa i magen. Oavsett är hö och vatten den bästa lösningen.

marsvin2008
0

Nej för det fanns ingen bajs i deras terrarium så jag antar att de ätit upp allt eller nyss bytt rent däri. :-)

Men jag såg ju från första dagen de kom innan de fick nått nytt… jag skrev väl att de hade fått sitt eget i början? :-)

FeliciaS
0

#11 De kanske åt för lite hö i sitt förra hem med tanke på att de hellre åt det du gav dem. Du kan ge dem mindre grönsaker (rotfrukter är bra för magen; morötter, persiljerot, palsternacka, rotselleri) en vecka framöver så att de äter mycket hö och se om det är problemet.

Mvh Felicia

marsvin2008
0

#14 Tack för dina tips! Men vetdu jag hittade en hård plutt i deras bur så jag har goda förhoppningar att det löser sig av sig själv snart… *lycka*