Grönsaker mest och minst av?
Vad ska marsvin ha mest av resp minst av? Vet ju att mkt cvitamin är bra men kan det bli för mkt som för oss människor också?, Kanske bör man följa "lagom är bäst". Hur mkt av varje sak ska ett marsvin ha per dag på ett ungefär i förhållande till ålder uppdelat på bebis 0-1år och vuxen 1-10.
_Tex: att svarta vinbär har mkt C-vitamin, gurka mkt vatten (H2O), morot B-karoten osv… Jag hoppas det framgår vad jag menar och att någon kunnig/intresserad kan svara.
_ex xx innehåller mkt cvitamin men också mkt xx och då är det bättre att ge xx som innehåller mindre cvitamin men även lite xx
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
För mycket är aldrig bra och tänk på att 80% av marsvinens föda ska bestå utav hö. Överflödig c-vitamin kissar marsvinen ut. Dräktiga honor ska ha dubbelt så mycket c-vitamin som ickedräktiga.
Svarta vinbär tror jag inte att dina kommer att äta, mina totalratar alla bär ^^ Gurka innehåller väldigt lite c-vitamin så det ska inte ingå i den dagliga kosten, ge det som godis. Morot är bra för marsvin som behöver mer hull, men innehåller inte jättemycket c-vitamin det heller. Mina får just nu varsin morotsbit/ dag eftersom alla behöver lägga på sig lite.
Paprika brukar vara mycket uppskattat och innehåller gott om c-vitamin. Dock är det ganska syrligt och kan orsaka munsvamp, ska därför inte ges i för stora mängder. Annat syrligt såsom päron, äpple och tomat ska man också vara försiktig med men ingen av dom innehåller så mycket c-vitamin.
Tänk också på att alltid vänja in all ny mat långsamt.
Tipsar om artikeln Handla rätt till marsvinen.
Hanna