Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1510 ggr
Emma-U
0

När mest aktiva?

Jag undrar en grej, hur ni har det alltså.

När du dygnet är era grisar som mest aktiva? Varierar det från dag till dag eller ser ni något mönster i deras aktivitetskurva?

Mina är oftast som mest aktiva under kvällen, när jag och sambon sitter & kollar på tv i vardagsrummet så är de nyfikna, skriker på varandra & pratar med oss när vi pratar.
På dagarna äter de, vilar & dricker vatten - & sen vilar de igen.

Hur ser det ut hemma hos er?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Mari
0

Mina är mest aktiva när det är matdags, på kvällen de börjar göra sig hörda vid kl 19 och tills det att de får mat vilket kan variera från allt mellan 20-00 beroende på när jag kommer hem.

Sen är de aktiv igen när morgonmaten ska serveras och de brukar alltid väcka mig (gaah) vid klockan 07-09 fast jag vill sova :P

sen tycker jag bara att mina vilar och tar det lugnt resten av dagen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsvin2008
0

Mina två iof är de bebisar ännu men de är vakna nästan hela tiden och jag undrar tvärtom NÄR ska de sova egentligen? *skrattar*

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Hamzter95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina är vakna typ jämnt :O Har nog aldrig sett dom sova men har juh bara haft dom ca 2 månader ;O Men jag har sett dom vila ,men det är lite olika mest på dagen kanske .

#2 då kanske du vet när marsvin blir vuxna ? vissa djur blir vuxna när dom är 1 år men marsvin kan leva upp till 10 år så då kanske dom inte blir vuxna vid 1 års ålder .. Om du kan så svara gärna på det :)

Ps. Bjuder på en bild =D

marsvin2008
0

Nej det vet jag dessvärre inte, mina blir 8 veckor nu på lördag.

Den högra på bilden är så häääääääääääär söt!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Hamzter95
0

tack :) Men den vänstra då (cola) :( ?

marsvin2008
0

söt också men bara så häääääär.

Flört

Hamzter95
0

aha.

Abico
0

Mina marsvin är oftast mest aktiva när dom är hungriga ;P Och när jag ska sova… Dom är rätt duktiga på att anpassa sina sovvanor efter mig på det sättet. Klockan tre på natten är det väldigt kul att sätta igång och sjunga och likaså så snart jag lagt mig i sängen. Om jag däremot skulle gå upp tidigare någon dag (5.30 tex.) så ligger dom så oskyldigt utsträckta och sussar - lyfter knappt huvudet när höet kommer. Jäkla svin ;P

Hanna 

Creation
0

I princip hela natten(behöver kanske inte ens säga att jag inte uppskattar det särskilt mycket? -.-') och periodvis under dagen. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

a1-eksandras
0

Hur är det egentligen - är marsvin nattdjur? Skulle vara intressant med någon artikel om både rent biologisk och historisk fakta om marsvin här på sidan…

Creation
0

#10 Jag har hört att marsvin i det vilda brukar börja att söka mer efter mat vid skymningstid(då de förmodligen känner sig mycket osynligare för rovdjur i mörker och alltså säkrare), och dessa instinkter kan få våra tama grisar att stöka lite extra i buren om kvällarna/nätterna. Genom att ge dem mat precis innan man släcker lampan kan man få dem att hålla sig lite mer lugna om natten, ifall de brukar störa.

Men marsvin sover periodvis under hela dagen(antagligen för att de ständigt måste vara på sin vakt i det vilda) och är alltså aktiva periodvis också. Kan nog inte påstå att marsvin är varken det ena eller det andra, de är aktiva då och då och oaktiva då och då. ;p Vissa marsvin stökar mer i buren om natten och andra sussar nog lite extra gott då, det varierar från individ till individ.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

#10 Nej marsvin är inte nattdjur.

Mina är mycket aktiva när jag är hemma. Dom sover när jag jobbar m.m. Märker det när jag kommer hem då kommer dom fram ur sina hus eller hasar sig ur hängmattorna.

Hör aldrig ett pip ifrån dom om nätterna. Men Lovika är kul med att om väckarklockan har fått upprepa sig tre gånger då sätter hon igång att "skrika" efter mig.

-Upp me dig kärring o ge oss käk NU! Tycks hon säga.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

MikaTela
0

Mina små svin tror jag följer mina vanor rätt mycket, är vakna större delen av min vakna tid när jag är hemma och sover när jag sover. Som nu så är minst 2 vakna för jag hör dom äta.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com