Bilder på tassar önskas
Hallå i stugan. Sitter och funderar… Har både läst och förstått att marsvinens tassar lätt får "förhårdnader" och liknande. Har då inte riktigt koll på hur detta kan se ut respektive en sk frisk tass ser ut. Är det någon som har lite bilder och lust att lägga ut dessa? Mest för att jämföra… Knasig fredagstanke, men ändå.
www.humlans.se har bilder på det:)
Jag kan ta ett par bilder :) Nu klippte jag visserligen bort de värsta idag här men det är inte helt nerfilade.
Hanna
Kan tillägga att av sju marsvin här hemma så har alla utom de två yngsta (under fyra månader) förhådnader som får klippas och filas bort med jämna mellanrum. Jag tycker inte att man kan se det som att tassarna är "sjuka" bara för att dom har förhårdnader utan jag ser skötseln av tassarna, klippa bort, fila förhårdnader och smörja, som lika naturlig som att klippa klorna på marsvinen :)
Hanna

#1 Din direktlänk går till en förskolas hemsida. Visserligen intressant läsning, men de har knappast (?) bilder på marsvinstassar (fniss)
www.humlansmarsvin.se ska det vara ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag fick till en bild åtminstone på Gretas, 1,5 år, ena tass som jag inte klippte så mycket på idag.
Bilden på humlansmarsvin är väldigt extrem tycker jag, så långt låter jag aldrig förhårdnaderna växa och dom har aldrig växt på det sättet utan dom sätter sig bakom de främre trampdynorna just som på min bild och växer som i en oval.
Hanna
Ettav mina marsvin (Molly) brukar också få förhårdnader som växer till något långt som man bara kan knippsa av, men när mina marsvin får förhårdnader så brukar jag bara ta på lite idumin så brukar det lösa sig :P
Ja, bilden på Humlans marsvin är väldigt extrem. Själv klipper/filar jag bort så fort jag ser att det finns något där och sedan smörjer med mjukgörande salva.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus