Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 853 ggr
marsvin2008
0

Låter ni vet. göra hälsoundersökning?

Hur många har gjort eler tänker låta en veterinär göra hälsounderslkningar på era marsrvin?

Vi ska med tanke på att vi är nybörjare och har köpt två bebisar + två vuxna göra en hälsoundersökning hos veterinär redan nu på torsdag. Det kostar 525kr för fyra marsvin och är inte så farligt, då får vi veta om tänkderna är ok, ögon, kropp, Ohyra och kanske vikt å kloklipp… får se sen :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Det är en av de bästa sakerna med petclassutställningar. Att man som nybörjare får en bedömning av just de saker som du rabblar upp. Ofta har petclassdomare och erfarna uppfödare betydligt mer kunskap om dessa saker än vad veterinären har. Tyvärr ska jag väl säga. Många veterinärer känner inte ens till de vanligaste formerna av marsvinsohyra… Rynkar på näsan

FeliciaS
0

Jag har blivit rätt van efter 7 år att snabbt se om det är något som inte stämmer med marsvinen. Är det något allvarligt brukar vi åka in på direkten, men inte årliga hälsoundersökningar direkt ;)

Det finns inte gott om bra veterinärer som är kunniga på marsvin så jag tror inte det skulle göra någon större nytta att åka in med marsvin man vet är friska. Men märker jag att något är fel tvekar jag inte en sekund.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

#1 Ja, Pet Class är verkligen jättebra då man får en bedömning på grisarna och domarna ser om något inte står rätt till med hälsan ;)

Mvh Felicia

Abico
0

Jag gör de flesta bedömningar själv, efter ett halvt liv med marsvin så kan jag som #2 säger se relativt tidigt om något inte står rätt till och stadens veterinär har jag inte det minsta förtroende för, tyvärr :/

Hade jag varit i din sits så skulle jag ha försökt att leta upp en seriös uppfödare i närheten och be henne/ honom ta en titt på dina marsvin mot lite pengar. Men har ni en bra veterinär så kan det säkert fungera lika bra :)

#1 - Precis och skulle man bli stoppad i incheck för Ohyra är jag övertygad om att man kan be om hjälp med hur man ska bli av med det hela också :)

Hanna 

marsvin2008
0

#4 hmmmm. Kanske *kliar mig i huvvet* varför tänkte jag inte på det?!!  Vi har en tjej som föder upp masrsvin i bostadsområdet brevid ;-) Hon köpte förresten en av mina killars brorsa, precis den som jag ville ha tillsammans med Albin, men då blev det marwin istället. *hihi*

Kanske jag ska fråga om hon kan kika… spara lite pengar itll grönsaker å hö. *skrattar* Och den tjejernas transportbur som vi köpte idag kan de behöva senare kanske. :-) Klart de måste ha varsin, en röd å en blå…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

#5 - *s* Man ska ju vara könsneutral i dessa tider, vet du inte det? ;) Gröna och gula transporter ska dom ha  :P

Hanna 

marsvin2008
0

#6, det bara blev så för första jg köpte var röd under och grå uppepå,  det är killarnas å idag köpte vi en  som var blå nere å grå uppepå å får bli tjejernas.

Tungan ute

marsvin2008
0

Hej å hå luden tå… jag mejlade en tjejen och hon tyckte jag kunde avboka undersökning och hon ska titta på min grisar gratis. Spännande!!

FeliciaS
0

#8 Vad bra :) Får man vara nyfiken och fråga vilken uppfödning det är?

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Det är en tjej här i bostadsområdet här brevid 10 minuter gångavstånd. ;-) (de va hon som "snodde" Melker mitt framför näsan på mig, kullsyskon till mina killar. Jag ville nämligen ha just han och Albin.) http://notvikensdjur.zoomin.se/

Abico
0

#7 - Det låter ju bra åtminstone *s*

#8 - Se så bra, nu kan ju grisarna få någon spännande leksak och skämmas bort med extra lyxig mat istället, eller få en utbyggd utebur ;) Det tror jag dom uppskattar mer, veterinärer är otäcka (A)

Hanna 

marsvin2008
0

#11 Jag har och kommer aldrig snåla med maten! ;-) De får alltid lyx här, men jag letar efter grönkål som inte finns annat än hackat fryst och de är nog inte så bra. Men nått kul blir det säkert ändå. *hehe*

Arcticas
0

#10 Men hallååå! Då bor du ju i Luleå. Alltid kul då det dyker upp folk den norra delen av landet. Bor själv i Kiruna. Är du med i SMF? Är du intresserad av att träffa fler marsvinintresserade IRL?

Och för att inte komma helt från din tråd - jag har aldrig hälsoundersökt ett marsvin hos veterinär.

Ibland känns det som man själv får ställa diagnosen till vet och tala om vilken medicin man vill ha utskriven. Fast självklart finns det bättre och sämre veterinärer på just marsvin.

Hoppas att du kommer att trivas med dina grisar.

marsvin2008
0

#13 Säger detsamma, vad roligt!! Nej jag är inte med i SMF men JA jag är intresserad avatt träffa andra marsvinsintresserade IRL.

Jag tycker alla säger så olika om samma saker så jag har som insett att jag känner mina marsvin bäst och måste lära mig hur de funkar och så dära… Jag är ju s å färsk på ämnet men jag blir också mer lärd med tiden.