Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1018 ggr
Elyria
0

Dåligt hö hos Granngården

Vi brukar alltid köpa hö på Granngården till våra grisar. Men nu senast fick vi jättedåligt hö och marsvinen vägrar äta det. Är det fler som drabbats av det höet?

marsvin2008
0

Var bor du? (jag i Luleå norrbotten)

Vi har köpt två gånger från Granngården en gång en liten påse och sist en stooooor en. Den lilla hade väldigt grovt hö och var inte lika poppis som de med smala strån men de gick ner ändå.  I den stora säcker än det smala strån och de mumsar hej villt. Fast jag tycker det känns torrare än hö, fast de dammar in mer än småsmulor som blir kvar i botten typ.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Tindrar
0

Köper stora förpackningar därifrån, och tycker höet luktar gott och så.

FeliciaS
0

Nu på hösten och till vintern håller inte höet lika hög kvalite som på sommaren då det inte är lika färskt. Men dålig kvalite måste det ju inte vara för det. Jag köper inte från Granngården då det är minst 45 min härifrån.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Crania
0

Jag fick en säck som var möglig, den luktade pyton så jag gav inget till mina grisar. Jag åkte tillbaks direkt och fick byta den utan att ens visa kvittot, hon som jobbade där sa att hon sett att påsarna hade kondens när dom lastades av. Hallå - kanske bra ide att kolla höet då, eller?!
Det är bara en gång detta hänt mig, men en bra ide är att kolla noga innan man släpar hem en säck.

Elyria
0

Vi bor i Kristinehamn. Kollade på Granngården i Karlstad också och där var höet ännu sämre. En påse stod öppen så det var fler än jag som kollat kvaliteten. Oavsett årstid har Granngården inte haft så dåligt hö nån gång under det år som vi haft marsvin.

Nu har jag köpt en liten påse på Coop som får duga. Har också köpte en säck hö på stallet som jag låter stå i en garderob några veckor så eventuell Ohyra försvinner.

Några av er pratar om stora förpackningar. Finns det fortfarande på vissa ställen? Härikring har Granngården slutat med säckarna och kör med mindra påsar i stället.

Caspia
0

#5. Det pratade min mamma ocksa om, att de hade slutat med de stora sackarna och istallet hade lika manga liter fast i smapasar till samma pris. Hon handlade i Uddevalla.

Jag fick daligt ho i borjan av 2008 (Ekologiskt ho fran en gard i Skane som jag for tillfallet glomt namnet pa, saljs i manga zooaffarer i Malmo/Lund-omradet), gick da tillbaka till affaren och fragade om det var fler som klagat, men det var det inte. Jag fick en ny sack med mig hem utan att ens fraga efter det, behovde inte ta med den gamla dit utan han sa at mig att slanga den direkt. Det var det varre med, for den gick inte ner i soptunnan (men det ar ju en annan historia).

Envishet och drömmar

[findusen]
0

det beror helt på leveranserna.. i en leverans kan vi få hö från 2 olika "skördar" och man ser verkligen skillnad på höet.. (jobbar i djuraffär) vi går igenom alla höpåsar vi får in o ibland luktar höet jättegott o ibland inte..men marsvinen brukar äta det endå =)