Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1397 ggr
Hamzter95
0

Vilket Hö är bäst ?

Jag undrar om Sjöbogårdens ängshö är bra för marsvinen?
För tänkte ängshö , kommer det med kanske "farliga/giftiga" växter då ?  Har aldrig haft det förut så jag undrar :P

Tidigare har jag haft höet från granngården ^^ det ser faktiskt godare ut och är gult det här från sjöbogården är likzom brunt och några enstaka grästrån.

MalinArv
0

Jag köper granngårdens "Delikatess hö" 110 liter från Dogman. Tycker det luktar fräscht och så är det inte lika mycket damm och småstrån.

marsvin2008
0

Vi kper också från Granngården en sån där 110liter säck, fast vi ska försöka få tag på hö från nån bonde för de är sååååååååå mkt billigare.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Cavia
0

Och jag köper en stor rundbal på 300 kg av en bonde, för 400:- Flört Brukar räcka ca ett halvår…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

Jag köper en stor,svart sopsäck på Narurnära - 60 kr. Räcker i 1½ månad ungefär. Det dyraste är nog bensinkostnaden eftersom vi måste åka en bra bit för att köpa höet >.<

#3 - Hur fraktar ni hem den?

Hanna 

[sweetestperfection]
0

jag tror inte att det finns några giftaga växter med i ängshöet. Det vore ju dumt att odla hö om det sen skulle vara giftigt för djuren att äta. :)

Jag hade turen att få en rundbal i somras för att pressen krånglade :) Har den ute hos mina svärföräldrar.

FeliciaS
0

Hö ska vara grönt och lukta gott. Med fördel inte hårdpackat i plastpåsar (p.g.a risken för mögel). Inte alltför tjocka strån, sådana som liknar halm, de innehåller inte mycket näring. Utan relativt tunna alltså. Inte gult heller. Ängshö brukar det heta när det finns klöver och andra växter/örter i, inget fel på det alls :)

Har just nu en bal från Naturnära, köpt i en stor svart sopsäck. Ser mer ut som hösilage… Vet inte riktigt säkert, pappa köpte det. Förvarar det i IKEA-påsar, blir 4 st fullknökade. Ska sedan köpa hö från min kompis stall om det är fint.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hamzter95
0

#6 okej så då kan jag använda det här ängshöet från sjöbogården :)

Cavia
0

#Fraktar balen i en hästtransport =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

#8 - Aha :)

Hanna 

Mari
0

#9 Brukar gå bra att få plats med en rundbal på en släpvagn också bara man ser till att ha med linor att spänna fast den med :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#10 - Jo, jag tänkte det :) Vi har en släpkärra så det ska väl gå att ordna med transport åtminstone. Problemet är att hitta en bonde ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#11 Du bor ju inte precis mitt i storstan så det ska väl inte vara några problem? Eller har jag fel? ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#12 - Inte precis mitt i storstan, nä (A)
Det gäller bara att hitta någon som vill sälja. En av de närliggande ridskolorna som jag hade riktigt bra kontakt med innan sa vi upp all kontakt med för något år sedan… Jag tror inte att jag är välkommen där ;P Framförallt vill jag inte åka dit.
Jag får väl sätta upp en lapp på ICA
"Marsvinsägare ätes ur huset av sju hungriga marsvin. Mängder med hö köpes för billig peng snarast" ;)

Hanna